Uppvärmning

Primär/sekundärluft Baxi bonus light

5 inlägg 6921 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Primär/sekundärluft Baxi bonus light

henkperz  
#675870 Hej på er! Har eldat ca en månad men min nya panna. Men jag tycker inte att jag får den att gå som jag vill.

Veden hänger sig i vedmagasinet och för låg temp i skorstenstoppen

Har testat diverse luftinställningar och det har resulterat i att jag kör på 70-80% primär och ca 15-20% sekundär (eldar 100%barrved nu) Rökgastempen ligger mellan 190-215 grader.

Vill helst ligga högre, men vid högre primärluft så får jag problem med att det brinner mer i framkant i magasinet, allt mot vedluckan.


Jag får inte upp tempen i toppen på skorstenen, har ca 55-60 grader en meter ner och detta resulterar i konstant vitrök. Har dragbegränsare ställd på ca 15pa.

Hur har ni era spjäll ställda på baxipannor? Några tips för att få upp tempen i skorstenstoppen?

Med vänlig hälsning, Henke



   TS
Användarvisningsbild

Re: Primär/sekundärluft Baxi bonus light

Nyborg  
#675947 Jag tycker det är svårt att elda ren barrved utan att det hänger sig. Är nog svårt att höja rökgastemperaturen, om du plockar ur ett par retarder i konvektionsdelen så tror jag att trycket blir fel i pannan. Men du kan prova! Jag löste mitt kondensproblem genom att montera ett insatsrör i skorstenen. Tyckte att pannan funkade bättre då också.

Användarvisningsbild

Re: Primär/sekundärluft Baxi bonus light

Nyborg  
#675948 Tycker nog förresten också att din luftinställning är bra, kanske att du kan sänka sekundären lite.

Användarvisningsbild

Re: Primär/sekundärluft Baxi bonus light

LoT  
#786258 Kanske har ditt eldningsproblem löst sig. Om inte vill jag gärna nämna ytterligare en faktor som kan lösa ditt problem. Jag har samma panna men min har kanske en nyare styrning eftersom den är helt ny. Jag har blandved men eldar löv- och barrved separat. Dina inställningar för barrved låter bra.
Om du inte har insatsrör i skorsten kan det vara bra om du höja fläkthastigheten. Min fläkt går på 55% av maxhastighet. Du kan även höja ännu mer.
Att kapa turbolatorerna är också en säker åtgärd för att få upp tempen.
Dragbegränsaren skulle du inte ha enligt distriktssotare som tyckte att man inte ska ha dragbegränsare på vedpanna med fläkt.
Jag har insatsrör och den eventuella kondenszonen är gjort av rostfri stål.
Kontrollera också tilluften till pannrummet.
Vore intressant att höra vad som blev din lösning.

Avatar Fallback

Re: Primär/sekundärluft Baxi bonus light

röjar kalle  
#786273 Tror att problemet låg i veden känner igen problemet genom egen erfarenhet efter tjugo års vedeldar erfarenhet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar