Uppvärmning

Få bort mögel från ved? Rädda veden

10 inlägg 13605 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Få bort mögel från ved? Rädda veden

Skogsmax  
#592956 Klöv och staplade i vintras stora mängder Ek som jag tänkte låta torka ett par år för att bli kvitt garvsyran.

Dessvärre har det spridit sig grönt ludd=mögel över stora delar.
Detta är ju otrevligt att hantera och ta in inomhus.

Tror ni jag kan få bort det på nåt sätt? Spola av med trägårdsslangen och stapla om luftigare på annan plats? Eller kan möglet tillbakabildas om jag flyttar till solen och staplar luftigare?
Hur räddar ni möglig ved?



   TS
Avatar Fallback

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

jannee  
#592986 Har du tid och ork stapla om veden luftigt, helst på en solbelyst plats.
Låt den sedan vara otäckt t.o.m. Juni månad, därefter täcker du den med vad du finner bäst, dock ej sidorna.
Låt naturen ha sin gång, möglet kommer troligtvis att torka bort (det mesta)

Användarvisningsbild

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

Skogsmax  
#593124 Fint. Skall pröva detta. Problemet från början var nog att det staplades längs en vägg på norr-sidan. Skall flytta till väst-läge och stapla mycket luftigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

Skogsmax  
#593886 Någon som faktiskt har provat och sett att mögel kan tillbakabildas/torka undan?

Ett stort jobb att stapla om allt. Om befintligt mögel ändå kommer att vara kvar då blir det onödigt arbete, för jag vill ej ta in möglig ved.
:???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

jannee  
#593904 Har aldrig varit så korttänkt att jag staplat upp färsk ved där inte varken sol eller vind kommit åt men har tagit hem massaved från skogen som varit riktigt mögelangripen.
Efter att kört denna ved genom vedmaskinen,staplat den luftigt har den senare fått torka och jag har därefter aldrig reflekterat över att den någon gång varit varken blöt och mögelangripen.
Barken brukar dock vara borta när jag kör in veden i pannrummet, har suxsesivt försvunnit under hanteringen.
Ingen större fara att ta in TORR ved som varit möglig i ett pannrum med hög luftomsättning, sju resor värre är det med fuktig flis.

Användarvisningsbild

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

svampbob  
#593908
Skogsmax skrev:Någon som faktiskt har provat och sett att mögel kan tillbakabildas/torka undan?

Ett stort jobb att stapla om allt. Om befintligt mögel ändå kommer att vara kvar då blir det onödigt arbete, för jag vill ej ta in möglig ved.
:???:


Du får ta flytten och omstapplingen som en lärpenning. Kommer bara vind och sol åt veden så kan du vara säker på att möglet försvinner under våren.

Avatar Fallback

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

Avslutat-02  
#593916 när jag fått dålig ved pga takdropp som blött upp en kant så tänder jag en brasa sedan eldar jag med den veden och lägger på igen med bra ved. på så sätt så blir jag fri den sämre veden samtidigt som den värmer.

nu vet jag inte hur mycket detta rör sig om men försök få upp det på pall med sarg runt som är luftig, typ korgen efter vattentank.
lyft fram veden och lägg presenning över, ta sedan och elda av den under vintern, det gör inget förutom att du får lite mer hantering och kanske måste bära in ett fång när det är kallt.

ett annat sätt är att sätta en fläkt med cirkulation inunder veden om den förvaras inne, då torkar möglet ut och veden blir okej att lagra inne igen.

Avatar Fallback

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

Avslutat-02  
#593917 tips: ta en gammal stöveltork lägg slangen i ett rör som du borrat en massa hål i placera sedan en pall eller annat luftigt ovanpå slangen\röret, stapla veden luftigt och starta fläkten och vips så har du en vedtork.. :-bd

PS, kom ihåg att täta änden.

typ grövre pem slang

Avatar Fallback

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

Avslutat-02  
#593927 hmm är det bark kvar på veden?

i barken på ek sitter det mycket garvsyra... det är inte den som bidrar till möglet?

är möglet över hela eller mest på barken?

Avatar Fallback

Re: Få bort mögel från ved? Rädda veden

surjämten  
#593938 Sämre ved portionerar jag ut när jag fått en röd o het glödbädd.
Då brinner allt bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).