Uppvärmning

Installera ackumulatortank i befintligt system.

29 inlägg 11941 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581817 Jag har sett ett par system med kökspanna och 500 lit tank i nån intilliggande skrubb, detta verkar fungera bra och 500-liters tankar finns ju en uppsjö av, tomma utan finess skänks ju t.o.m ibland.
Annars vore väl varmvattenslinga smutt och då mata värmebaronen med varmvatten vid de tillfällen det finns värme i tanken.

Där jag bor laddades vv-beredaren tidigare via vedpannan, tycker det är en snygg lösning då man aldrig står utan varmvatten.
Vi installerade jordvärme för två år sedan och planerar nu kulvert och ett par konvektorelement i en flygel.
Lutar väl åt att jag drar med en singel varmvattenkulvert att mata beredaren med eftersom det alltid (?) finns 300 lit vv i stora huset.....och skulle något haverera så kommer det funka ändå som idag.

Edit: Jag missuppfattade nog vad en Värmebaron är, men men....
Senast redigerad av D Brown tis 13 aug 2019, 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Bax  
#581819 Det blir bättre med en egen krets mellan panna och tank, och sedan radiatorkretsen kopplad direkt mot tanken (samt beredaren inne i tanken), oavsett var tanken står.
Grejen och avvägningen är ju hur mycket tid o pengar du vill lägga på en lösning som verkar vara ganska tillfällig.

Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581820 Tankar finns 5000L, men tänkte bara använda en eller en mindre 500 L inne.

Laddomat, cirkulationspump finns.

Helst så lite tid och pengar som möjligt på detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Bax  
#581825 Jackar du in den på vinden såsom ett skitstort element så har du ju 500L extra att suga värme ur, kanske det är tillräckligt för att slippa kliva upp mitt i natten och elda(?)
Laddomaten behöver du inte vid en sån koppling.
Isolera tanken (och RÖREN) ordentligt om du gör en sån lösning på vinden.

Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581828 Det är redan färdiga tankar med isolering och alla kopplingar.

så det skulle kunna fungera... hmm

ja det skulle verkligen vara trevligt att slippa kliva upp och elda mitt i natten, dagtid så håller man ju pannan igång, men det går ju inte ens att åka bort någon timme om man inte slår på baronen, och den är inte billig mitt i vintern med 20 minus.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581834 rören går i golvet så det blir inte mycket jag behöver isolera där och rummet är ju isolerat...

kanske ska göra nytt kontor där när jag ändå håller på.....


tack för tips och råd...

om jag verkade vara mer förvirrad än vanligt så bytte jag bränslefilter på en bm 700 plus lite annat medans jag var på forumet,,,,,, allt ska ske samtidigt...... :-bd :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581838
D Brown skrev:Jag har sett ett par system med kökspanna och 500 lit tank i nån intilliggande skrubb, detta verkar fungera bra och 500-liters tankar finns ju en uppsjö av, tomma utan finess skänks ju t.o.m ibland.
Annars vore väl varmvattenslinga smutt och då mata värmebaronen med varmvatten vid de tillfällen det finns värme i tanken.

Där jag bor laddades vv-beredaren tidigare via vedpannan, tycker det är en snygg lösning då man aldrig står utan varmvatten.
Vi installerade jordvärme för två år sedan och planerar nu kulvert och ett par konvektorelement i en flygel.
Lutar väl åt att jag drar med en singel varmvattenkulvert att mata beredaren med eftersom det alltid (?) finns 300 lit vv i stora huset.....och skulle något haverera så kommer det funka ändå som idag.

Edit: Jag missuppfattade nog vad en Värmebaron är, men men....


En variant sitter i taket som på bilden, det är en elpatron som tillverkar varmvatten till en beredare eller tank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Bax  
#581856 Kan du lägga upp en bild på pannan också, för min nyfikenhets skull.

Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581857 Japp ska bara natta ungarna först.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Bax  
#581875 Du inser väl också att acktanken inte kommer att funka som en korrekt installerad tank?
En korrekt installerad tank eldar man upp till 90-95 grader och suger sedan ur värme ner till 40-35 grader innan man eldar upp den igen.
Du kommer inte att kunna elda upp den i mer än vad du brukar pumpa ut i radiatorkretsen, gissningsvis 40-50 grader som max.

Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581877 Okej...

Jag har ca 65 grader i vattnet som går i systemet....

Vi eldar så det inte går att röra elementen.

Jag brukade laga mat där på spishällen, innan jag skaffade anställning.... Då fick frun nog och en elspis skulle in.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Bax  
#581881 Ja just.
Ugn där till vänster va?

Det var hög temperatur ni skickar ut.... små radiatorer?

Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581894 Nä, men det finns inga termostatvred utan bara kranar på dem, skulle ha bytt men vill inte öppna i onödan....hatar att lufta systemet....

   TS
Avatar Fallback

Re: Installera ackumulatortank i befintligt system.

Avslutat-02  
#581895
Bax skrev:Ja just.
Ugn där till vänster va?

Det var hög temperatur ni skickar ut.... små radiatorer?


Jajemän.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).