Uppvärmning

Negativt oljepris

64 inlägg 14573 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Negativt oljepris

Vedproducent  
#639082 Här kommer en förklaring på oljepriset. Så riktigt så illa som det först verkar är det inte. I morgon är det Junikontrakten som handlas och då lär priserna ligga runt 20 dollar fatet igen.
https://www.cnbc.com/2020/04/20/this-oi ... s-why.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

r93  
#639083 Men lagren är ju fulla?
Så händer det inget borde det väl bli samma visa om en månad igen?
På ekot sa dom att det kostar ungefär 40 dollar att pumpa upp ett fat wti olja, så det ser väl knappast ljust ut.
Eller tänker jag fel?

Kanske vore läge för staten att köpa hem nån tanker, och fylla upp bergrummen igen.

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

Avslutat-02  
#639084 https://www.expressen.se/dinapengar/olj ... lar-fatet/

Får ju se hur pass efterfrågan blir också, blir den lika eller sämre så sjunker priset...

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

Avslutat-02  
#639085
r93 skrev:Men lagren är ju fulla?
Så händer det inget borde det väl bli samma visa om en månad igen?
På ekot sa dom att det kostar ungefär 40 dollar att pumpa upp ett fat wti olja, så det ser väl knappast ljust ut.
Eller tänker jag fel?

Kanske vore läge för staten att köpa hem nån tanker, och fylla upp bergrummen igen.


Det är åt helvete för Trump administrationen över detta, de har verkligen satsat energi och tid på att få detta att vända, så sker detta och drabbar massor av jobb och skatteintäkter i USA..

Användarvisningsbild

Re: Negativt oljepris

svampbob  
#639086
r93 skrev:Men lagren är ju fulla?
Så händer det inget borde det väl bli samma visa om en månad igen?
På ekot sa dom att det kostar ungefär 40 dollar att pumpa upp ett fat wti olja, så det ser väl knappast ljust ut.
Eller tänker jag fel?

Kanske vore läge för staten att köpa hem nån tanker, och fylla upp bergrummen igen.


Som jag förstår det har fraktpriserna helt skjutit i höjden då att lagra oljan på tankers har blivit ett alternativ för att bli kvitt oljan som du har köpt på termin.

Användarvisningsbild

Re: Negativt oljepris

Vedproducent  
#639091
r93 skrev:Men lagren är ju fulla?
Så händer det inget borde det väl bli samma visa om en månad igen?
På ekot sa dom att det kostar ungefär 40 dollar att pumpa upp ett fat wti olja, så det ser väl knappast ljust ut.
Eller tänker jag fel?

Kanske vore läge för staten att köpa hem nån tanker, och fylla upp bergrummen igen.

Det normala är ju att tillgången anpassas efter efterfrågan. Med dessa priserna får man ju sluta pumpa upp olja för att minska förlusterna. Görs inte det så kommer det bli samma sak sista dagarna om en månad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Negativt oljepris

svampbob  
#639102 Ännu värre om det blir negativt pris på spriten.

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

Avslutat-02  
#639105 Ja det kan skapa en allvarligare situation...

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

alias  
#639119
Vedproducent skrev:
r93 skrev:Men lagren är ju fulla?
Så händer det inget borde det väl bli samma visa om en månad igen?
På ekot sa dom att det kostar ungefär 40 dollar att pumpa upp ett fat wti olja, så det ser väl knappast ljust ut.
Eller tänker jag fel?

Kanske vore läge för staten att köpa hem nån tanker, och fylla upp bergrummen igen.

Det normala är ju att tillgången anpassas efter efterfrågan. Med dessa priserna får man ju sluta pumpa upp olja för att minska förlusterna. Görs inte det så kommer det bli samma sak sista dagarna om en månad.


Som jag har förstått det hela så är en del av problemet gamla oljefält i bl.a. Ryssland som kräver att man pumpar in vattenånga för att behålla trycket i oljefälten. Om man skulle sluta med detta så skulle det bli svårt att återuppta produktionen senare, därav att det är svårt att rent fysiskt minska utvinningstakten (sen har ju de oljeproducerande länderna rent generellt haft svårt att komma överens om produktionsbegränsningar sinsemellan) för att möta en minskad efterfrågan.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Negativt oljepris

Seb macahan  
#639122 Givetvis får detta konsekvenser, men (utan att ha doktorerat i världsekonomi). När hela världen står mer eller mindre stilla så blir efterfrågan på det mesta lidande. Sakterligen startar nu en del länder igång (om än smått) och på lite sikt kommer "loket" att börja rulla igen. Kanske något långsammare, vilket jag tror är bra. Men bara lugn det åtgärdas snabbare än vad man kan tro.

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

Hema  
#639124 Hoppas att du har rätt.

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

Hema  
#639125
r93 skrev:Men lagren är ju fulla?
Så händer det inget borde det väl bli samma visa om en månad igen?
På ekot sa dom att det kostar ungefär 40 dollar att pumpa upp ett fat wti olja, så det ser väl knappast ljust ut.
Eller tänker jag fel?

Kanske vore läge för staten att köpa hem nån tanker, och fylla upp bergrummen igen.

Många bergrum är rensade och sanerade. Tyvärr..

Bjöd själv på en fastighet för 10år sedan som hade haft ett bränslelager på 50.000kubik om jag minns rätt. Men allt var taget ur bruk och förseglats.

Användarvisningsbild

Re: Negativt oljepris

Fredrik Reuter  
#639356 Idag ligger Brentoljan (Nordsjö) under 17 dollar och OKQ8 med flera meddelar att de sänker bensinpriset till 12:28 kr per liter.

Normalt förbrukar världen 100 miljoner fat olja per dag, nu under Covid-19 är siffran 70 miljoner fat, en nedgång med 30%.

Vi skulle ju bli fossilfria, men inte så fort...

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

Hema  
#639370
Fredrik Reuter skrev:Idag ligger Brentoljan (Nordsjö) under 17 dollar och OKQ8 med flera meddelar att de sänker bensinpriset till 12:28 kr per liter.

Normalt förbrukar världen 100 miljoner fat olja per dag, nu under Covid-19 är siffran 70 miljoner fat, en nedgång med 30%.

Vi skulle ju bli fossilfria, men inte så fort...

Spännande tider. Men tyckte bensinpriset var lite dyrt.

Avatar Fallback

Re: Negativt oljepris

Avslutat-02  
#639371 Det är skatten och avgifterna som gör att så mycket billigare kommer den inte att bli...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).