Uppvärmning

Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

85 inlägg 40557 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#733451
Stihl261 skrev:Kul att det går framåt 👍 Tycker det låter som en bra lösning att ha pannrum i maskinhallen och bygga ett förråd utanför. Ja svårt med placering för att få så kort kulvert som möjligt och ändå bra placering


Ja, precis, man vill ha maskinhallen nära huset så det inte blir så långt att gå varje gång. Pannan kanske man inte går till varje dag, men kulverten blir längre plus att det tar rätt mycket mark om man flyttar iväg pannrummet.

Tack för bilderna! Det är något liknande som jag hade tänkt, om jag skulle göra ett fristående hus. Nu är jag som sagt mest inne på att ha pannrummet i maskinhallen för att spara på marken.

Har du bara luckor i överkanten av flisförrådet? Hur gör du om det blir fel på omrörare eller skruv i så fall?
Min tanke är att ha betonggolv i samma nivå som marken utanför. Kanske rektangulärt typ 4x6 m i bottenyta, så kan man skjuta på med lastare när det är slut längst in.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Stihl261  
#733642 Här är lite bilder på pannrummet.
Drog upp ett avlopp vid expansionskärlet, en golvbrunn mitt i, samt ett avlopp i hörnet framför pannan för en framtida diskbänk. Allt rinner ut i samma stenkista som dräneringen. Passade även på att lägga ner golvvärme i plattan om man skulle få för sig att använda det för något annat i framtiden.

Hade budgetera 480 000kr+moms för hela bygget med panna och 100m kulvert(40+60)
Det har väl dock dragit iväg lite till så skulle gissa runt 550 000 nånting, har inte sammanställt allt än.
Fick hjälp av rörmokaren med energiberäkningar och flis var det bästa alternativet, iom att det ska byggas en maskinhall inom snar framtid.
Sen är det ju skönt att göra sig så oberoende av el som möjligt, känns som den kommer bli dyr i framtiden. Samt att jag inte är så imponerad av hållbarheten på diverse värmepumpar.
Senast redigerad av Stihl261 sön 31 okt 2021, 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Stihl261  
#733644
550 skrev:
Stihl261 skrev:Kul att det går framåt 👍 Tycker det låter som en bra lösning att ha pannrum i maskinhallen och bygga ett förråd utanför. Ja svårt med placering för att få så kort kulvert som möjligt och ändå bra placering


Ja, precis, man vill ha maskinhallen nära huset så det inte blir så långt att gå varje gång. Pannan kanske man inte går till varje dag, men kulverten blir längre plus att det tar rätt mycket mark om man flyttar iväg pannrummet.

Tack för bilderna! Det är något liknande som jag hade tänkt, om jag skulle göra ett fristående hus. Nu är jag som sagt mest inne på att ha pannrummet i maskinhallen för att spara på marken.

Har du bara luckor i överkanten av flisförrådet? Hur gör du om det blir fel på omrörare eller skruv i så fall?
Min tanke är att ha betonggolv i samma nivå som marken utanför. Kanske rektangulärt typ 4x6 m i bottenyta, så kan man skjuta på med lastare när det är slut längst in.


Det låter klokt, jag hade nog också gjort pannrummet i maskinhallen om jag satt i din situation. Blir ju billigare och mindre jobb med en sån lösning, då år ett bättre att lägga den tiden och pengarna på ett så optimalt förråd som möjligt tycker jag iallafall.
Ja det är bara dem där luckorna jag har, ska väl skruva upp en stege på både in och utsida iallafall så man kan klättra in och ut lätt om det skulle bli något fel. Sen blir det något så stort fel att man måste få ute all flis får man väl lösa det den dagen. Får hoppas att det inte blir så illa 😅

Okej det låter smart, tänker du typ ett förråd med 3 väggar och en sida öppen då eller?

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#733665
Stihl261 skrev:
550 skrev:
Stihl261 skrev:Kul att det går framåt 👍 Tycker det låter som en bra lösning att ha pannrum i maskinhallen och bygga ett förråd utanför. Ja svårt med placering för att få så kort kulvert som möjligt och ändå bra placering


Ja, precis, man vill ha maskinhallen nära huset så det inte blir så långt att gå varje gång. Pannan kanske man inte går till varje dag, men kulverten blir längre plus att det tar rätt mycket mark om man flyttar iväg pannrummet.

Tack för bilderna! Det är något liknande som jag hade tänkt, om jag skulle göra ett fristående hus. Nu är jag som sagt mest inne på att ha pannrummet i maskinhallen för att spara på marken.

Har du bara luckor i överkanten av flisförrådet? Hur gör du om det blir fel på omrörare eller skruv i så fall?
Min tanke är att ha betonggolv i samma nivå som marken utanför. Kanske rektangulärt typ 4x6 m i bottenyta, så kan man skjuta på med lastare när det är slut längst in.


Det låter klokt, jag hade nog också gjort pannrummet i maskinhallen om jag satt i din situation. Blir ju billigare och mindre jobb med en sån lösning, då år ett bättre att lägga den tiden och pengarna på ett så optimalt förråd som möjligt tycker jag iallafall.
Ja det är bara dem där luckorna jag har, ska väl skruva upp en stege på både in och utsida iallafall så man kan klättra in och ut lätt om det skulle bli något fel. Sen blir det något så stort fel att man måste få ute all flis får man väl lösa det den dagen. Får hoppas att det inte blir så illa 😅

Okej det låter smart, tänker du typ ett förråd med 3 väggar och en sida öppen då eller?


Det ser riktigt fint ut på insidan också 😀
Du skrev att plattan är 4 m bred, vad fick du för mått på insidan i pannrummet då? Vad blev diametern på omröraren?
Det ser ganska likt ut som jag hade tänkt mig, fast jag måste ha dörren framför pannan, på samma sida som skorstenen. Vad har du för storlek på expansion och acktank?

Ja, förrådet har jag tänkt att bygga med en öppen sida. Eventuellt får man ha ett stopp/dörr om man ska kunna fylla det helt. Sen är tanken att mura upp väggarna i förrådet för att få bättre brandskydd.

Har du gjort det mesta själv, eller har du räknat med en del hantverkstimmar i din kalkyl?

Med ett osäkert elpris i framtiden så skulle jag vilja ha solceller som räcker till att driva värmepumparna, för att få en rättvis jämförelse med flis. Har inte räknat så mycket på det, men tror att det skulle kosta betydligt mer med solceller än flispanna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Cat554  
#733683 Tips: Gjør 4. väggen av 2" plank i kanaljärn på sidorna. Da er den alltid passe hög. Sett i plank etter behov.
OH

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Stihl261  
#733795 Tackar, det är fint så länge det är nytt iallafall 😁
Körde 2x6tum som stomme, sen osb och dubbelgips i pannrum och bara spånskiva i förrådet. Mellanväggen är lite förskjuten, så pannrummet är nog ca 3,65x3,65m och förrådet ca 3,70x3,90. Jag har en 4m omrörare. Tanken i pannrummet är 1000l och expansionskärlet 150l, sen används gammla tanken och expansionskärlet i stora huset från gamla vedpannan, den tanken är 2500l, expansionskärlet är jag osäker på. Sen i vår ska lilla huset kopplas på och då blir det en 500l tank i det huset.
Det jag ångrar lite är det vart trångt med expansionskärlet mellan skruven och tanken i pannrummet. Kommer nog bli att ställa 2st 200l kärl där istället sen i vår och spara det här 150l och ha i maskinhallen sen när den byggs.

Tycker det låter bra då får du ju ett rejält förråd som är lättsköt och stabilt, skönt att slippa fylla så ofta också 👍 underhållsfritt med murat också.

Tanken var att göra det mesta själv själv, men sen räckte inte tiden till, så fick ta in snickare halvvägs in i bygget för att göra färdigt, samt att rörmockeriet blev lite dyrare än tänkt.

Ja det är ju en intressant jämförelse, vore kul att se skillnaden. Det händer ju mycket på elmarknaden just nu. Personligen tycker jag solceller är lite för dyrt och osäkert i dagsläget, men dem kommer väl sjunka stadigt i pris på några år nu.
Livslängden och effekten på värmepumpar blir väl också bättre och bättre, men jag räknade med att man säkert förbrukar 2st värmepumpar på en flispanna

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#733880
Cat554 skrev:Tips: Gjør 4. väggen av 2" plank i kanaljärn på sidorna. Da er den alltid passe hög. Sett i plank etter behov.
OH


Det är nog en god idé. Det låter enklare än att göra dörrar också.

Stihl261 skrev:Tackar, det är fint så länge det är nytt iallafall 😁
Körde 2x6tum som stomme, sen osb och dubbelgips i pannrum och bara spånskiva i förrådet. Mellanväggen är lite förskjuten, så pannrummet är nog ca 3,65x3,65m och förrådet ca 3,70x3,90. Jag har en 4m omrörare. Tanken i pannrummet är 1000l och expansionskärlet 150l, sen används gammla tanken och expansionskärlet i stora huset från gamla vedpannan, den tanken är 2500l, expansionskärlet är jag osäker på. Sen i vår ska lilla huset kopplas på och då blir det en 500l tank i det huset.
Det jag ångrar lite är det vart trångt med expansionskärlet mellan skruven och tanken i pannrummet. Kommer nog bli att ställa 2st 200l kärl där istället sen i vår och spara det här 150l och ha i maskinhallen sen när den byggs.

Tycker det låter bra då får du ju ett rejält förråd som är lättsköt och stabilt, skönt att slippa fylla så ofta också 👍 underhållsfritt med murat också.

Tanken var att göra det mesta själv själv, men sen räckte inte tiden till, så fick ta in snickare halvvägs in i bygget för att göra färdigt, samt att rörmockeriet blev lite dyrare än tänkt.

Ja det är ju en intressant jämförelse, vore kul att se skillnaden. Det händer ju mycket på elmarknaden just nu. Personligen tycker jag solceller är lite för dyrt och osäkert i dagsläget, men dem kommer väl sjunka stadigt i pris på några år nu.
Livslängden och effekten på värmepumpar blir väl också bättre och bättre, men jag räknade med att man säkert förbrukar 2st värmepumpar på en flispanna


Är det ofta man har ont av att det är lite trångt vid skruven? Eftersom min dörr hamnar vid pannan så blir det plats att ställa expansionen i hörnet där du har din dörr. Så det var ett bra tips.

Det är ofta det tar längre tid än vad man tror. I och med att jag planerar att bygga maskinhall samtidigt så kommer det vara fullt upp med annat. Så hela panninstallationen kommer nog lejas bort.

Ja, solceller+värmepump är mer intressant om man inte har egen ved till flis. Har man inte egen ved så är man ju beroende av priset på antingen flis eller el. Sedan får man säga att solceller innebär mindre jobb än att flisa, men lite arbete kan vara kul att göra själv😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Stihl261  
#733936
Stihl261 skrev:Tackar, det är fint så länge det är nytt iallafall 😁
Körde 2x6tum som stomme, sen osb och dubbelgips i pannrum och bara spånskiva i förrådet. Mellanväggen är lite förskjuten, så pannrummet är nog ca 3,65x3,65m och förrådet ca 3,70x3,90. Jag har en 4m omrörare. Tanken i pannrummet är 1000l och expansionskärlet 150l, sen används gammla tanken och expansionskärlet i stora huset från gamla vedpannan, den tanken är 2500l, expansionskärlet är jag osäker på. Sen i vår ska lilla huset kopplas på och då blir det en 500l tank i det huset.
Det jag ångrar lite är det vart trångt med expansionskärlet mellan skruven och tanken i pannrummet. Kommer nog bli att ställa 2st 200l kärl där istället sen i vår och spara det här 150l och ha i maskinhallen sen när den byggs.

Tycker det låter bra då får du ju ett rejält förråd som är lättsköt och stabilt, skönt att slippa fylla så ofta också 👍 underhållsfritt med murat också.

Tanken var att göra det mesta själv själv, men sen räckte inte tiden till, så fick ta in snickare halvvägs in i bygget för att göra färdigt, samt att rörmockeriet blev lite dyrare än tänkt.

Ja det är ju en intressant jämförelse, vore kul att se skillnaden. Det händer ju mycket på elmarknaden just nu. Personligen tycker jag solceller är lite för dyrt och osäkert i dagsläget, men dem kommer väl sjunka stadigt i pris på några år nu.
Livslängden och effekten på värmepumpar blir väl också bättre och bättre, men jag räknade med att man säkert förbrukar 2st värmepumpar på en flispanna


550 skrev:Är det ofta man har ont av att det är lite trångt vid skruven? Eftersom min dörr hamnar vid pannan så blir det plats att ställa expansionen i hörnet där du har din dörr. Så det var ett bra tips.

Det är ofta det tar längre tid än vad man tror. I och med att jag planerar att bygga maskinhall samtidigt så kommer det vara fullt upp med annat. Så hela panninstallationen kommer nog lejas bort.

Ja, solceller+värmepump är mer intressant om man inte har egen ved till flis. Har man inte egen ved så är man ju beroende av priset på antingen flis eller el. Sedan får man säga att solceller innebär mindre jobb än att flisa, men lite arbete kan vara kul att göra själv😉


Nej tycker det är ganska lättåtkomligt ändå. Men har du möjlighet att ställa kärlet i hörnet så gör det, så kan du köpa ett rejält så det är säkrat för framtiden 👍 Då har du ju dessutom plats för en större acktank också.

Ja det drar ut på tiden när man ska hålla på själv, så bättre låta dem som kan och vet göra det. Så kan man fokusera på sitt egna.

Ja har man inte egen flis/skog och maskiner så blir ju värmepump betydligt intressantare.
Haha precis, man måste ju ha nånting att göra också 😉 Sen är det ju alltid trevligt att kunna få värme från något som kommer från den egna gården/skogen 😁

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Traktorkusk  
#739594 Har kört min jordvärme lite mer än ett år nu och gick in på nätet och jämförde elförbrukningen 2år tillbaka, pellets vs jordvärme och fick en trevlig överraskning.

Förbrukningen året med pellets låg på ganska precis 40 000kwh + ca 18ton pellets för uppvärmning. Året efter med jordvärme låg elförbrukningen på 37 000kwh med all förbrukning inkl uppvärmningen.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#739719
Traktorkusk skrev:Har kört min jordvärme lite mer än ett år nu och gick in på nätet och jämförde elförbrukningen 2år tillbaka, pellets vs jordvärme och fick en trevlig överraskning.

Förbrukningen året med pellets låg på ganska precis 40 000kwh + ca 18ton pellets för uppvärmning. Året efter med jordvärme låg elförbrukningen på 37 000kwh med all förbrukning inkl uppvärmningen.


Låter konstigt att en värmepump skulle spara på elen. Hade du någon direktverkande el förut, som du tagit bort?
Har vedeldning i huset och det drar inte mycket el. Klart att flis och pellets drar mer, men man måste hamna på betydligt lägre elförbrukning än värmepumpar för att det ska gå ihop sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Elmhult  
#739747
Traktorkusk skrev:Har kört min jordvärme lite mer än ett år nu och gick in på nätet och jämförde elförbrukningen 2år tillbaka, pellets vs jordvärme och fick en trevlig överraskning.

Förbrukningen året med pellets låg på ganska precis 40 000kwh + ca 18ton pellets för uppvärmning. Året efter med jordvärme låg elförbrukningen på 37 000kwh med all förbrukning inkl uppvärmningen.


Menar du verkligen att EL-förbrukningen var högre när du eldade pellets? Jag får inte det att gå ihop. Värmepump är ju i princip elvärme. 🤔

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739750
Elmhult skrev:
Traktorkusk skrev:Har kört min jordvärme lite mer än ett år nu och gick in på nätet och jämförde elförbrukningen 2år tillbaka, pellets vs jordvärme och fick en trevlig överraskning.

Förbrukningen året med pellets låg på ganska precis 40 000kwh + ca 18ton pellets för uppvärmning. Året efter med jordvärme låg elförbrukningen på 37 000kwh med all förbrukning inkl uppvärmningen.


Menar du verkligen att EL-förbrukningen var högre när du eldade pellets? Jag får inte det att gå ihop. Värmepump är ju i princip elvärme. 🤔

Ja iaf till 20-25%

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Traktorkusk  
#739765 Jo jag körde en elpanna för värme och varmvatten så länge den orkade med, mellan Maj-September ungefär.

Så elförbrukningen var ganska låg på vintern men väldigt hög de andra månaderna.

Självklart hade man kunnat få ner elförbrukningen en hel del om jag hade orkat köra pelletsen året runt.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

hfab  
#739840 Jag planerar att bygga en verkstad/maskinhall på ca 12x10m.
Isolerad platta. 90+45 isolering i väggar, 145 i tak.
Har ungefär obegränsat tillgång på ved.
Hallen kommer att stå oanvänd/ej uppvärmd under vissa perioder.
Den kommer förmodligen att användas dygnet runt under någon/några veckor varje vinter. Utöver det blir den uppvärmd några helger i månaden.

Vilken uppvärmning blir bäst?

Vilken uppvärmning blir billigast?

Vilken uppvärmning blir enklast?

Har funderat på att skippa golvvärme pga långsam uppvärmning.
Vill kunna värma upp snabbt.
Är det feltänkt?

Blir jag ruinerad om jag sätter in några aerotemprar? (tänker strömförbrukning)
Dom borde väl ge ganska snabb uppvärmning?

Vanliga radiatorer?
Svårt med värmespridning med skåp, bänkar o,d kring väggarna?

Vilka vedpannor som även producerar elström finns på marknaden?

Är det någon vits att montera solpaneler på taket?

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Nyborg  
#739843 Varmluftspanna? Ved och/eller pellets.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).