Uppvärmning

Uppvärmning av byggarbetsplats

8 inlägg 3826 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppvärmning av byggarbetsplats

Gaffe  
#671121 Är igång med ett bygge på 370m2 som ska inrymma bland annat gårdsverkstad.
Murade lecaväggar, 35 cm tjocka. Taket kommer isoleras med 400 mm lösull. Invändig takhöjd på 3,6 till 5 m (saxtalstol)
Jag räknar på 1500m3, avdelat i 3 sektioner kan man säga. Inte nödvändigt att värma alla 3 utan kanske 2 åt gången.
Tanken att jobba på i höst/vinter invädigt, väggar skall putsas, innertak, målning, installationer.
Kommer använda byggavfuktare vid putsning för att inte luftfuktigheten ska skena.
Behöver också tillföra värme dels för avfuktningen, men även för komforten.
Bygget ligger i Skåne, så jag räknar inte med några Sibiriska temperaturer.

Vad är era erfarenheter gällande tillfällig uppvärmning? Har kikat på elfläktar, gasol och diesel.
De två sista kräver god ventilation vilket jag inte vill ha under avfuktningsprocessen så avfuktaren kan få jobba ostört så att säga.

Att beakta då vi talar om flera månaders drift är givetvis ekonomi, både investering samt drift.
Även komfort, tex ljudnivå, hur ofta måste man tanka diesel etc.

Färdigt bygge kommer bara hälften vara uppvärmt med luft/luft. Kanske läge att montera de aggregaten så fort väggarna är putsade....

Tacksam för synpunkter och era erfarenheter från liknade situationer. Här ska inte uppfinnas nya hjul :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av byggarbetsplats

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671140 En dieselkanon med separat rökrör eller en infravärmare är väl den billigaste lösningen gissar jag.
Exempel: https://verktygshopen.se/verktyg/varmar ... -skorsten/
https://www.rexnordic.se/produkt/airrex ... nGEALw_wcB

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av byggarbetsplats

bgl  
#671145 Du har så mycket vatten från lecan, murningen, putsningen, ev golvet att så fort taket är isolerat bör hela byggnaden hållas några grader över utomhustemperaturen för att få fuktvandringen riktning utåt.
Speciellt när utetemperaturen går under noll är det viktigt att nollgränsen i väggarna ligger så långt ut som möjligt. Som redan sagts 50kW dieselkanon som i första hand körs på uteluft. Skaffa en inomhusfuktmätare för att senare bedöma om cirkulerande inomhusluft räcker.

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av byggarbetsplats

Göt  
#671219 ska du ha eluppvärmning så kommer det att gå mycket ström, kanske två 9 kw fläktar

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av byggarbetsplats

Arvid0  
#671289 Ska du ändå installera luft/luft så skulle jag som du själv är inne på installera dom asap. Det måste vara det mest ekonomiska valet.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av byggarbetsplats

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671368 montera luft/luft så fort du kan. Jag gjorde det när jag byggde hus. Kunde inte dra igång bergvärmen/golvvärmen och skulle ändå ha en luft/luft i garage senare.
vid 14 minus ute höll jag 14 grader inne och det är ingen stor pump.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av byggarbetsplats

Gaffe  
#671391 Tack för era synpunkter.
Låter rimligt att ligga över ute temp för att undvika kondensbildning.
Ska räkna lite på diesel vs elfläkt.
Vad jag kan se nu så får man nog räkna med ett par liter i timmen i dieselförbrukning. Ger tämligen många kWH el...

Tror ni man ska minimera tilluften så att man inte tar in allt för mycket ny fuktig luft?
Om det blir dieselbrännare så ska ju givetvis avgaserna hamna på utsidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av byggarbetsplats

bgl  
#671410 Beror på differensen mellan inkommande luft och utblåst luft. Vid högre tillförd värmeeffekt och större temp diff mellan ute och inne lyfts mer fukt ut med frånluften och därför mer frånluft och mindre cirkulation inomhus.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).