Uppvärmning

Skorsten

5 inlägg 4069 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Skorsten

Henrik_torbjörnsson  
#586704I mitt tilltänkta pannrum finns det idag en gammal dieselpanna som skall åka ut,

Men där finns även en fin skorsten i väldigt bra skick.

En stålrörsskorsten isolerad men den e bara 100mm och 6 meter hög,

Där ett jävla drag i den när jag testade skicka en papperstuss ut på åkern av suget :)

Min fråga om det e alldeles för klent för en atmos dc 30 sf ?

atmos dc 30 sf

// ny på detta men flitig på att lära mig

TS

Re: Skorsten

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587071100mm kan gå men är definitivt i klenaste laget för en panna på 30kw. Att den är relativt kort kan hjälpa dig så länge den är lång nog för att få drag, alltså når över taknock på ett vettigt sätt.

Användarvisningsbild

Henrik_torbjörnsson  
#587081Tack för svar den e 1100mm över nok och gött drag i,

Får testa annars får jag byta till 150mm

men det e iaf värt ett test

TS
Användarvisningsbild

Arvid0  
#587101jag skulle säga att det är för klent men kan gå. du har väl 150mm ut från pannan? att gå ner till 100 mm känns vanskligt. kolla i manualen vad du behöver för skorstensdrag och räkna ut vad du har för drag i skorsten för att se om det går. finns flera sidor med formler så du kan räkna ut det.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587426Bara att kasta ut, dagens pannor kräver minst 160 mm diameter verkar det som. Vi fick byta ut den på 125 mm vid pannbyte -07, den nya hade inv 160 mm och 300 mm utvändigt, passade precis.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).