Uppvärmning

Inställning på draglucka?

68 inlägg 64808 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inställning på draglucka?

Nyborg  
#693122 Du behöver nog byta patronen (termostaten) i laddomaten. Glöm inte att byta packning samtidigt! 😀

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#693124 Packning?? Menar du o-ringen som håller termostaten?

Användarvisningsbild

Re: Inställning på draglucka?

Nyborg  
#693125 Den som tätar locket.

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#693137 Ok

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#702869 Problem fortsätter. Pluggen där termoventilen i laddomaten sitter är fast som berget, törs inte ta i och riskera lekage i någon anslutning så här mitt i vintern så termoventilen är fortfarande inte bytt.
Därimot har syr ventilen börjat öppna lite gran vid varje eldning och det kommer kallt vatten??? Ska inte syrventilen spola ut varmt vatten och kallt vatten in i pannan? (Så har den iaf gjort tidigare vid en "riktig" kokning.)
Panntermometern visar då 95 grader trots att brasan brinner dåligt och sotar mkt

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

Tralsmo  
#702889
mooos73 skrev:Problem fortsätter. Pluggen där termoventilen i laddomaten sitter är fast som berget, törs inte ta i och riskera lekage i någon anslutning så här mitt i vintern så termoventilen är fortfarande inte bytt.
Därimot har syr ventilen börjat öppna lite gran vid varje eldning och det kommer kallt vatten??? Ska inte syrventilen spola ut varmt vatten och kallt vatten in i pannan? (Så har den iaf gjort tidigare vid en "riktig" kokning.)
Panntermometern visar då 95 grader trots att brasan brinner dåligt och sotar mkt



Pluggarna brukar sätta sig rätt hårt i min laddomat ochså.
Jag brukar ta en nyckel å lossa så pluggen kommer i spänn samtidigt som ja knackar på
Pluggen med en mindre slägga. Då brukar det lossna ganska lätt.
Hur hårt man vågar slå är ju en avvägningsfråga.

Om du ändå håller på så plocka väck botten pluggen ochså å kolla så ventilen där är i sin ordning ( fjäder å ett plastlock). Är väl en backventil, här gått sönder nån gång för mej.
Havererar den så får du iockförsig det omvända problemet att panna tar lång tid å få upp i värme, här ja för mig.

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

mooos73  
#702902 Finns den som reservdel?? Tror jag väntar tills våren så får mann köpa hem delar och "renovera" laddomaten när man liks håller på att jävlas!! Cirkpumpen är bytt för en par år sedan så snart är det mesta bytt......

Avatar Fallback

Re: Inställning på draglucka?

Tralsmo  
#702903
mooos73 skrev:Finns den som reservdel?? Tror jag väntar tills våren så får mann köpa hem delar och "renovera" laddomaten när man liks håller på att jävlas!! Cirkpumpen är bytt för en par år sedan så snart är det mesta bytt......


Allt finns säkerligen som reservdel.
Den där ventilen köpte ja komplett men det var inte svårt å laga den gammla så nu har ja en i reserv.
På förra stället ja bodde köpte ja en helt ny laddomat.
När ja montera den så sprack den i godset (va inte mittfel).
Tog bara ett par dar så hadde ja ett nytt hus levererat kostnadsfritt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).