Mangan skrev:
Men innan du har laddat tanken, så fylls pannan på med 20-gradigt vatten som sedan värms upp till 75 grader. Så det är det lågtempererade vattnet som effektivt tar tillvara värmen...
Vattnet står still i pannan tills den är uppe i drift temp. Dvs ca 75-78 grader.
Sen öppar en ventil som pytsar in vatten efter behov.
När pannan producerar max är det fullt öppet o fart på vattnet.
Pannan kyls aldrig, rökgas temp hålls konstant eftersom pannan tar upp värme.
När det är färdigladdat så slutar man elda o eldar dan efter eller vad det nu blir...
Ingen snål eldning, ingen strypning av rökgaser, fullt öppna spjäll o alltid rena rör!
Mangan skrev:
Ja, det är ju jopbbigt att plocka ner grejerna och lämna tillbaka dem.
Men *varför* det blev skillnad vore väl intressant att ta reda på? Vad var rökgastemperaturen före och efter till exempel?
Jag hade fördel o kunna kolla pannor som varit i drift en längre tid.
Samma system förutom laddomat.
De eldade under väldigt lika förhållande o laddade lika mycket.
Skillnaden i tid på laddning o vedförbrukning gjorde mitt val enkelt...
Eftersom många här köpte denna panna så var det inte svårt o hitta bekanta med samma system.
Värmebaronen har sin tillverkning 2 mil från mig vilket gjorde mitt val ännu lättare. Delar o service är nära om det skulle vara nåt.....
Rökgas temp är inget jag med laddomat funderar på förrän vid slutet av eldningen, när den stiger över normalt är det färdigt. Det ser man på temp mätarna på laddomaten med. Pannan ska ta upp värme, den ska inte ut i skorstenen.
Jag har panna i uthus o tankar i källare.
På laddomaten ser jag temp från tank, temp i panna o temp på blandat vatten innan pannan. Temp efter panna ser jag på utgående rör.
Rök gaserna kollas i rökgas kanal mellan panna o skorsten.