Uppvärmning

Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

11 inlägg 5771 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

ryagard  
#640956 Hej skogskunniga med fler!
Jag har precis startat upp en vedförsäljning, och de första beställningarna börjar komma in. Nu undrar jag om man bör be kunden skriva på att de har mottagit leveransen när jag levererar ved till kund och de väljer att betala via faktura? Hur kan jag annars bevisa att jag har sålt veden till kunden ifall de inte betalar fakturan och hävdar att de inte känner till köpet? Hur brukar ni andra vedförsäljare göra?
MVH Zakarias



   TS
Avatar Fallback

Re: Be kunden skriva på vid leverans?

Avslutat-02  
#640961 Levereras godkännande är a och o vid utkörning av ved/hö mm.

Hämtas veden, tar då jag betalt på plats.
Inget annat går att göra.
Jag har flera stycken som inte betalat, och inte kan betala hela summan heller..
Det väljer man själv om man går med på eller inte, isåfall behövs avtal...

Användarvisningsbild

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

ryagard  
#640971 Tack för svar! Hur ser ett leverans-godkännande ut? Jag tänker vilka uppgifter ska finnas med och hur dokumentet ska utformas. Finns det en lathund man kan använda? Svårt att googla fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640972 Volym, datum och namn med namnteckning är ett minimum.

Användarvisningsbild

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

Camaro1969  
#640993 swishbetalning eller kontanter innan man lastar av. (om det är nya okända kunder)

Avatar Fallback

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

alias  
#640997
Mangan skrev:Volym, datum och namn med namnteckning är ett minimum.


Instämmer. Hade även velat ha med överenkommet pris (inkl.moms då jag förutsätter att det är privatpersoner som är kundkretsen) för hela leveransen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

ryagard  
#641078 Tack för alla svar! Går det bra att använda ett vanligt kvittensblock, fastän kunden inte betalar kontant på plats, och under "Specifikation" skriva t.ex. "Mottagit 10 kbm björkved", men istället för att bocka av kontantbetalning eller check fylla i faktura/bankgiro som betalningsmetod? Det tänker jag spontant fungerar som ett bevis på att kunden har mottagit varan och ingått avtal om betalning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

Avslutat-02  
#641080 Det går jättebra, det har jag själv gjort... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

svampbob  
#641178 Jag har sålt ved mot faktura i många år nu och har ännu inte haft några kreditförluster.
Jag tar inte heller pant för mina Espegaard säckar och där har jag nog tappat några genom åren men inte så många så att det är mödan värt att hålla på med pant.

Avatar Fallback

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

Avslutat-02  
#641186 Det var roligt att höra, själv har jag blivit lurad några gånger...
Vissa har skrivit under med falskt namn och då har jag inte kunnat gå vidare..
Polisanmälan, som lades ner direkt men det bör iallafall göras...
Lärde mig då att få kontrollera legitimation...

Vissa lärdomar är dyra...

Avatar Fallback

Re: Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)

jannee  
#641195 KONTANT betalning innan varan levereras till obekanta har alltid varit min regel sedan min morfar blev grundligt lurad en gång.
Kan de inte betala vid leverans ska de ta me *** inget ha :!:
En kompis till mig brukar köra ut och sälja lite långved (björk) till privatare.
Pengar kontant i handen, ska det vara kvitto läggs också på moms :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).