Uppvärmning

Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

85 inlägg 40895 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

fendt311  
#676655
molnia skrev:Har ingen aning om kostnader men på jobbet så ville chefen ha golvvärme men inte vattenburen för att kunna borra varsom. Lösningen blev luftburen golvvärme. Finns ett gäng typ "earotemp" i brunnar i golvet som drivs av varmvatten och kanaler i plattan för varmluften att spridas ut.

Vad är det för kanaler? Har alldrig hört talas om något sådant i betong platta. Fråga din chef vad det är för system. Har bara sett valv med sådan typ av värme.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Blondin 750  
#676664 Ta till så mycket det går i höjd och längd på kranen, åkvagn och telfer stjäl mycket effektiv lyfthöjd.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#676825
Blondin 750 skrev:Ta till så mycket det går i höjd och längd på kranen, åkvagn och telfer stjäl mycket effektiv lyfthöjd.


Fina bilder! Men du måste skrivit fel siffra på motorns vikt (läs maxlast på kranens skylt) 😇 Det nya fundamentet ser kraftigt ut 👍

Som jag har tänkt just nu är 4 m största möjliga utligg på kranen för har tänkt att ha plats för en trappa och ett pallställ vid sidorna. Får fundera på höjden, det svåra blir att hitta en bra begagnad kran som precis går under taket...

Vägghöjden är en avvägning. Så lågt som möjligt är bra för värmeförluster och styrkan på väggreglarna. Mina önskemål på minsta höjd är min 4,5 m porthöjd, plats för pelarsvängkran och pallställ, och inte minst möjlighet med två våningar i en del av lokalen, med vettig takhöjd på båda våningarna. Tänker att absolut minst 2,5 m är skönt att ha på bottenvåningen när man svänger runt på långa saker.

Ny fråga, hur långt är ett snöre...hur lång kulvert kan man göra utan att det blir för kostsamt både i inköp och i drift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

molnia  
#676854
molnia skrev:Har ingen aning om kostnader men på jobbet så ville chefen ha golvvärme men inte vattenburen för att kunna borra varsom. Lösningen blev luftburen golvvärme. Finns ett gäng typ "aerotemp" i brunnar i golvet som drivs av varmvatten och kanaler i plattan för varmluften att spridas ut.

550 skrev:Intressant, hade inte hört talas om luftburen golvvärme innan! Undrar om det går åt mer betong. Borde vara mer komplicerat att gjuta,eller är det lika mycket jobb som med vattenslingor?


fendt311 skrev:Vad är det för kanaler? Har alldrig hört talas om något sådant i betong platta. Fråga din chef vad det är för system. Har bara sett valv med sådan typ av värme.


Jag har inte frågad vad tillverkaren heter men när jag sökte på nätet hitta jag bilder på de "nergjutna aerotemperna" som påminde mkt av de jag sett på jobbet. Ett exempel på leverantör är legalett, de har både varianter med vattenburen och direktverkande el på "brunnarna" luften sprids ut i ett rörsystem mkt likt vattenburet. Rören är 50 mm i diameter.
Senast redigerad av molnia lör 31 okt 2020, 00:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

molnia  
#676855 Hittade bilder på legalett system

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

molnia  
#676856
Blondin 750 skrev:I den kalla delen som blir maskinhall och plats för pallställ mm. så kändes det verkligen onödigt, den delen av det utrymmet som kommer att tjänstgöra som förvaring av hö och eventuellt byggas en körbar hötork på så skulle det nog kunnat ha en viss positiv inverkan för att minska risken för lagringsproblem för höet men inte så mycket att vi inte skulle säkra med plast under trallen som höet ligger på.


Blir mkt intresserad av att läsa mer om ert byggprojekt, verkstad och stall med körbar hötork låter ju mkt spännande. Hoppas på en tråd om ert bygge. 😎 😀

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#676942
molnia skrev:
Blondin 750 skrev:I den kalla delen som blir maskinhall och plats för pallställ mm. så kändes det verkligen onödigt, den delen av det utrymmet som kommer att tjänstgöra som förvaring av hö och eventuellt byggas en körbar hötork på så skulle det nog kunnat ha en viss positiv inverkan för att minska risken för lagringsproblem för höet men inte så mycket att vi inte skulle säkra med plast under trallen som höet ligger på.


Blir mkt intresserad av att läsa mer om ert byggprojekt, verkstad och stall med körbar hötork låter ju mkt spännande. Hoppas på en tråd om ert bygge. 😎 😀


Instämmer, byggtrådar är alltid intressanta!

Legalett såg spännande ut. Man kan undra hur mycket tjockare betongplattan måste göras när 50 mm rör gjuts in. Borde inte bli några stora summor för det kanske bara är extra betong som behövs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

fendt311  
#676953
molnia skrev:Hittade bilder på legalett system

Jag har sagt det förr. Man lär sig alltid något nytt här. Men det där systemet måsta vara dyrt. Skulle hellre göra ordentlig ritning. På var golv vatten ledningarna ligger. Då kan man borra där det är säkert.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#676959
fendt311 skrev:
molnia skrev:Hittade bilder på legalett system

Jag har sagt det förr. Man lär sig alltid något nytt här. Men det där systemet måsta vara dyrt. Skulle hellre göra ordentlig ritning. På var golv vatten ledningarna ligger. Då kan man borra där det är säkert.


Det svåra är att planera in hela områden där man i framtiden kanske vill borra. Finns alltid risk för andra läckor med vattenburna system.

Själva rören borde vara ganska billiga. Borde som sagt krävas tjockare platta. Ser också ut att ta en del plats där man ska ha "brunn" och anslutning. Ganska enkelt att räkna på hur mycket varje extra kvadratmeter kostar, om platsen inte är begränsad där man bygger.

Har man ändå vatten i värmesystemet så känns det fel att flytta värmen till luft. Däremot kanske en luftvärmepump är optimal att ansluta? "Direktverkande" el från nätet ser jag inte som något alternativ i något system. Möjligtvis om man har egna solceller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Brorsan  
#676964 Noggrann ritning och en värmekamera funkar bra
När jag skulle borra ner några bultar i slakteriet stängde jag av golvvärmen.
Ett par dagar senare slog jag igång värmen på hög temp, efter någon halvtimme gick jag med värmekameran
då såg jag tydligt var slingorna gick. Dom har här ett c/c avstånd på 30 cm så det var bara att rita på golvet.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

bgl  
#676966 Legalett är värmetrögt. I ett golv dimensionerat för att bära tunga maskiner blir det ännu mer trögt, klarar i princip bara helt jämn rumstemperatur.
Möjligen för en villa men knappast för en verkstad med måttlig budget, priset får företaget visa själva men var beredd på ett svettigt svar.

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

molnia  
#676978 Jag vet inte om trögheten i temperatur kan bero på att vi inte alltid har flispannan igång på jobbet, om det då blir kallt pga en snabb köldknäpp. Men golvvärme är ju generellt en långsam värmekälla och att då ha luftburen gör det säkerligen det ännu långsammare.
Skulle jag gjuta platta ed golvvärme skulle jag läggagolvvärmeslingan på frigoliten så den hamnar så långt ner som möjligt. Beroende på hur tjock platta så borde man ha mist 50-60mm att fästa i utan att riskera pungtera slangen. Men som nämnts värmekamera är bra...

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#677216 Trögheten i systemet är en solklar nackdel. Fast golvvärme i sig är en bra värmekälla i betonggolv. Bra tips att gå med värmekamera.

Gäller att ha stenkoll på borrdjupet om man är i närheten. Har nog tänkt ca 150 mm tjocklek på betongen, men vet inte vad det klarar för laster. Man kan förstås ändå inte göra tunga infästningar som pelarsvängkran utan att plattan är extra förstärkt, så viss framförhållning är bra att ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

halvproffs  
#677270 Har för mig att det finns en värmekameraapp att ladda hem till mobilen. Eller har jag drömt?

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

PTT  
#677362 Nja, värmekameror har ju ett helt annan sensorteknik för att kunna detektera värmestrålningen än vad en "normal" kamera som tar synliga bilder så det behövs lite mer än en app. Det är kanske nåt sånt här du tänker på:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... &gclsrc=ds

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).