Uppvärmning

Sälja ved från torrgran, pris?

24 inlägg 21393 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768285 bilsläpvagn med gallerhäckar rymmer 3,8kubik 30cm tar 50minuter att klyva upp pris 1800kr hemkört 5km

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

morco  
#768420 Vad tror ni är ett rimligt pris för långved av torrgran? Tänker mäta och sälja vältans volym då det är lättast att mäta för både mig och kund, blir väl lite fluffigare sen när det är kluvet.

Har en hel del tussar med torr barkfallen gran som jag vill få bort och är eldningstorr på rot, finns miljöträd ändå…

Hugger man 3 meters längder går det ju på rätt mycket på vanlig kärra om man plockar bort lemmarna och buntar.

Orkar eller hinner inte klyva men bara hugga och köra ut går ju hyfsat fort.

Vill vara sig skänka bort veden eller vara dyrast på blocket. Torrgran är ju skitfin ved!! normalsvensken verkar dock behöva ett krig i sin närhet för att inse det….

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

jannee  
#768440 250 kr/lösmeter har jag sålt några lass för.
Ingen som klagat.
Är ungefär samma pris Södra betalar för borrvirket.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Erre  
#768447
morco skrev:Vad tror ni är ett rimligt pris för långved av torrgran? Tänker mäta och sälja vältans volym då det är lättast att mäta för både mig och kund, blir väl lite fluffigare sen när det är kluvet.

Har en hel del tussar med torr barkfallen gran som jag vill få bort och är eldningstorr på rot, finns miljöträd ändå…

Hugger man 3 meters längder går det ju på rätt mycket på vanlig kärra om man plockar bort lemmarna och buntar.

Orkar eller hinner inte klyva men bara hugga och köra ut går ju hyfsat fort.

Vill vara sig skänka bort veden eller vara dyrast på blocket. Torrgran är ju skitfin ved!! normalsvensken verkar dock behöva ett krig i sin närhet för att inse det….

Kul att se att fler efterfrågar ett pris.
Jag ställde frågan för någon vecka sedan och fick blandade svar. Allt från gratis för att öka karman till flisvedspris.
Tror en privatperson kan vara beredd att ge mer än industrin om det hänger på elda eller betala elräkningen.
Därmed inte sagt att man ska suga ut alla som är i behov av ved som går att elda i vinter.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

morco  
#768452 Såg de svaren med Erre, jag skänker bort ved, kol och eldstubbar till mina vänner och tom bekanta ibland.

Men om det nu är så jäkla dålig lönsamhet som alla gnäller om så kan jag inte förstå varför man ska skänka bort fin torr ved .

Gillar heller inte att man passar på att skinna folk bara för det är brist men en medelväg kanske😀

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Erre  
#768453 Jag är med för billig. Men har bara föräldrarna eller ett par kompisar som behöver ved. Har inte gett mig in i den stora ligan. Än.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

alias  
#768456
Erre skrev:
morco skrev:Vad tror ni är ett rimligt pris för långved av torrgran? Tänker mäta och sälja vältans volym då det är lättast att mäta för både mig och kund, blir väl lite fluffigare sen när det är kluvet.

Har en hel del tussar med torr barkfallen gran som jag vill få bort och är eldningstorr på rot, finns miljöträd ändå…

Hugger man 3 meters längder går det ju på rätt mycket på vanlig kärra om man plockar bort lemmarna och buntar.

Orkar eller hinner inte klyva men bara hugga och köra ut går ju hyfsat fort.

Vill vara sig skänka bort veden eller vara dyrast på blocket. Torrgran är ju skitfin ved!! normalsvensken verkar dock behöva ett krig i sin närhet för att inse det….

Kul att se att fler efterfrågar ett pris.
Jag ställde frågan för någon vecka sedan och fick blandade svar. Allt från gratis för att öka karman till flisvedspris.
Tror en privatperson kan vara beredd att ge mer än industrin om det hänger på elda eller betala elräkningen.
Därmed inte sagt att man ska suga ut alla som är i behov av ved som går att elda i vinter.


Jag vill nog påstå att mitt svar från 13/8 ska tolkas som att brännvedspriset utgör ett absolut prisgolv.

Allt under det är någon form av välgörenhet från skogsägarens sida, då man själv avsäger sig en arbetsfri alternativintäkt för virket.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

r93  
#768494 Kapar tråden lite.

Grabben högg nästan en kubik löst i vintras med yxa och batteritigersåg.
Han ville sälja det till vintern för att tjäna lite pengar.

Det är ren björk, grova röjstammar kan man väl säga, kapade och klöv det i maskinen till c:a 25 cm.

Nu är det så att jag köpte nog fel säckar, jag skulle köpa 40 liters, men dom är så stora så det måste vara 60 liters.

Vad ska man ta för en säck??

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

morco  
#768496 Jag såg någon som sålde i Ikeas blå kassar, använder själv dessa och tar med mig i bilen när jag åker mellan gården och min ”vardagsadress”, de är på drygt 70 liter och finns väl mindre med.

Visst, tror de kostar 10 kr men formatet tror jag tilltalar, bara bära in utan böss.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).