Uppvärmning

Sälja ved från torrgran, pris?

24 inlägg 21730 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja ved från torrgran, pris?

Kjohan  
#667243 Behöver bli av med alla torrgranar är det för dyrt att ta 300 kubiken när jag säljer ved?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

rokon  
#667247 Det bästa du kan göra är att nyttja vedens egenskaper till att nå rätt kundgrupp, en nöjd kund och en nöjd säljare är det viktigaste för en fortsatt möjlighet att verka.
Gran sprakar och smäller samt sprätter glöd omkring sig, särskilt om den har större kvistar. Alltså ej lämplig till öppen spis, eller bakugn.

Om du vill tjäna pengar så anpassa försäljningen till att nå rätt kundgrupp för vedens egenskaper.
Gärna till den växande marknaden för kaminer, där dessa nu har löjligt kort utrymme för normal kaffevedslängd så du kanske måste erbjuda 25 cm längder? Mer jobb högre pris mindre förpackningar, kanske 40 liter ännu högre pris.
Samt lansera den som sprakved och plussa på en omgång till på priset till det tredubbla!

Sprakved är mysigt då man inte bara ser lågorna får värmen utan även det mysiga ljudet av sprakveden!
Så att sälja det som pannved till den krympande skara som eldar med panna i pannrum där inte vedens mysiga sprakande är försäljningsargumentet, då blir priset därefter.
Senast redigerad av rokon lör 19 sep 2020, 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

axwell  
#667248
Kjohan skrev:Behöver bli av med alla torrgranar är det för dyrt att ta 300 kubiken när jag säljer ved?


Vilket mått är det du tänker sälja i, långved travmätt eller fub, färdig ved stälpt , torrt, hur torrt, längd på veden ?

Var i Sverige, det skiljer en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Kjohan  
#667249 Dom mått dom vill ha. Utkörning 13 Kubik eller så får dom hämta själv. Mellersta Sveland

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Kjohan  
#667250 Stjälp mått

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Erre  
#667259 Har dom inte fixat sin ved ännu å nu måste ha något som är torrt och brinner så är torrgran perfekt.
300 tycker jag gott att du kan ta per stjälpt kubik.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Kjohan  
#667268 Får prova blocket så får vi se om någon ringer :)
Eller om man är hetare i vår när dom flesta köper:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

axwell  
#667275
Kjohan skrev:Får prova blocket så får vi se om någon ringer :)
Eller om man är hetare i vår när dom flesta köper:)

Brukar sälja i Jan/Feb då är det angelägna köpare.

Torrakor brukar gå att elda men är ju inte riktigt lika torra som det avverkades tidigare och var kluvet före midsommar.
Men fixar du veden nu så är den ok i Jan/feb och 400 kr m3s för 30 cm:s torr gran.

Billigare är det ingen idé att hålla på med det hela.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667337 Jag har märkt att "björk" är det magiska ordet när jag sålt långved.
Ren torrgran, asp eller al är rätt svårsålt, om däremot hälften+ är björk så brukar vad som helst annat duga också.
"Blandved, mer än hälften björk" brukar jag skriva.
Nån enstaka vill ha ren björk, övriga brukar bli väldigt nöjda med blandved.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

mankan9999  
#677683 Tar 450 ink moms för 30cm i storsäck på vintern när björk är slutsålt kostar 550 kr kubiken stjälpta kubik givetvis

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

mankan9999  
#677684
mankan9999 skrev:Tar 450 ink moms för 30cm i storsäck på vintern när björk är slutsålt som kostar 550 kr kubiken stjälpta kubik givetvis

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Kjohan  
#677768 450 för torr gran? Hur är det att sälja i säck? Dyra i inköp får du tillbaka några?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

mankan9999  
#677786 hämtas hem eller lånas ut till nästa år kostar lite därav priset...håller kanske ca 5ggr merkostnad då ca 15 kr kubiken

Avatar Fallback

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Sture Andersson  
#767722 Fundering,har 20 m3 1600 virke liggande jag som jag skall anmäla,,va tror ni om att hugga ved av det istället och sälja det.
I så fall vilken längd 30cm,eller 50cm. Tror ni det är nån som vill köpa granved till kamin (30cm)

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved från torrgran, pris?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767725
Sture Andersson skrev:Fundering,har 20 m3 1600 virke liggande jag som jag skall anmäla,,va tror ni om att hugga ved av det istället och sälja det.
I så fall vilken längd 30cm,eller 50cm. Tror ni det är nån som vill köpa granved till kamin (30cm)


Ja nu när björken är slut. Så tar dom torrgranarna istället. Det är inte läge o va knusslig.

Vilken längd är en smaksak. För det är efterfrågan på på båda. Även 40 cm.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).