Uppvärmning

Ackumulatortank eller ackumulatortankar

39 inlägg 12692 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

fendt311  
#672281
machonisti skrev:Tänk på lilla pippifågeln...
Liten volym i förhållande till ytan, Brrr!

Indianskt ordspråk.
Stor vit man göra stor eld och sitta långt ifrån eld och frysa.
Liten röd man göra liten eld sitta nära eld och mysa.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

machonisti  
#672293 Blekansiktet talar med kluven tunga.
Ackumulatorn värmer fast elden slocknat!

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Arvid0  
#672338
jannee skrev:Värme stiger uppåt, ALLA acctankar oberoende utseende är varmast i toppen (även när du eldar).
Av just den orsaken gäller det att se till att ovansidan är väldigt välisolerad.
Isolerar du med frigolit ca 15 till 20 cm eller glasull ca 30 cm är värmeförlusterna obetydliga.


Jo jag är medveten om att värme stiger uppåt men jag tror inte att ett 1000m rör med en diameter av 10cm är bättre som acktank än motsvarande volym med 100cm diameter, därav frågan.

Varför mindre mängd frigolit? Frigolit har ju inte bättre u-värde än glasull. I ett boningshus tak vill man gärna ha runt 200 mm mineralull, för en acktank som håller cirka 80° skulle jag vilja ha åtminstone 50 cm glasull eller motsvarande. Jag har runt 50 cm glasull på min acktank och den släpper ut värme. Funderar på att isolera tanken med sprut-PU. Jag är emot det i hus men just runt en acktank bör det funka bra, bättre än lösull, cellplast och dylikt.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Sjögård 4  
#791964 Någon som har erfarenhet av Borös Ackumulatortank med vvb, kvalitet?
(kanske beror mycket på hur vattnet är?)

Vvb i den som ska bytas ut höll tätt i 32 år, Strömsnäspannan. Borö är lite billigare men är Borö en sämre tank?

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Brorsan  
#791967
Sjögård 4 skrev:Någon som har erfarenhet av Borös Ackumulatortank med vvb, kvalitet?
(kanske beror mycket på hur vattnet är?)

Vvb i den som ska bytas ut höll tätt i 32 år, Strömsnäspannan. Borö är lite billigare men är Borö en sämre tank?


Den första borö 500 med vvb höll i 13 år.
Då hade vi dåligt vatten med mangan och mycket kolsyra.
Den andra har nu hållit i 16 år men vi har nu bra vatten, avsaltat sjövatten.
Så jag är kanske inte rätt man att svara på detta men jag tror borö har lite sämre kvalitet.
Den har dåligt med anslutningar, kanske fler på nyare.
Uttag för värme sitter 1/3 ner i tanken och returen 1/3 från botten dom har jag proppat och flyttat, returen till botten och tillopp så högt som möjligt, jag prioriterar värme före varmvatten.
Nästa tank blir nog också en borö men 750 med 2 st 25 m kopparslingor.
Den är mycket billigare än övriga fabrikat så den duger nog till mig och passar ju bra för solvärme.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792011 Har en Borötank sedan 2005. Beställde ett specialbygge med konstiga mått och två slingor samt massor med anslutningar. Då var det de som hade intresse att ta sig tid med ett specialbygge som skulle passa mitt pannrum.

Har fungerat felfritt under de åren jag haft den. Så här i efterhand så skulle jag möjligen beställt med ytterligare en slinga.

Satt in vattenfilter innan jag fyllde upp den då nya anläggningen. Har man dåligt vatten så ska man inte sätta in ny rörutrustning, då kan man lika gärna elda med sedelbuntarna i öppna spisen eller köpa direktverkande el.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792014 Har haft 2 st Borö 750 avkapade 10 cm för att passa i pannrummet sedan 1997. Huset har komunalt vatten. Har även deras solvärme anläggning men rekomenderar inte de plansolfångare jag har då de inte är regntäta.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Sjögård 4  
#792016
Martin_N skrev:Har haft 2 st Borö 750 avkapade 10 cm för att passa i pannrummet sedan 1997. Huset har komunalt vatten. Har även deras solvärme anläggning men rekomenderar inte de plansolfångare jag har då de inte är regntäta.

Är en tank med vvb?

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792314 Kommer inte ihåg om det är beredare eller slinga. Men varmvatten levererar den. Kan kolla om det står på typskylten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).