Uppvärmning

Negativt oljepris

64 inlägg 13917 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Negativt oljepris

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639379 Å det här ju hänt förr att politikerna passat på att höja koldioxidskatten lite extra, när bensinpriset (råoljepriset) varit lågt.

Fast jag har aldrig hört att koldioxidskatten har sänkts, när bensinpriset (råoljepriset) varit högt, vad det nu kan bero på :?: :mrgreen:
/Niklas

Avslutat-02  
#639395 Tas den ut i procentsats så kan vilken idiot som helst räkna ut varför..... :mrgreen:
Alltså även jag :d

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639457 Koldioxidskatten är ett fast belopp, 2,59 kr/liter + moms

hfab  
vinterrojarn skrev:Tas den ut i procentsats så kan vilken idiot som helst räkna ut varför..... :mrgreen:

Vad menar du?

Användarvisningsbild

JörgenO  
#639484 GPS-företaget TomTom har tidsserier över trafikdata (körda km etc) i alla världens större städer. Trafiken har minskat med 60-70 procent under mars o april jämfört med tidigare år.
Detta tillsammans med (som tidigare nämnts) att det är svårt att stänga av oljeproduktionen i många fält gör att det finns för mycket olja.
Terminskontrakt för råvaror inbegriper fysisk leverans så om de som äger kontraktet vid omsättningdagen har lagren fulla så blir det logiskt att betala för att bli av med det.

PS Det jag sett av TomToms databas är att den är väldigt detaljerad och ännu ett skäl att begrunda omfattningen av hur mycket vi kartläggs. :-o

Hema  
JörgenO skrev:GPS-företaget TomTom har tidsserier över trafikdata (körda km etc) i alla världens större städer. Trafiken har minskat med 60-70 procent under mars o april jämfört med tidigare år.
Detta tillsammans med (som tidigare nämnts) att det är svårt att stänga av oljeproduktionen i många fält gör att det finns för mycket olja.
Terminskontrakt för råvaror inbegriper fysisk leverans så om de som äger kontraktet vid omsättningdagen har lagren fulla så blir det logiskt att betala för att bli av med det.

PS Det jag sett av TomToms databas är att den är väldigt detaljerad och ännu ett skäl att begrunda omfattningen av hur mycket vi kartläggs. :-o

Spännande. Har du någon länk, samt vad säger du om att alla bilar från 2013 har en gpsmottagare, tror du att den datan samlas in aktivt?

Användarvisningsbild

JörgenO  
#639526 Har tyvärr inget jag kan dela.

Avslutat-02  
hfab skrev:
vinterrojarn skrev:Tas den ut i procentsats så kan vilken idiot som helst räkna ut varför..... :mrgreen:

Vad menar du?

Nu är de flesta avgifterna fasta men hade man tagit procent istället så hade summan blivit enorm....
Anledningen till att man inte sänker i lågkonjunktur är just att staten kramar ur det sista ur varje person..
Lätt att höja men väldigt svårt att sänka...för de skattemedlen är redan spenderade...

Användarvisningsbild

svampbob  
#640258 Det är inte bara oljan som kan ha ett negativt pris.

https://www.realtid.se/kronika/vindkraf ... -katastrof

isteskog  
svampbob skrev:Det är inte bara oljan som kan ha ett negativt pris.

Som man befarade då ....... :???:

Användarvisningsbild

svampbob  
isteskog skrev:

Som man befarade då ....... :???:

Vi har blivit varnade och Tyskland är avskräckande exempel.

Det är mycket fel och svammel i Michael Moore nya film men han lyckas visa vilken miljöbelastning den gröna rörelsen är.

https://www.filmsforaction.org/watch/mi ... he-humans/

Användarvisningsbild

stegmaster  
#640339 Interessant att vänster mannen och Trump hataren Moore kommar fram med denna filmen. :surp:
Tyckte dessutan filmen visar hur avhengig man kommer vara av olja och gas i lång tid framover, even om det droppar just nu. (med förbehold att det inte dyker upp nån helt ny teknologi innom kort tid).
Nästan alt som produseras i verden idag er ju berorande av olja på ett eller annat vis, drivmedel til fordon er ju bara en liten del av detta.
Och den totala forbrukningen öker för varje år, samma hur mycket miljörörelsen skrikar, det ventes inte vända lite före 2035 va jag minns.
Dessutan rörar han vid elefanten i rummet, "vi er för mange mennesker, som forbruker för mycket, på kort tid.", lite fritt översatt.

Tror smärtgränsen här i Norge ligger på ca 25 dollar fatet före man förlorar pengar på att ta fram olja, då vi har en relativt dyr produktion på havbotten. (tidligare vil jag minnas det var hela 40 dollar, men dom har visst blivit mer effektive senaste tiden) :???:
Så vi drabbas snabbt om priset blir så lågt som nu, dock har vi 10000 milliarder (10 000 000 000 000 NOK) att ta av, så vi ska nog klara oss ett bra tag.
Det som diskuteras er ju bara hur mycket man ska bruka av renterna som dessa pengar gir. (Oljefondets pengar er ju investeringer, inte kontanter om nån skulle tro det. :wink: )
Normalt er det minimalt man brukar av dessa pengar (maks 4% av dessa renter får brukas i ökonomien), men just nu med både Corona och låg oljepris er bra det finns lite att tära på.

Palakangas  
#640343 Hade Oscar II haft mer pondus så hade saker och ting varit annorlunda 🧐🏦🤭

Användarvisningsbild

stegmaster  
#640344 :lol: :lol:
Det var nära på att det blev byte av oljan mot volvo ochså 1978. :surp:

https://www.nrk.no/norge/xl/volvo-skull ... 1.13900153

Hema  

Då borde vindkraften betala till en skrotningsfond. 👍

Som jag har pratat om tidigare, den oplanerbar elproduktion sabbar för helhetsgrepp och hur ska vi säkerställa att vi inte får effektbrister?

Konstigt att han inte nämnde i krönikan att det är stor skillnad mellan installerad effekt och den effekt som verkligen levereras. Han höll sig dock till effektsnacket. 👍

Men det är väldigt vanligt att det blandas friskt mellan effekt (watt) och energi (kwh).

Bara för att en oplanerbar elproduktion ger 365 kwh/år, betyder det inte att man kan säga att det levererar 1 kwh/dag. Utan man måste säkerställa att man verkligen har elproduktion som kan leverera en effekt av (1000/24)-dels watt konstant, för att verkligen kunna ha att vi har 1kwh/dag. (lofs brukar man väl inte säga att man producerar kwh, utan bara watt.)

Det är som att tycka att det är en bra idé att typ tvinga folk att köra cabriolet som förstabil, saknades cab och värmesystem. Om någon klagar, så får andra bilen ha tak o värme, men den får du ingen rabatt på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).