Uppvärmning

Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

39 inlägg 20853 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Ent  
#603372 Jag bor på en fd mindre lantgård. Gammal vedpanna och halva tankvolymen mot vad som skulle behövas. Man blir äldre och om något av barnen ska ta över lär det bli nån form av värmepump. Har gott om plats för jordvärmeslang på de omgivande ängarna.

En bonde får bärga hö från mina ängar gratis. (I våra trakter existerar knappt jordbruksarrende, man får vara glad om man slipper skaffa grejor för att själv hålla markerna öppna). Han har pratat om att han skulle vilja lägga igen några gamla diken och täckdika för att få en rationellare markanvändning.

Om jag låter honom göra det tappar jag det blötaste och bästa och läget för jordvärmeslangen. En idé som slagit mig är att jag låter honom först fixa jordvärmegrävningen för att återgälda allt hö han kommer att bärga. Då kunde jag lägga ner min jordvärmeslang, han får fylla slangdiket och de gamla dikena samt täckdika som han vill. Denna kombinerade markanvändning är förstås inte optimal, men vilka nackdelar ser ni som har mer erfarenhet?

Går det alls att bruka marker där det ligger jordvärme eller bör jag helt undanta denna del av ängarna?

Går det täckdika utan att sabba jordvärmeslangen?

Vilken inverkan har täckdiket på temperaturen i marken, och därmed utbytet av jordvärmen?

Jag har alternativa områden att gräva på. Dock är det antingen ganska torrt (inga diken) och även där kommer marken att brukas. Ett annat område är ganska fuktigt och brukas inte, men det ligger 100 m längre bort och då åker jag på att avverka lite. Inom kort växer det upp sly som blir träd och jag vet inte om rötterna med tiden kan skada slangen?

Mycket funderingar, alla tips mottages.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

ananders  
#603383 Det är inga problem att ha jordvärme nedgrävd på jordbruksmark. Vi har det på flera ställen på jobbet. Det mesta på dränerad lerjord, jag har för mig att de lagt jordvärmen lite djupare än vad annars är brukligt.
Hur har du det med sten i marken? Har du mycket sten är det kanske bättre att borra för bergvärme?

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Ent  
#603424 Gammal sjöbotten, och förfäderna tog väl bort eventuella stenar vartefter de kom fram. Lär förstås hitta lite mer när man gräver djupare för värmeslangen men generellt inte mycket sten.

Borra går förstås men till en högre kostnad, och detta på grund av min "godhet". Känns sisådär. Det känns även mer framtidsäkert med grävd slang på den lite fuktiga ängen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603431 Är i samma läge men tänker inte bry mig med att gräva ner slangen själv fast jag har grävare. De plöjer ner den och det går ruskigt fort och det syns knappt. Skulle inte göra det åt någon annan för att få slita med att bärga hö.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603434 Det går nog bra, särskilt om jordvärme och dräneringen läggs ner samtidigt, men tänk på att noga dokumentera var respektive slang ligger, så minskar risken för att framtida grävjobb sabbar dränering och/eller jordvärme. Samt ha stenkoll på avlopp och kablar innan ni börjar gräva.

När det gäller dokumentering, så brukar papper vara beständigare än diverse olika dataformat, minneskort, hårddiskar etc...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603679 Bra råd ovan. Plöj ner slangen och strunta i att gräva. Jordvärmen ligger ofta djupare än täckdikena så det går ofta vettigt att kombinera.
Men är det bara frågan om att lägga igen några diken så är det bara att dokumentera var rören ligger och plöja jordvärmen däremellan.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603682
busholle skrev:Bra råd ovan. Plöj ner slangen och strunta i att gräva. Jordvärmen ligger ofta djupare än täckdikena så det går ofta vettigt att kombinera.
Men är det bara frågan om att lägga igen några diken så är det bara att dokumentera var rören ligger och plöja jordvärmen däremellan.


Så vida inte dessa täckdiken ska sammanbindas med en stamledning...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603735
Niking skrev:
busholle skrev:Bra råd ovan. Plöj ner slangen och strunta i att gräva. Jordvärmen ligger ofta djupare än täckdikena så det går ofta vettigt att kombinera.
Men är det bara frågan om att lägga igen några diken så är det bara att dokumentera var rören ligger och plöja jordvärmen däremellan.


Så vida inte dessa täckdiken ska sammanbindas med en stamledning...
/Niklas


Nja, jag tänker så att huset bör stå högre i terrängen och stamledningen bör ligga lågt och då är det troligen inte omöjligt att gå ner och vända mellan täckdikena med jordvärmen.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603738
busholle skrev:
Niking skrev:
busholle skrev:Bra råd ovan. Plöj ner slangen och strunta i att gräva. Jordvärmen ligger ofta djupare än täckdikena så det går ofta vettigt att kombinera.
Men är det bara frågan om att lägga igen några diken så är det bara att dokumentera var rören ligger och plöja jordvärmen däremellan.


Så vida inte dessa täckdiken ska sammanbindas med en stamledning...
/Niklas


Nja, jag tänker så att huset bör stå högre i terrängen och stamledningen bör ligga lågt och då är det troligen inte omöjligt att gå ner och vända mellan täckdikena med jordvärmen.


Ofta mynnar grenledningarna ut i en gemensam stamledning. Även om du skulle lägga jordvärme mellan grenledningarna, så finns ju risken (givet att stamledningen går nära huset) att stamledningen grävs av och dräneringen uppströms blir då obefintlig.

Läggs dränering och jordvärme samtidigt, är det lätt att undvika dessa malörer. Bra dokumentation över grävningsjobben minimerar också risken för framtida avgrävningar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603740 Jag fick tipset av en kille att om jag skall lägga ner jordvärme så skall jag se till att lägga ner en elkabel tillsammans med slangen, på så vis kan man förhoppningsvis lätt kunna markera ut var slangen ligger om man skulle behöva gräva någon gång...

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Ent  
#603745 Det är inte på något vis detaljdiskuterat om och hur tätt dikena ska gå men värmeslangen lär av praktiska skäl både korsa och löpa i samma riktning som täckdikesrören.

Det här med att plöja ner slangen verkar ju vara en fiffig metod för övrigt. Bara man kommer tillräckligt djupt så att slangen inte skadas av täckdikningen.

Tror det finns markeringsband med inbakad metalltråd, lite billigare än kabel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Brorsan  
#603747
Zixten skrev:Jag fick tipset av en kille att om jag skall lägga ner jordvärme så skall jag se till att lägga ner en elkabel tillsammans med slangen, på så vis kan man förhoppningsvis lätt kunna markera ut var slangen ligger om man skulle behöva gräva någon gång...

Det är väl billigare att lägga ner samma markeringstråd som används vid t.ex fiberledningar.
låt en ända sticka upp och koppla in en kabelsökare på den vid behov.
Såg att TS redan hade svarat. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603755
Brorsan skrev:
Zixten skrev:Jag fick tipset av en kille att om jag skall lägga ner jordvärme så skall jag se till att lägga ner en elkabel tillsammans med slangen, på så vis kan man förhoppningsvis lätt kunna markera ut var slangen ligger om man skulle behöva gräva någon gång...

Det är väl billigare att lägga ner samma markeringstråd som används vid t.ex fiberledningar.
låt en ända sticka upp och koppla in en kabelsökare på den vid behov.
Såg att TS redan hade svarat. :oops:


Spelar ju egentligen ingen roll vad det är för kabel, bara den går att spåra med den dagen man behöver det...

Avatar Fallback

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

jannee  
#603758 Jordvärmeslangen är "lätt" att finna med en slagruta - för de som känner :smile:
Denna kunskap kan du lära dig om du kan finna någon som redan har den "behörigheten" kunskapen (känslan)
Själv känner jag en vattenåder ned till minst 10 meters djup
För övrigt kan du väl putta ned slangen lite djupare än vad eventuell täckning behövs.

Användarvisningsbild

Re: Jordvärme + täckdikning, går det att förena?

fendt311  
#603762 Blir mycket tjäle runt retur ledning.Har sett en åker som blir ca halv meter högre. Är ganska många minus ca5- i retur. Stör det inte dränering då? Om man har den i närheten? Man får inte lägga ledning för djupt. Då tappar man effekt i pumpen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).