Uppvärmning

Byte av värmesystem?

37 inlägg 9391 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av värmesystem?

sluggen  
#629823 Vad är era rekommendationer när man ska byta värmesystem? Måste troligtvis riva upp golvet. Är det bäst att satsa på vedeldat eller är det bättre med andra värmesystem idag?


Senast redigerad av sluggen sön 25 okt 2020, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av värmesystem?

Avslutat-02  
#629831 När ändå golvet ska upp, så skulle jag lägga i golvvärme som drevs med hjälp av spispannan, det blir ofta så bra att man inte behöver ha element på väggen.

Jag har enbart spispanna, men saknar golvvärme, så det blir något att gnaga på för min del..

Men det fungerar utmärkt, tillsammans med en värmebaron som sitter ansluten till varmvattenberedaren, den är på totalt 9 kw men använder endast 4.5 kw, men värmer ändå huset lätt (120 kvm) plus lite kall förrådd...

Kostnaden för den är ca 500 kr i månaden för elen.

I och med att värmen stiger så är golvvärme en smart lösning, om jag får ge råd... \:d/

Använd dig av rör i rör, så blir det smidigt.
Dra själv och låt rörmokare koppla ihop det sista anslutningarna.
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 08 mar 2020, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

fendt311  
#629832 Satsa på golvvärme i plattan. Med kulvert till nära anläggande pannrum. Satsa på att isolera med mycket frigolit under betong plattan. Så mycket det bara går.

Avatar Fallback

Re: Byte av värmesystem?

bgl  
#629840 Varför är de fuktproblem?

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

fendt311  
#629841 Vinterrojarn har helt rätt i spispannan. Problemet är att dagens vatten burna spispannor är så effektiva att i regel behövs acc tankar. Svårt att få jämn värme utan det. Med golvvärme så behövs det kanske en framledning av max 30-35 grader. När det är riktigt kallt ute ca minus 25. Om nu plattan och taket är ordentligt isolerad.

Avatar Fallback

Re: Byte av värmesystem?

Avslutat-02  
#629867 Är spispannan modern eller av äldre modell?

Jag har ett expansion kärl på vinden kopplat till systemet, den fungerar ungefär som en skvallertank, när det blir för hett så flödar vatten över till tanken....

Men det har hänt att det nästan kokat i systemet och ångan stiger då ut från ventilationen på taket... :mrgreen:

Nu kör ju jag med väldigt varmt vatten i systemet, runt 60-65 grader tyckte jag att rörmokaren sa sist han var och kopplade..
Har en trasig ventil...

Men om man ändå ska bygga och installera nytt, så är väl en ackumulatortank kanske till och med begagnad ingen stor sak att installera...

Visst det är lättare och smidigare att elda i en extern verksamhet, men det är lite mera jobb och pengar, tillstånd mm som ska till.

Jag är väl lite snål, men tycker att det befintliga duger gott med små modifieringar.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

fendt311  
#629873 Vi byggde en ny enplans villa på 110kvm med vattenburen golv värme i betongplattan. Pappa ville inte ha annat än el värme så driften av värmen blev en Nibe elpanna. Samt att han satt in en kronprinsen kakelugn. Totala strömförbrukningen på fastigheten var ca 8000kw om år. Men då la vi 400mm styroform( vilken diskussion det blev mellan oss) under plattan. Spruta lösull 700mm på taket. Gullfiber 145x45 i ytterväggar. Alla fönster var tre glas fönster. Varav tre stora fönster från golv till tak i vardagsrummet. Tyckte min far blivit isoleringsgalen när vi byggde detta. Men med facit i handen så hade han rätt. Ska tilläggas att det bara bodde två pensionärer i detta hus. Men fasen vad lite ström det gick för att vara eluppvärmt.

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

fendt311  
#629875 Har byggt ett garage med vattenburen golvvärme i betongplattan för 35 år sedan. Där använde vi 200mm Rockwool 389 markskiva. Garaget var 18x18m halva 9x18m var varmt och eluppvärmt. Minns att det inte gick så mycket ström där heller. Men det var bara ca 14 grader vi hade där inne. Tror att viktigast när man har golvvärme är att isolera betongplattan ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Byte av värmesystem?

CJA  
#629885 Något annat som lär vara viktigt är att ha energieffektiva fönster.
Om man inte har element under fönstren så blir det lätt kallras.

Avatar Fallback

Re: Byte av värmesystem?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629892
fendt311 skrev:Vi byggde en ny enplans villa på 110kvm med vattenburen golv värme i betongplattan. Pappa ville inte ha annat än el värme så driften av värmen blev en Nibe elpanna. Samt att han satt in en kronprinsen kakelugn. Totala strömförbrukningen på fastigheten var ca 8000kw om år. Men då la vi 400mm styroform( vilken diskussion det blev mellan oss) under plattan. Spruta lösull 700mm på taket. Gullfiber 145x45 i ytterväggar. Alla fönster var tre glas fönster. Varav tre stora fönster från golv till tak i vardagsrummet. Tyckte min far blivit isoleringsgalen när vi byggde detta. Men med facit i handen så hade han rätt. Ska tilläggas att det bara bodde två pensionärer i detta hus. Men fasen vad lite ström det gick för att vara eluppvärmt.

Ett nytt riktigt isolerat med direktel tror jag heller inte tar mycket el. Bor i en ej underhållen västkuststuga på 58m2, första vintern satte jag in en Svenska kakelugnar på 800-850 kg. Lever själv gör av med ca 4500 kWh. Så jag vore inte rädd för direktel och eldstad, samt varmvattenberedare, duschar på jobbet varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

fendt311  
#629896
CJA skrev:Något annat som lär vara viktigt är att ha energieffektiva fönster.
Om man inte har element under fönstren så blir det lätt kallras.

Håller med dig. Men samtidigt ska man veta att om det drar genom fönstret beror det på otäta fönster. Själva glaset kyler till viss del. Kollade nu med termometer. Det är -1 grader ute. Två glas fönster 16.0. Tre glas fönster med argon 19,3. Samma värme på elementen under fönstret.

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

fendt311  
#629908
bengt.a skrev:
fendt311 skrev:Vi byggde en ny enplans villa på 110kvm med vattenburen golv värme i betongplattan. Pappa ville inte ha annat än el värme så driften av värmen blev en Nibe elpanna. Samt att han satt in en kronprinsen kakelugn. Totala strömförbrukningen på fastigheten var ca 8000kw om år. Men då la vi 400mm styroform( vilken diskussion det blev mellan oss) under plattan. Spruta lösull 700mm på taket. Gullfiber 145x45 i ytterväggar. Alla fönster var tre glas fönster. Varav tre stora fönster från golv till tak i vardagsrummet. Tyckte min far blivit isoleringsgalen när vi byggde detta. Men med facit i handen så hade han rätt. Ska tilläggas att det bara bodde två pensionärer i detta hus. Men fasen vad lite ström det gick för att vara eluppvärmt.

Ett nytt riktigt isolerat med direktel tror jag heller inte tar mycket el. Bor i en ej underhållen västkuststuga på 58m2, första vintern satte jag in en Svenska kakelugnar på 800-850 kg. Lever själv gör av med ca 4500 kWh. Så jag vore inte rädd för direktel och eldstad, samt varmvattenberedare, duschar på jobbet varje dag.


Tror faktiskt många är skeptiska till el värme pga att det är dyrt. Men jag tror som du att man kan leva billigt med el ström. Det bevisar ditt och mina föräldrars hus. Sedan är det helt suveränt om man har alternativ värme om det blir strömlöst. Som vinterrojarn spispanna, järnspis, kakelugn, vedpanna med självtryck. Men det finns till exempel många hus som inte går att värma med el tex vårat. Spånlåda byggd 1940-42. Två våningar 100kvm per våning. Fullstor källare körde ett år mycket på el medan frun var gravid. Blev ju lite eldat när det var varmt i huset när man kom från jobbet. Den sluträkningen från vattenfall glömmer jag aldrig.

Glömde att berätta att vattenfall trodde själva att det blivit fel på mätaren. På grund av den mycket höga förbrukningen det året. Detta var 1999 när vi väntade vårt första barn. Dom var till och med hit och tog med sig mätaren för kontroll under drygt en månad. Dom hittade inget fel på den och undrade om jag kört någonting på ström under vintern.
Senast redigerad av fendt311 sön 08 mar 2020, 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Byte av värmesystem?

Ldsaren  
#629909 Tänk på att golvvärmen blir trög att komma i gång om det blir nedkylt , så bra accumelatortankar är nog att före dra , kan nog bara skicka ut max 28 grader i golvet , beroende på vad man har för ytgolv .

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

Grålle52  
#629913 280kvm hus, tvåglas och bara isolerat inifrån. Hela gården drar ca 16000kwh, jordvärme. Har då även verkstad uppvärmd med luftvärme

Användarvisningsbild

Re: Byte av värmesystem?

fendt311  
#629926
Ldsaren skrev:Tänk på att golvvärmen blir trög att komma i gång om det blir nedkylt , så bra accumelatortankar är nog att före dra , kan nog bara skicka ut max 28 grader i golvet , beroende på vad man har för ytgolv .

Samma sak om det slår om från kallt till varmt fort. Då värmer betongplattan så det blir lite för varmt, inne temeraturen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).