Uppvärmning

Laddomat 21 och oljud

19 inlägg 9110 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laddomat 21 och oljud

Ny.i.skogen  
#641084 Hej,

Jag och min fru är nya ägare till en mindre gård när den primära uppvärmningen sker via vedeldning.

Vi har en Laddomat 22 installerad och jag har försökt sätta mig in i hur det fungerar och ska användas men känner mig inte säker..

Vi har blivit tillsagda att "starta brasan, ladda upp med ved, sätt på Laddomaten (sätt i kontakten). Men sen då?

Vi har även ett dovt ljud som kommer från Laddomaten när den är på vilket inte verkar normalt. Cirkulationspumpen är inställd på läge 3.

Tacksam för input!

https://imgur.com/qxAhoaU
https://i.imgur.com/ZS3DlRg.jpg
https://i.imgur.com/2rABgpa.jpg



   TS
Avatar Fallback

Re: Laddomat 21 och oljud

Jim_the_one  
#641088 Grattis till gården 😀

Laddomat ska se en till att pannan har en optimal temperatur under eldning. övervärmen skickad till ackumulatortank.
Sen tas värmen ifrån ackumulatortanken. Å varmvatten från en slinga i ackumulatortanken, fast i erat fall ser det ut att vara en elektrisk varmvattenberedare. Den kan även vara kopplad efter varmvatten slingan i tanken.

Svårt att säga så här på håll vad som orsakar ljudet. Men det kan vara cirkulationspumpen på laddomaten som inte mår bra.

Gör dig själv en tjänst och köp en rökgastermostat som startar och stänger av laddomaten automatiskt.

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Fredrik Reuter  
#641090 Hej, relativt troligt med luft i pumpen då kan det bli konstiga ljud. Luftskruv är på baksidan av pumphuset, ett grovt spår på själva nippeln. Öppna lite och låt det läcka ut lite, det brukar hjälpa.

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Ny.i.skogen  
#641619 Testade men verkar inte vara luft. Förra ägaren säger att det är "arbetsljudet" från pumpen till pannan.

Rökgastermostat finns här nu, ska se om jag kan installera den själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laddomat 21 och oljud

Sture Andersson  
#641673 Mitt råd är kolla runt om du kan få tag i en ducktig rörgubbe ,som kan visa dig och kolla över anläggning ,verkar som albert o herbert varit igång .

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Sne4  
#641701 Jisses! Om du inte har full koll på hur allt ska vara kopplat(inte bara laddomaten) ta dit en erfaren röris och se över det hela. Annars vad gäller laddomaten - min 21:a hade egenheten att ventilen inte öppnade alla gånger när pannan stått över sommaren.

Det är inte kul med ett fullt inlägg, 40kw på pannan och panntemperatur som bara ökar. Mitt tips är att göra en liten brasa vid varje höstuppstart. Pga högljudd fläkt till pannan vet jag inte om detta ändrade ljudet på laddomaten.

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Ny.i.skogen  
#641702 Tack, min tanke är att ta hit någon som kan gå igenom allt med mig så jag inte missar något.

Ägaren har gått igenom lite med oss men eftersom vissa svar är lite vaga så vill jag ha något med större kunskaper som går igenom allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laddomat 21 och oljud

mooos73  
#641704 Har bytt cirkpumpen på min laddomat, började med missljud... vill minnas att jag gav ca 1000 kr för nya pumpen...

Avatar Fallback

Re: Laddomat 21 och oljud

Tralsmo  
#641710 Ja håller med , ta dit en duktig rörmokare å låt han gå igenom det så det är rätt installerat.
Ser onekligen ut som Albert å Herbert varit igång.

I det huset ja bodde förut bytte ja hela systemet me begagnad panna å tank å montera ny laddomat 21 lika som på era bild.
Det gjorde ja 2008. Den har aldrig strejkat. Grabben har bott där nu sen 2011 å det är inte rört sen dess.


Där ja bor nu installerade ja ett begagnat system 2011 med en begagnad laddomat 21.
Det har strulat en del ( laddomaten då alltså) Bland annat så har ja fått byta pumpen 3 gånger vill jag minnas. Dom blir uppslitna i lagringen å till sist börjar dom läcka. Men då skramlar det i pumpen, inget dovt ljud.

Självcirkulationsventilen har gått sönder en gång. Nån gång har temperaturventilen hängt sej men aldrig i det farliga Läget. Inget som har skapat några ljud.

Men dom är rätt lätta att serva om bara dom där gamla avstängningsventilerna funkar.
Dom bör bytas mot vanliga kulventiler med handtag.

Rördragningen bör ju vara gjord så att laddomaten avluftar sej själv.

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Ny.i.skogen  
#641711 Tack för egna erfarenheter och input.

Min tanke är att det ska bli så enkelt som möjligt att sköta samtidigt som det håller länge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Ny.i.skogen  
#666531 Hej igen!

Fick rökgastermostat installerad av ett företag som arbetar mycket med uppvärmning. Dock la de själva givaren (stickan) i rökröret, läst att detta ska vara utanför så blev lite förvånad. Med tanke på att vid vår första eldning efter installation så går inte laddomaten igång så skapas lite funderingar.

Hade hoppats allt skulle bli lättare men än så länge får vi vänta på det.. :p

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Arvid0  
#666552 Du kan ju ha en strömbrytare tills du får ny rökgastermostat. Viktigare att den går igång i tid än att den stänger av när elden brunnit ut.

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

fendt311  
#666572 Varför använda rökgas termostat? Helt galet. Använd anliggningstermostat i stället. Det är värmen på vattnet i pannan som ska styra laddomat, cirkulation pump. Inte rökgastemperaturen. Kostar ca 250kr.

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

fendt311  
#666577 Man fäster den på stigaren från pannan.
https://www.rinkabyror.se/artikel/anliggningstermostat/

Användarvisningsbild

Re: Laddomat 21 och oljud

Göt  
#666625 I min panna har jag rökgastermostat och den ligger i rökröret, sen är det en inställning man får göra så laddomaten startar för mej är det under 100 grader i rökgaserna. Fungerar bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).