Uppvärmning

värma liten enkel barnpool

13 inlägg 7230 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

värma liten enkel barnpool

Camaro1969  
#650473 hittade ingen bättre kategori att lägga den i..

låg och plaskade i en enkel pool från jula med pojken igår, tyckte det va lite kallt trots att det var 30 grader..

låg där som en säl och funderade på om man inte skulle kunna värma den på nå enkelt sätt med ved som jag ju har gott om.

poolen kostade under 1000:- så jag vill inte lägga just nå mer på detta..

3 meter diameter så volymen blir väl kanske runt 5 m3

men funderade på en plåttunna som man kan elda i, dra igenom lite kopparrör som värms av lågorna och sedan ansluta slangar och nån enkel elpump som snurrar vattnet
alltså suger från poolen, genom elden och tillbaka till poolen..

vill kunna elda nån timme innan typ och få upp tempen en 10 grader eller så.

nån som gjort något liknande?



   TS
Avatar Fallback

Re: värma liten enkel barnpool

Avslutat-02  
#650477 https://www.biltema.se/fritid/pool/pool ... 2000043921

Denna då?

Blir kanske lite jobbigt med kopparn som vill bränna hål på plasten annars...

Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Camaro1969  
#650486 sånnadär vet jag släktingar har testat... fungerar inge vidare...

tänkte såklart ansluta typ trädgårdsslang eller liknande till kopparröret så det inte är nån risk att bränna sönder poolen.

eller du tänkte att det skulle bli för varmt vatten som kommer tillbaka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Camaro1969  
#650488 hittade nå bilder på liknande via bildgoogling...

känns som mycket jobb...

för att värma ifjol så körde jag jordvärmepumpen på lyxläge för vatten, och spolade i hetvatten nån timme...

men det innebär att man måste tappa ur lika mycket och sen fylla på igen...

mer klor etc...

så nåt liknande detta vore kanske gångbart?

   TS
Avatar Fallback

Re: värma liten enkel barnpool

Elmhult  
#650489 Jag har tänkt ansluta min vedpanna till ett av elementen. Alltså, ovanför elementet i pannrummet sitter ett luftningsuttag. Där tänkte jag smälla på en markslang/PVC en ut o en in. Alla andra element är ju stängda nu så cirkulationspumpen skulle ju värma poolen rätt snabbt. Jag kör systemet med enbart vatten i vanliga fall. Dock bör man spola igenom allt efteråt då poolen ju innehåller klor och det är nog inte hälsosamt i längden för rören.

Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Camaro1969  
#650538 Efter lite googlande skulle jag bog aldrig köra in klorvatten i nån panna man värmer huset med.. ska tydligen inte alls va bra..

Sen ä ju systemet slutet, nästan syrefritt..
Att köra som du tänkt gissar jag skulle syresätta systemet nåt enormt, rekommenderar alltså inte..

   TS
Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

svampbob  
#650540 En bekant borrade jordvärme men behöll vedpannan och har den nu enbart kopplad till poolen.

Avatar Fallback

Re: värma liten enkel barnpool

Elmhult  
#650678
Camaro1969 skrev:Efter lite googlande skulle jag bog aldrig köra in klorvatten i nån panna man värmer huset med.. ska tydligen inte alls va bra..

Sen ä ju systemet slutet, nästan syrefritt..
Att köra som du tänkt gissar jag skulle syresätta systemet nåt enormt, rekommenderar alltså inte..



Pannan värmer inte huset. Den värmer bara ett par element nära pannrummet. Och sen är pannan från 1965 så den är nog atombombssäker.
O Svenskar ska alltid vara så rediga med hängslen o bälte o försäkring på det plus riskavstånd. Det går nog bra tror jag! Funkat bra hittills. 🤣

Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Suneland  
#650691
Camaro1969 skrev:hittade ingen bättre kategori att lägga den i..

låg och plaskade i en enkel pool från jula med pojken igår, tyckte det va lite kallt trots att det var 30 grader..

låg där som en säl och funderade på om man inte skulle kunna värma den på nå enkelt sätt med ved som jag ju har gott om.

poolen kostade under 1000:- så jag vill inte lägga just nå mer på detta..

3 meter diameter så volymen blir väl kanske runt 5 m3

men funderade på en plåttunna som man kan elda i, dra igenom lite kopparrör som värms av lågorna och sedan ansluta slangar och nån enkel elpump som snurrar vattnet
alltså suger från poolen, genom elden och tillbaka till poolen..

vill kunna elda nån timme innan typ och få upp tempen en 10 grader eller så.

nån som gjort något liknande?


Värmer en liten pool med 3st intex solar mats, beställde från utriket för 175kr stycket. 4 året och still going stong, steker solen på bra en dag så får man vara med å bypassa dom eller stänga av pumpen så man inte blir kokt i poolen. Funderar på att ta nån gammal panntermostat å ställa på 40grader.

Nån överbliven rulle pem-slang brukar inte vara omöjligt att få tag på.

Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Bax  
#650729 En kompis ställde fram sin gamla murpanna, sen fick han ett gammalt 20m prisolrör av mig som han skalade av isoleringen från, och lindade sedan röret till en spiral och stoppade ner i vattnet i murpannan. Jag tror han använde trädgårdsslang mellan spiralen och poolen.

Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Camaro1969  
#650769
Elmhult skrev:
Camaro1969 skrev:Efter lite googlande skulle jag bog aldrig köra in klorvatten i nån panna man värmer huset med.. ska tydligen inte alls va bra..

Sen ä ju systemet slutet, nästan syrefritt..
Att köra som du tänkt gissar jag skulle syresätta systemet nåt enormt, rekommenderar alltså inte..



Pannan värmer inte huset. Den värmer bara ett par element nära pannrummet. Och sen är pannan från 1965 så den är nog atombombssäker.
O Svenskar ska alltid vara så rediga med hängslen o bälte o försäkring på det plus riskavstånd. Det går nog bra tror jag! Funkat bra hittills. 🤣



dåså!
hängslen och försäkring skippar jag i regel... men skulle inte koppla på min nya jordvärmepump med golvvärme till poolen iaf=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Camaro1969  
#650770
Bax skrev:En kompis ställde fram sin gamla murpanna, sen fick han ett gammalt 20m prisolrör av mig som han skalade av isoleringen från, och lindade sedan röret till en spiral och stoppade ner i vattnet i murpannan. Jag tror han använde trädgårdsslang mellan spiralen och poolen.



rimlig lösning om man får prisolrör gratis=)

vet du om han va tvungen att pumpa runt vattnet eller funka självcirkulation?

   TS
Användarvisningsbild

Re: värma liten enkel barnpool

Bax  
#650781 Näe det vet jag egentligen inte.
Kanske där var nån slinga ut till nåt "reningsverk" som han kopplade in sig på??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).