fre 30 okt 2020, 21:48#676825
Blondin 750 skrev:Ta till så mycket det går i höjd och längd på kranen, åkvagn och telfer stjäl mycket effektiv lyfthöjd.
Fina bilder! Men du måste skrivit fel siffra på motorns vikt (läs maxlast på kranens skylt) 😇 Det nya fundamentet ser kraftigt ut 👍
Som jag har tänkt just nu är 4 m största möjliga utligg på kranen för har tänkt att ha plats för en trappa och ett pallställ vid sidorna. Får fundera på höjden, det svåra blir att hitta en bra begagnad kran som precis går under taket...
Vägghöjden är en avvägning. Så lågt som möjligt är bra för värmeförluster och styrkan på väggreglarna. Mina önskemål på minsta höjd är min 4,5 m porthöjd, plats för pelarsvängkran och pallställ, och inte minst möjlighet med två våningar i en del av lokalen, med vettig takhöjd på båda våningarna. Tänker att absolut minst 2,5 m är skönt att ha på bottenvåningen när man svänger runt på långa saker.
Ny fråga, hur långt är ett snöre...hur lång kulvert kan man göra utan att det blir för kostsamt både i inköp och i drift?