Uppvärmning

Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bild)

11 inlägg 17496 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bild)

Pallkrage76  
#596372 Går det att stapla ved på pall , 5 pallkragar högt och under tak utan att det möglar eller blir dåligt ?

Min ved består av björk, björk och björk samt någon enstaka asp och gran.

Det är en fördel för mig att ha veden på flyttbara pallar med pallkragar för då kan jag hantera och flytta veden enkelt med min lastmaskin.

Första månaden tänkte jag ha pallarna inomhus i maskinhallen i rumstemperatur och sedan utomhus under tak 1 år innan eldning, enbart småklyvet till eldning i kamin.

EDIT : bilderna syns inte, kommer upp nått felmeddelande " PHP ROOT contact admin", kanske kan testa att lägga in bilderna i morgon. Lagt dom i ÖVRIGT arean för bilder.
1574130427_20191111_145958.jpg

1574130420_20191118_000808.jpg



Senast redigerad av Pallkrage76 tis 19 nov 2019, 04:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

Göt  
#596374 Är nog inte bra att ha veden i pallkragar det blir nog för tätt, finns fina vedsäckar, som passar på en pall det är nog ett bättre alternativ. Veden torkar bäst ute den första tiden så det är ingen ide att den står inomhus, däremot bra om den kan vara inomhus en vecka innan den eldas

Användarvisningsbild

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

JOCKEL  
#596392 Risken att veden blir dålig är stor, jag skulle inte våga rekommendera det.
Hade veden varit torr och du absolut vill ha det i pallkragar så hade ett alternativ varit att medelst hålsåg försöka få pallkragarna att efterlikna en schweizer-ost.
Men som blöt ved, nja.

Avatar Fallback

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

axwell  
#596400 Pallkragar funkar men är inte det idealiska.

Använder själv pallkragar för att förvara näver, bark och oregelbundna vedträn.

Har dock 4-5 cm glipa mellan varje pallkrage så det blir mindre stabilt men högre än 1, 5 meter har jag inte haft.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

Pallkrage76  
#596510 Tack för svaren, jag lyssnar på de som vet bättre och har därför tagit bort alla mittersta pallkragar och ersatt med lite brädlappar i stället. Nu har jag ett pallsystem som är både välventilerat och lätt att flytta på samt mitt aluminiumtak upptill.



Skulle det visa sig att det rasar vid transport med lastmaskin kan jag dra runt några spännremmar, dock känns det väldigt stadigt så långt som jag kommit med staplingen i kväll.

Hittade en bok som verkar handla om småskalig vedhantering, " STORA VEDBOKEN – Med allt du behöver veta om motorsågen " , jag beställde ett exemplar då jag upptäckte hur lite jag egentligen vet om ved. Och även om det bara är kompletteringseldning till befintlig bergsvärme för mig så kan det ju vara bra att ha lite koll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

axwell  
#596538 Som jag skrev tidigare, pallkragar har jag till det som inte duger till ved.

Använder IBC-behållare som är mycket stabilare än träställningen på din bild.
En nackdel med IBC är att det besvärligare att stapla veden i dom, så det blir numera stjälpt som är rationellt vid fyllningen.
Om du ändå vill stapla är det enkelt att kapa upp stor öppning i nån sida.

Veden torkar mycket bra i IBC/Cipax-behållare.

Plasttankarna brukar vara av en typ som kan brännas eller lämnas till återvinningen.

https://www.blocket.se/annons/skane/ibc ... r/87179578

Kan kosta från gratis och uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

Kan_allt  
#596732
Pallkrage76 skrev:Tack för svaren, jag lyssnar på de som vet bättre och har därför tagit bort alla mittersta pallkragar och ersatt med lite brädlappar i stället. Nu har jag ett pallsystem som är både välventilerat och lätt att flytta på samt mitt aluminiumtak upptill.



Skulle det visa sig att det rasar vid transport med lastmaskin kan jag dra runt några spännremmar, dock känns det väldigt stadigt så långt som jag kommit med staplingen i kväll.

Hittade en bok som verkar handla om småskalig vedhantering, " STORA VEDBOKEN – Med allt du behöver veta om motorsågen " , jag beställde ett exemplar då jag upptäckte hur lite jag egentligen vet om ved. Och även om det bara är kompletteringseldning till befintlig bergsvärme för mig så kan det ju vara bra att ha lite koll.


Små tips: trava bottenvarven med barken nedåt för att stoppa markfukten. Trava luftigt, lägg ett par vedträn på andra ledden så det bildar en glugg och en glugg snett mittemot så ventileras fukt bort när vinden letar sig igenom. Trava upp till 5 cm under övre pallkragens nederkant för att ventilera bort fukt och förhindra mögeltillväxt.
Förvara inomhus en vecka innan eldning. Panna med omvänd förbränning så packa tätt i kammaren. Blanda i lite asp i varje eldning så minskar soten i rökkanalen. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

Göt  
#596773 Det finns en annan bok som är jätte bra om Ved den heter Ved och är skriven av Hans Myttyng, verkligen en bok att rekommendera

Avatar Fallback

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

axwell  
#596793
Göt skrev:et finns en annan bok som är jätte bra om Ved den heter Ved och är skriven av Hans Myttyng, verkligen en bok att rekommendera


Ja den boken är OK, frånsett att författaren sväljer alla uppgifter om volymer som vedhandlarna i Norge ger.
Närmare bestämt Lars Mytting.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

Pallkrage76  
#597123
Kan_allt skrev:
Små tips: trava bottenvarven med barken nedåt för att stoppa markfukten.


Har täckt den nedersta pallen med diffusionstät byggplast jag hade liggande, sån blå, syns på första biden :smile:

Jag tar till mig och lär av alla tips. tack.

Trots att jag har bergsvärme är det bra att göra det bästa av det lilla skog jag har som skall skötas, och i det fallet kan ju blandskogen bli till värme likväl som att försöka ge bort veden. Är inte många jag känner till som längre eldar med ved för att värma fastigheter och de få som gör det har stora arealer egen skog och är inte intresserade av småskruttar med enstaka ton blandved.

Lite roligt är det faktiskt att hålla på med ved ! lite motion också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan jag stapla veden så här tätt på pall under tak ? (bi

Kenya Cane  
#597680 Jag staplar ibland en mindre del av veden i pallkragar fast jag har sågat ut både på långsidor och kortsidor för att få bättre luftgenomströmning.

Sedan staplar jag inte inte så tätt heller. Jag gör veden ca 40 cm lång, staplar änden på den mot kortsidorna på pallen och låter det vara en ca 30 cm luftspalt mitt på pallen mellan de två travarna (eller slänger kortstumpar där emellan).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).