Uppvärmning

Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

39 inlägg 20859 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Ent  
#603776
fendt311 skrev:Blir mycket tjäle runt retur ledning.Har sett en åker som blir ca halv meter högre. Är ganska många minus ca5- i retur. Stör det inte dränering då? Om man har den i närheten? Man får inte lägga ledning för djupt. Då tappar man effekt i pumpen.


Jag tänkte mest att dräneringsrören gör att tjälen går djupare, men det kanske snarare är returledningen som skapar tjäle till nackdel för dränering och växtlighet? Nåja, alla jordbrukare har ju alltid klart för sig hur allting funkar😉. Av era inlägg verkar det ju som att det rent principiellt går att förena jordbruk och jordvärme om viljan finns. Annars får jag helt enkelt undanta den aktuella plätten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

fendt311  
#603782
Ent skrev:
fendt311 skrev:Blir mycket tjäle runt retur ledning.Har sett en åker som blir ca halv meter högre. Är ganska många minus ca5- i retur. Stör det inte dränering då? Om man har den i närheten? Man får inte lägga ledning för djupt. Då tappar man effekt i pumpen.


Jag tänkte mest att dräneringsrören gör att tjälen går djupare, men det kanske snarare är returledningen som skapar tjäle till nackdel för dränering och växtlighet? Nåja, alla jordbrukare har ju alltid klart för sig hur allting funkar😉. Av era inlägg verkar det ju som att det rent principiellt går att förena jordbruk och jordvärme om viljan finns. Annars får jag helt enkelt undanta den aktuella plätten.

Åker lät ju lite brutalt. Men dom har en åkerplätt bakom huset. Ca 60x30 meter där dom grävt ner slangen till värmepumpen. Blev så förvånad när jag såg hur åkern lyft så mycket. Mitt råd till dig är. Ta in offert både på borrning, samt nedgrävning av slang på åker. Ta in offert på samma anläggning om det går. Ta in offert på flera oberoende företag. Inte samma vvs installatör som man alltid haft. Klart är att det är inga problem att installera jordvärme på åker. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

fendt311  
#603785 Skriv gärna i forumet om hur det gick för dig och din anläggning. När du är klar. Tror det är många åldringar här som gärna skulle vilja ha markvärme. :-bd

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603793 Om det tjälar så marken höjer sig så är det bara tecken på att det ligger för lite slang. Tidigare lades det relativt korta slangar till pumparna men numera har rekomendationerna ökat med bortåt 50%.
En rätt dimensionerad slinga levererar plusgrader hela vintern och på sin höjd -0,5 ut på köldbärarsidan.

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

jannee  
#603794 Jag grävde ned slangen 1,3 - 1,5 meter djupt (där det gick), marken var en torr åker dessutom lade jag ned närmare dubbelt så lång slang som det skulle behövas (enligt normen)
Har alltid plustemperatur på utgående vatten.
Har också en panna tillkopplad med automatik.
Vill jag stödelda så minskar automatiskt uttaget av jordvärmen.
Fungerar med de vanliga gamla radiatorerna (som sitter under fönster)
Successivt ska vi dock lägga in golvvärme.
Risken för uppfrysning är väl när man lagt slangen i blöt mark, typ mosse eller kärr och dessutom har väl kort slang eller att slangen ligger väl ytligt.
Var just nu och kollade, 3,7 in och 3,2 ut, det är m.a.o. ganska varmt i jorden "troligtvis" varmare än i ett borrhål

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Ent  
#604187 Tackar för all input 👍 🙂. Jag kommer inte att göra något just nu men jag har i alla fall lite på fötterna ifall det blir allvar av bondens täckdikningsfunderingar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604211
jannee skrev:Var just nu och kollade, 3,7 in och 3,2 ut, det är m.a.o. ganska varmt i jorden "troligtvis" varmare än i ett borrhål


Nu blev jag för det tvungen att kliva ur sängvärmen för att kolla :grin:
3,7° in
0,1° ut
2*420 m, 60-70% ligger i blöt åker.
Grävde med 95 cm skopa och lade slangarna i ytterkanterna av diket, 1,2-1,5 m djupt.
Går över en dräneringsstam i tegel, en plastdränering plockades upp så slangarna kunde gå under.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

svampbob  
#604218
fendt311 skrev:Blir mycket tjäle runt retur ledning.Har sett en åker som blir ca halv meter högre. Är ganska många minus ca5- i retur. Stör det inte dränering då? Om man har den i närheten? Man får inte lägga ledning för djupt. Då tappar man effekt i pumpen.


Tror du inte att backen där redan innan tjälen var högre än omgivningen. Den högsta tjällyftning som jag har uppmätt var 23 cm. Jag minns att jag då letade info om hur stor volymökning jord kunde få då den frös och vill minnas att max låg på drygt 10%. Det borde betyda att 50 cm uppfrysning motsvarar 4-5 meters tjäldjup.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Kim74  
#604219 Grävde ner 2x200 m på ca 1 meters djup och anlade gräsmatta över. Grävdes med kabelskopa och ca 2 meter mellan rören. Funkar jättebra. Enda problemet är att jorden försvinner vartefter, så jag måste fylla på med jord typ vartannat år på ca 30% av "dikena". Kollade också tempen, +3 in och -2 ut.

Finns det månne risk för att marken blir för torr om man täckdikar och därmed sämre verkningsgrad på värmepumpen?

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

jannee  
#604230 Är marken mycket fuktig (just där slangen ligger) kan du få en viss tjälskjutning i.o.m. att du kör ut kall vätska. Självklart kan då jorden komma i rörelse.
Normalt sett borde jorden satt sig riktigt inom några år men har du en tjälskjutning varje år kommer den alltid att vara i rörelse.
Finns många parametrar att ta hänsyn till.
Effektbehovet, hur många kW är kompressorn på, slangens längd.
Ett isolerande lager av snö är att föredra där man har kollektorslangen nedgrävd.
Det finns också rekommendationer om hur stor pump men även hur lång kollektorslang man behöver och då FRAMHÄVS att det blir orimligt dyrt att överdimensionera.
Följ INTE dessa råd - ÖVERDIMENSIONERA.
En pump som måste gå jämt blir inte alls lika gammal som en som kanske bara behöver gå halva tiden/dygn.
Kör du in minusgrader är bevisligen slangen på tok för kort eller (och) ligger för grunt.
Desto längre ned desto varmare - så är det bara.

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Ent  
#604232
jannee skrev:Är marken mycket fuktig (just där slangen ligger) kan du få en viss tjälskjutning i.o.m. att du kör ut kall vätska. Självklart kan då jorden komma i rörelse.
Normalt sett borde jorden satt sig riktigt inom några år men har du en tjälskjutning varje år kommer den alltid att vara i rörelse.
Finns många parametrar att ta hänsyn till.
Effektbehovet, hur många kW är kompressorn på, slangens längd.
Ett isolerande lager av snö är att föredra där man har kollektorslangen nedgrävd.
Det finns också rekommendationer om hur stor pump men även hur lång kollektorslang man behöver och då FRAMHÄVS att det blir orimligt dyrt att överdimensionera.
Följ INTE dessa råd - ÖVERDIMENSIONERA.
En pump som måste gå jämt blir inte alls lika gammal som en som kanske bara behöver gå halva tiden/dygn.
Kör du in minusgrader är bevisligen slangen på tok för kort eller (och) ligger för grunt.
Desto längre ned desto varmare - så är det bara.


OK, men för 20 år sedan sa man att man heller inte skulle gräva för djupt pga att det kunde vara eller kunde bli permafrost (Norrbotten). Sommarens solvärme skulle inte nå tillräckligt djupt helt enkelt.

Men det kanske kom av att man hade kortare slangar förr så att kallsidan orsakade tjälen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

fendt311  
#604233 Synd att det inte finns någon expert på jordvärme här, Då hade vi fått svar på våra frågor.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

fendt311  
#604235 Hitta detta på google.
KOLLEKTORN – DJUP OCH MELLANRUM
Kollektorn består alltså av en slang fylld med en köldbärare, så kallad brinevätska. Oftast så består blandningen av etanol eller etylenglykol och vatten. Vätskan fryser inte förräns vid riktigt låga temperaturer och har en utmärkt förmåga att fånga upp värme.

Slangens längd avgör sedan hur mycket värme vätskan samlar upp. För en mer kraftfull värmepump behövs helt enkelt en längre slang.

Hitta en markvärmeinstallatörSlangen grävs ner på runt 1 meter djup. Det är också viktigt att det är ungefär 1,5 meter mellan kollektorslingorna för att de inte ska ”konkurrera” med varandra om värmen och för att slippa tjälskott. Slangen bör heller inte grävas ner i jord där det finns vatten eller avloppsledningar, resultatet kan i så fall bli fula missfärgningar på tomten där kollektorslangen ligger.

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

jannee  
#695896 Hur fungerar er jordvärme?
Gjort en garantiservice och allt ok, värmepumpen som står i pannrummet hörs knappt..
Får nu in + 3,8 och ut + 3,6
Var nog inte helt fel att lägga slangen djupt (ca 1,5 m) där det gick.
Efter att jag plogat åkern och sått in den på nytt syns inga spår efter grävningen.

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

jannee  
#697559 10 grader kallt, provar nu att endast nyttja jordvärmen i ett halvdåligt isolerat hus (tvåglas fönster bytt på 70 talet)
Ca 1 000 m3 luft som nu värms till ca 22 grader + källare på ca 15 grader (150 m2).
Vatten in + 3,8
Vatten ut - 1.7
Pumpen står nu och småmorrar mest hela tiden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).