Uppvärmning

Ackumulatortank eller ackumulatortankar

39 inlägg 12690 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ackumulatortank eller ackumulatortankar

jbergda5  
#672037 Hej,
Vad är er åsikt angående en stor tank vs flera mindre till en vedpanna?
Tex 1 st 3000 liters jämnfört med 4 st 750 liters.
Fördelar kontra nackdelar, skulle vara intressant med era synpunkter.
Hälsningar
Johan



   TS
Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Sture Andersson  
#672038 Utan att vara expert på detta så tror jag det är lättar att få en bra skiktning i en stor tank ,har en 2000 liter för egen del ,och det funkar perfekt .
Med skiktning menar jag att du alltid har det varmaste i toppen på tanken .

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Bax  
#672041 Håller med Sture.
Å andra sidan kan du på sommaren stänga av 3st tankar och bara elda upp den ena, om du har flera.
Vart kommer beredaren att sitta?

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

jbergda5  
#672042 Beredaren sitter i en av 750 liters- tankarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Arvid0  
#672051 Kommer de vara i huset eller annat utrymme?
Vad är rekommenderad storlek för pannan?
Hade jag gjort mitt system igen skulle jag ha haft en tekniktank (med vvb i) i huset och en stor acktank i ladugården. Solfångare som värmer tekniktanken på sommaren så då kan jag koppla bort stora tanken. en elpatron också i tekniktanken om man vill ha varmvatten snabbt eller av någon anledning inte orkar/vill/kan elda.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

jbergda5  
#672054 Precis så ser mitt ideala system också ut. Nu har jag allt i uthuset. (CTC V35 med 2st 750 literstankar och VVC, 18m kulvert)
Börjar fundera på en ny större panna och minst dubbelt så stor acc- volym. Layout- mässigt kan jag få in fler 750 literstankar men inte en stor 3000 liters tank. Är missnöjd med min VVC då det skiljer 10 grader mellan ingående varmvatten och returen, ska sätta VVC- pumpen på timer för att minska förlusterna något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

fendt311  
#672056
Sture Andersson skrev:Utan att vara expert på detta så tror jag det är lättar att få en bra skiktning i en stor tank ,har en 2000 liter för egen del ,och det funkar perfekt .
Med skiktning menar jag att du alltid har det varmaste i toppen på tanken .

Skiktningen har inget med storlek på tank att göra. Det viktiga är att ha laddomat så du trycker i 80-90 grader varmt konstant. Mot det kalla i tanken. Så du uppnår skiktningen. Har förklarat hur det fungerar i tidigare trådar.
Arvid0 skrev:Kommer de vara i huset eller annat utrymme?
Vad är rekommenderad storlek för pannan?
Hade jag gjort mitt system igen skulle jag ha haft en tekniktank (med vvb i) i huset och en stor acktank i ladugården. Solfångare som värmer tekniktanken på sommaren så då kan jag koppla bort stora tanken. en elpatron också i tekniktanken om man vill ha varmvatten snabbt eller av någon anledning inte orkar/vill/kan elda.

Arvid0 du har helt rätt i ditt resonemang. Bra att ha en liten tekniktank för sommar bruk samt andra värme möjligheter. Har man enda stor tank så kyler kalla under skiktningen fortare. Men viktigaste om man har flera tankar är att SERIE koppla dom. Då kan man köra första tank som teknik tank. Koppla bort dom andra på sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

fendt311  
#672058
jbergda5 skrev:Precis så ser mitt ideala system också ut. Nu har jag allt i uthuset. (CTC V35 med 2st 750 literstankar och VVC, 18m kulvert)
Börjar fundera på en ny större panna och minst dubbelt så stor acc- volym. Layout- mässigt kan jag få in fler 750 literstankar men inte en stor 3000 liters tank. Är missnöjd med min VVC då det skiljer 10 grader mellan ingående varmvatten och returen, ska sätta VVC- pumpen på timer för att minska förlusterna något.

Vad är VVC?

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672059
fendt311 skrev:
jbergda5 skrev:Precis så ser mitt ideala system också ut. Nu har jag allt i uthuset. (CTC V35 med 2st 750 literstankar och VVC, 18m kulvert)
Börjar fundera på en ny större panna och minst dubbelt så stor acc- volym. Layout- mässigt kan jag få in fler 750 literstankar men inte en stor 3000 liters tank. Är missnöjd med min VVC då det skiljer 10 grader mellan ingående varmvatten och returen, ska sätta VVC- pumpen på timer för att minska förlusterna något.

Vad är VVC?


cirkulerande varmvatten. Har man långa ledningar så slipper man spola fram värmen när det sått ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

fendt311  
#672061
busholle skrev:
fendt311 skrev:
jbergda5 skrev:Precis så ser mitt ideala system också ut. Nu har jag allt i uthuset. (CTC V35 med 2st 750 literstankar och VVC, 18m kulvert)
Börjar fundera på en ny större panna och minst dubbelt så stor acc- volym. Layout- mässigt kan jag få in fler 750 literstankar men inte en stor 3000 liters tank. Är missnöjd med min VVC då det skiljer 10 grader mellan ingående varmvatten och returen, ska sätta VVC- pumpen på timer för att minska förlusterna något.

Vad är VVC?


cirkulerande varmvatten. Har man långa ledningar så slipper man spola fram värmen när det sått ett tag.

👍

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672062 En stor rund tank med förrådsberedare i toppen och förvärmningsslinga i botten. Visst är det en stor volym att värma men på sommaren räcker varmvattnet väl en vecka. 4 små tankar har en många gånger större mantelyta och därmed förluster.
Jag har aldrig förstått det där med att koppla bort tankvolym på sommaren, tar man varmvattnet från ackumulatortanken så finns det bara fördelar med att elda mot samma stora volym året om.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

jannee  
#672067 Vi har vår gamla oljetank som ackumulatortank, styvt 3 m3.
Sommartid eldar vi upp den ca 1 ggr/vecka har ändå alltid tillräckligt varmt vatten för dusch och till köket.
Vintertid ca varannan dag.
Skiktningen i tanken gör att vi alltid har varmt vatten, det kan var 80 grader i topp men endast 20 grader i botten vid extrema fall.
Även bra vid eldning, kan nyttja fulla inlägg flera ggr - förutom med finklyvd björkved, då hinner inte accpumparna med..

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

fendt311  
#672074 Mycket större mantelyta? Tänk efter nu om det är så mycket större skillnad. Tänk sedan på hur mycket det 20 gradiga i botten kyler. Sedan beror det det också på ved panna. Hur mycket ved (fyllningar) det behövs för att fylla 3 m3 tank.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

Göt  
#672084 Nackdelen med en stor utan är hur får du in den och hur får du ut den, Ska man riva väggen för att få in tanken så är det nog ingen vits är ju betydligt lättare att ta in dom genom dörren

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank eller ackumulatortankar

jannee  
#672091 Jag har oljetanken isolerad med 15 cm frigolitskivor, 30 cm på ovansidan, därefter byggskiva utanför.
När tanken är fulladdad känns det ingen förhöjd temperatur varken över eller på sidan av tanken.
M.a.o. isoleringen duger gott, tror inte jag har några direkta värmeförluster att räkna med.
4 till 5 fulla vedinlägg kan behövas vintertid för att värma upp hela tanken (har en Perifal panna).
Sommartid kan det ibland bli 2 eller 3 sedan kan det dröja en vecka in vi eldar igen.
När översta mätaren börja närma sig 40 grader brukar det vara time för eldning och då står den understa runt 20.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).