Uppvärmning

Flispanna byggnation

8 inlägg 4528 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flispanna byggnation

wiggen91  
#590754 Hej nån som har tips på hur man bygger den smidigaste flis hanteringen?
Här är hur ja har haft planen på å bygga.



   TS
Avatar Fallback

Re: Flispanna byggnation

Cat554  
#590759 Oppfatter vel at du har porter der det ikke er tegnet vegg.
Kan du få til å legge fyrrom og sirkelmater lavere enn innkjøringen?
Er det et befintlig bygg får du gjøra en halvvegg foran materen, 1-1,5 m høy. jeg tror også jeg ville lage fyrrommet helt fram til veggen med portene i. Fyrrommet blir varmt, tørt og godt rom for mye.
OH

Användarvisningsbild

Re: Flispanna byggnation

wiggen91  
#590764 Nja jag har inte kommit på om jag ska ha för portar eller hur ja ska ha detvid öppningen. Ja där ja har tänkt mataren ska vara så ska jag göra en lite lägre vägg !

   TS
Avatar Fallback

Re: Flispanna byggnation

torpöbo  
#590769 Om jag hade varit du hade jag byggt fickan innan pannan 6x6 m o skitit i förådet till höger. Sedan hade jag fyllt från gaveln på huset. 6x6x1 = 36m3, 6x6x2 = 72 m3, 6x6x3= 108 m3, dvs. Hela vinterns åtgång. Hade byggt golvet med så att möjighet till luftning finns. Kanske till och med möjlighet till tillsatsvärme för att kunna torka blöt flis. Om du ska ha lutande golv i förådet, sätt då svepern centrerad.
Senast redigerad av torpöbo mån 14 okt 2019, 05:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Flispanna byggnation

Cat554  
#590770 Enig i törkmuligheten om det går, dvs. om inte golvet er ferdig.
Jeg var også enig i å fylle opp for hele året, men noe skjer med mekaniske ting. Det er ikke stor jobb å flytte flisa fra flislageret til mataren, og torken skal være i forrådet.
Med tork under sirkelataren gjør sirkelmataren i løpet av få dager et hål der luften går ut.

Avatar Fallback

Re: Flispanna byggnation

torpöbo  
#590771 Nu är min norska inte så bra. Men jag tror du pratar om nackdelen med mycket flis på mekaniken. Jag tror det handlar om att sätta tillräckligt överdimensionerade vinkelväxlar och skruvar och köra med bra flis, dvs. Enbart stamved. Målet bör vara att denna utrustning ska hålla minst hela pannans livslängd vid dimensionering. Vinsten med att bara behöva fylla förrådet en gång per år i tid. Är bra mycket större jämfört med risken att behöva handgräva ut förrådet en gång i storleken var 15 år. Den gången hyr man troligen en tryck o sugfläkt eller slamssug. Är man nervöst lagd möjliggör man öppning av hela den vägg ifrån där du fyller på. För reglering av påfyllningsöppningen hade jag använt mig av stockmattor med lyftöglor för traktor.

Dessutom sparar man pengar på att slippa ha fler utrymmen för lagring av flis. Du sparar pengar på att slippa köra o fylla på med traktorn. Med systemet jag föreslår behöver man enbar en platta för motagning av flis. I den bästa av värdar kan man lägga högen och flisa rakt in i flisförrådet. Dvs. Ingen risk för inblandning av sten och grus. Sten o grus vill man inte ha i sin flis, det brinner dåligt o gör att saker går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Flispanna byggnation

wiggen91  
#590856 Skulle du kunnat göra en skiss på hur du menar? Inget alls är gjort, förutom att marken är hårdgjord, ska på med singel å gjuta bara ja bestämt mig hur ja ska göra, hur menar ni att man ska göra för att lufta flisen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flispanna byggnation

Cat554  
#590867 Jeg ville gjort det som du skisserer. Gjut ned luftkanaler i forrådet, som dessa: http://paj-aps.com/dk/product-katalog/?SingleProduct=11
Om du gjør ett forråd stort nok for hele årsforbruket og fliser direkte inn, så sparar det arbete, men flisen blir hard så du må inn og rive den ned manuellt. Har du port, så tar du traktorn. Når flisen er flytt med lasaren, raser den lettare ned.
Flisen kan torkas i forrådet du har til höger, men s du brukar av det på matarn.
Det jeg foreslår er ikke bare av egen erfarenhet, men jeg har solgt 120 flisanleggningar, og samlat erfarenheter från dessa.
OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).