Jag vet inte hur det är med andra pannor men min är betydligt effektivare vid 75 grader än 20....
www.chainsawcollectors.se
Mangan skrev:Mange skrev:Jag vet inte hur det är med andra pannor men min är betydligt effektivare vid 75 grader än 20....
På vilket sätt ser du det?
Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. Men det kräver lite extra när man bygger systemet:
Ernst skrev:Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. Men det kräver lite extra när man bygger systemet:
Det där med laddomat vet jag inte hur det fungerar, men jag har ett system med självcirkulation mellan pannan och accumulatoartanken. Ingen risk att pannan kokar om det skulle bli strömlöst. Däremot sitter det in cirkulationspump som cirkulerar vattnet i pannan för att det skall vara en jämn temperatur på hela pannan. Mellan pannan och tanken sitter något som verkar vara en helt vanllig termostat från en bil. Den ser till att pannan håller en temperatur strax under 80° C.
Magnus M skrev:Ernst skrev:Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. Men det kräver lite extra när man bygger systemet:
Det där med laddomat vet jag inte hur det fungerar, men jag har ett system med självcirkulation mellan pannan och accumulatoartanken. Ingen risk att pannan kokar om det skulle bli strömlöst. Däremot sitter det in cirkulationspump som cirkulerar vattnet i pannan för att det skall vara en jämn temperatur på hela pannan. Mellan pannan och tanken sitter något som verkar vara en helt vanllig termostat från en bil. Den ser till att pannan håller en temperatur strax under 80° C.
Med andra ord en enkel laddomat
Mange skrev:Mangan skrev:Mange skrev:Jag vet inte hur det är med andra pannor men min är betydligt effektivare vid 75 grader än 20....
På vilket sätt ser du det?
Det ser man lättast på mängd ved / liter vatter temp.
Pannan håller 300 liter vatten o tar x tid o komma upp i 75 grader som det tar sen att ladda x liter i acc tankarna upp till 75 grader...
Värmeledningsförmåga är olika vid olika temp.
Detta påverkar hur mattrealen tar upp värme o ger det ifrån sig...
Det finns massor med FAKTA om detta som enkelt kan hittas.
De förklaras betydligt bättre av andra än mig.
Jag nöjde mig med att se skillnad i bränsle åtgång med o utan laddomat.
Sen var det givet val för mig..
Mangan skrev:Magnus M skrev:Ernst skrev:Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. Men det kräver lite extra när man bygger systemet:
Med andra ord en enkel laddomat
Nja, det är mer för att pannan inte skall ha förs tora temperaturvariationer, inte för att ladda ack-tanken.
Mangan skrev:
Men innan du har laddat tanken, så fylls pannan på med 20-gradigt vatten som sedan värms upp till 75 grader. Så det är det lågtempererade vattnet som effektivt tar tillvara värmen...
Mangan skrev:
Ja, det är ju jopbbigt att plocka ner grejerna och lämna tillbaka dem. Men *varför* det blev skillnad vore väl intressant att ta reda på? Vad var rökgastemperaturen före och efter till exempel?
jokin skrev:[Ja, det är sant men en laddomat hjälper ju till att hålla pannan i temp för att ladda till tank,eftersom inte termostaten öppnar förrän vi 72 alt 78 grader.Om du skulle köra med ren pump till tank så blir det ju betydligt mer vatten att värma på en gång.Detta sköter ju en Laddomat själv.Ä fan va ja ä dålig på att förklara via text............
Mange skrev:Ingen snål eldning, ingen strypning av rökgaser, fullt öppna spjäll o alltid rena rör!