Uppvärmning

Laddomat 21 och oljud

19 inlägg 9131 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Ny.i.skogen  
#666626
fendt311 skrev:Varför använda rökgas termostat? Helt galet. Använd anliggningstermostat i stället. Det är värmen på vattnet i pannan som ska styra laddomat, cirkulation pump. Inte rökgastemperaturen. Kostar ca 250kr.


Eftersom det rekommenderades av Termoventiler samt andra kunniga inom området bestämde vi att installera den. Förra ägaren hade redan köpt den i samma veva som laddomaten men inte installerat den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Nyborg  
#666635
Göt skrev:I min panna har jag rökgastermostat och den ligger i rökröret, sen är det en inställning man får göra så laddomaten startar för mej är det under 100 grader i rökgaserna. Fungerar bra.

Likadant på min panna, bonus 30. Men laddomaten startar när jag startar pannan, dock cirkulerar det endast i pannan tills termostaten öppnar vid 72 grader.(vattentemperatur). Stänger av pumpen automatiskt när rökgastemperaturen går tillbaka under inställt värde, ca 100 grader. Funkar klockrent!

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

fendt311  
#666637
Nyborg skrev:
Göt skrev:I min panna har jag rökgastermostat och den ligger i rökröret, sen är det en inställning man får göra så laddomaten startar för mej är det under 100 grader i rökgaserna. Fungerar bra.

Likadant på min panna, bonus 30. Men laddomaten startar när jag startar pannan, dock cirkulerar det endast i pannan tills termostaten öppnar vid 72 grader.(vattentemperatur). Stänger av pumpen automatiskt när rökgastemperaturen går tillbaka under inställt värde, ca 100 grader. Funkar klockrent!

Samma på min baxi solo inova. Som jag satt in i huset. Håller på med gammla pannan från huset i verkstan. Den kopplar jag via anliggningstermostat. Beror på att nya pannor har styrning med snabb kontakter redan. Inte gammla pannor.
Det cirkulerar inte i pannan innan termostat laddomat öppnar. Kan tilläggas.

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

fendt311  
#666642
Ny.i.skogen skrev:
fendt311 skrev:Varför använda rökgas termostat? Helt galet. Använd anliggningstermostat i stället. Det är värmen på vattnet i pannan som ska styra laddomat, cirkulation pump. Inte rökgastemperaturen. Kostar ca 250kr.


Eftersom det rekommenderades av Termoventiler samt andra kunniga inom området bestämde vi att installera den. Förra ägaren hade redan köpt den i samma veva som laddomaten men inte installerat den.

Okey helt ok. Det går bra att använda en sådan också. Bara lite bökigare på en äldre panna som har mycket högre rökgastemp än nya pannor.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).