Uppvärmning

Byte av värmesystem?

37 inlägg 8948 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Byte av värmesystem?

sluggen  
#630275 ..........
Senast redigerad av sluggen sön 25 okt 2020, 23:02, redigerad totalt 1 gång.

TS

bgl  
#630296 Ett tråkigt läge som kräver dubbel omsorg.
Dels att dränera grund och för stuprör, MEN också undersöka om berget är torrt och inte fuktar upp mot ytan.
Vi bor på en bergkulle där berget under huset lutar åt alla håll, ändå finns det fukt under huset!
Enligt en erfaren konsult som hjälpte oss för 50 år sedan finns 3 fuktrisker för huset,
a/ bristande dränering
b/ berg under hus kan vara fuktigt utan att det syns på ytan
c/ berg leder värme bättre än torr jord så risken för kondens under huset sommartid är större.

BM Buster  
#630301 Som Ldsaren skrev, har du golvvärme så är det ett måste med tank pga. av systemets tröghet när man har golvvärme.

sunkann  
#630392 Pannor under 60kw behöver ej stå i pannrum. Värt att tänka på vid nybygge/förändring.

A.falck  
#630399 Jag är rörmokare och skulle aldrig föreslå något annat än värmepump. Har man möjlighet att lägga i golvvärme så tycker jag att man ska göra det, speciellt om man ska gjuta. Skrämmande att höra att det pratas elvärme år 2020 :(( :-b

Avslutat-02  
#630408 Håller med dig om allt utom värmepump...
Vedpanna ska det va, tusan tänk på skogliga inkomster...

A.falck  
#630417 Skoglig inkomster? Som att sälja massaved menar du? Jag säljer hellre min massaved och lägger tid på att röja istället för att stå på vedbacken och slita. 🙂 men tur att alla är olika. Varmt blir det i huset med både vedpanna och värmepump. Det man ska fråga sig är hur kul man tycker det är att hålla på med vedhantering 👍

Avslutat-02  
#630419 Små jävlas lite, med tanke på att vi håller hus på ett skogsforum...och då du som rörmokare...att inte trycka lite extra på vedvärme här....

Jag har bara ved i tankarna för jämnan... :-bd

Användarvisningsbild

machonisti  
#630421 Rörmokare, jag också!
Gillar man ved som jag hittar man på tusen ursäkter att upparbeta och elda.
Den som hatar vedeldning behöver bara en ursäkt för att välja annat.

Avslutat-02  
#630432 Ved värmer från första start rycket, till sista inkastningen i pannan...

:mrgreen:

Vilken annan värmekälla gör det?
:-bd

Användarvisningsbild

fendt311  
vinterrojarn skrev:Ved värmer från första start rycket, till sista inkastningen i pannan...

:mrgreen:

Vilken annan värmekälla gör det?
:-bd

Tänk utanför boxen. kvinnan? :-bd

Avslutat-02  
#630448 Ja man blir ju varm inombords när man tänker på frun.. :lol:

Användarvisningsbild

fendt311  
A.falck skrev:Jag är rörmokare och skulle aldrig föreslå något annat än värmepump. Har man möjlighet att lägga i golvvärme så tycker jag att man ska göra det, speciellt om man ska gjuta. Skrämmande att höra att det pratas elvärme år 2020 :(( :-b

Värmepump går på el också: Beror nog på var man bor i landet? En värmepump här i Norrland där vi kan ha 30 minus i veckor. Så skulle en värmepump dra en hel del el.

sluggen  
sunkann skrev:Pannor under 60kw behöver ej stå i pannrum. Värt att tänka på vid nybygge/förändring.

Intressant. Har du nån källa?

TS

Avslutat-02  
#630467 Hittade denna

saker-panninstallation.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).