tis 28 apr 2020, 11:06#640956Hej skogskunniga med fler!
Jag har precis startat upp en vedförsäljning, och de första beställningarna börjar komma in. Nu undrar jag om man bör be kunden skriva på att de har mottagit leveransen när jag levererar ved till kund och de väljer att betala via faktura? Hur kan jag annars bevisa att jag har sålt veden till kunden ifall de inte betalar fakturan och hävdar att de inte känner till köpet? Hur brukar ni andra vedförsäljare göra?
MVH Zakarias
Uppvärmning
Be kunden skriva på vid leverans? (Ved)
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 28 apr 2020, 11:20#640961Levereras godkännande är a och o vid utkörning av ved/hö mm.
Hämtas veden, tar då jag betalt på plats.
Inget annat går att göra.
Jag har flera stycken som inte betalat, och inte kan betala hela summan heller..
Det väljer man själv om man går med på eller inte, isåfall behövs avtal...
Hämtas veden, tar då jag betalt på plats.
Inget annat går att göra.
Jag har flera stycken som inte betalat, och inte kan betala hela summan heller..
Det väljer man själv om man går med på eller inte, isåfall behövs avtal...
tis 28 apr 2020, 14:56#640993swishbetalning eller kontanter innan man lastar av. (om det är nya okända kunder)
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
tis 28 apr 2020, 15:11#640997
Instämmer. Hade även velat ha med överenkommet pris (inkl.moms då jag förutsätter att det är privatpersoner som är kundkretsen) för hela leveransen.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Mangan skrev:Volym, datum och namn med namnteckning är ett minimum.
Instämmer. Hade även velat ha med överenkommet pris (inkl.moms då jag förutsätter att det är privatpersoner som är kundkretsen) för hela leveransen.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 28 apr 2020, 22:58#641078Tack för alla svar! Går det bra att använda ett vanligt kvittensblock, fastän kunden inte betalar kontant på plats, och under "Specifikation" skriva t.ex. "Mottagit 10 kbm björkved", men istället för att bocka av kontantbetalning eller check fylla i faktura/bankgiro som betalningsmetod? Det tänker jag spontant fungerar som ett bevis på att kunden har mottagit varan och ingått avtal om betalning.
TS
ons 29 apr 2020, 13:28#641178Jag har sålt ved mot faktura i många år nu och har ännu inte haft några kreditförluster.
Jag tar inte heller pant för mina Espegaard säckar och där har jag nog tappat några genom åren men inte så många så att det är mödan värt att hålla på med pant.
Jag tar inte heller pant för mina Espegaard säckar och där har jag nog tappat några genom åren men inte så många så att det är mödan värt att hålla på med pant.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 29 apr 2020, 14:11#641186Det var roligt att höra, själv har jag blivit lurad några gånger...
Vissa har skrivit under med falskt namn och då har jag inte kunnat gå vidare..
Polisanmälan, som lades ner direkt men det bör iallafall göras...
Lärde mig då att få kontrollera legitimation...
Vissa lärdomar är dyra...
Vissa har skrivit under med falskt namn och då har jag inte kunnat gå vidare..
Polisanmälan, som lades ner direkt men det bör iallafall göras...
Lärde mig då att få kontrollera legitimation...
Vissa lärdomar är dyra...
ons 29 apr 2020, 14:43#641195KONTANT betalning innan varan levereras till obekanta har alltid varit min regel sedan min morfar blev grundligt lurad en gång.
Kan de inte betala vid leverans ska de ta me *** inget ha
En kompis till mig brukar köra ut och sälja lite långved (björk) till privatare.
Pengar kontant i handen, ska det vara kvitto läggs också på moms
Kan de inte betala vid leverans ska de ta me *** inget ha
En kompis till mig brukar köra ut och sälja lite långved (björk) till privatare.
Pengar kontant i handen, ska det vara kvitto läggs också på moms

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).