Uppvärmning

Pann frågor

24 inlägg 6303 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Camaro1969  
#580484 japp.

kalk fukt och virke kokar den väldigt fin "soppa" på

Avatar Fallback

Re: Pann frågor

Avslutat-02  
#580488 Serveras det klimp till den?
Kanske är i knastrigaste laget men det går nog ner...

Avatar Fallback

Re: Pann frågor

Dennis1982  
#580516 Jag satte in en baxi 50 kw för snart 10 år sen. Är väldigt nöjd med den, men fick byta keramik förra året. Har en 3500 l tank till pannan med tryckkärl.
Som du bor jag i ett gammalt timmerhus och jag vill ha murstocken varm. Tror inte det värmer så mycket ned i krypgrunden på en modern panna. Men utan en varm murstock så funkar "ventilationen" dåligt. Det kan kanske lösas med en frånluftsfläkt i en av kanalerna.
Eldar kanske varannan dag på vintern och en gång i veckan för vv på sommaren. Jag skulle rekommendera att sätta in batteri backup på pannan och pumpar. Jag har inte det och nån gång har det varit väl spännande.

Avatar Fallback

Re: Pann frågor

axwell  
#580517 Utöver det som skrivits finns det risk för att om murstocken står på ett fundament på backen så tjälar det runt den.
Konsekvensen blir att huskroppen och murstocken höjer sig olika mycket. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Arvid0  
#580532
axwell skrev:Utöver det som skrivits finns det risk för att om murstocken står på ett fundament på backen så tjälar det runt den.
Konsekvensen blir att huskroppen och murstocken höjer sig olika mycket. :sad:
tjälar det under huset så tror jag inte det räcker med att elda i en spis. spillvärmen ner i grunden lär ju knappast hindra tjälen från att lyfta grunden.

Avatar Fallback

Re: Pann frågor

axwell  
#580550
Arvid0 skrev:tjälar det under huset så tror jag inte det räcker med att elda i en spis. spillvärmen ner i grunden lär ju knappast hindra tjälen från att lyfta grunde


Missförstånd, en riktig grund rör sig bara marginellt om den är gjord på rätt sätt,

En oeldad murstock som inte har fundamentet ner till frostfritt rör sig när tjälen slår till.

Ett sånt exempel hade jag i ett fritidshus men det kunde avhjälpas med massor av stenull runt fundamentet.

Ett annat exempel finns i ett hus några stenkast bort från min permanentbostad.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Arvid0  
#580554 jo men då tycker inte jag att problemet/orsaken är en kall murstock utan felgjord (som du sade) grund på fel ställe med fel metodval. finns flera enkla lösningar som inte kräver en jätteinsats eller pengar, kraga ut markisolering, dika bort ett lut mot huset, dränera.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

JensSkoog  
#580561
Kime skrev:Huset är från början av 1800 talet så murstocken är väl ganska viktig att hålla varm.

En sak som betyder lite är ju hur gammal murstocken är och hur den är gjord, @Kime.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Kime  
#580562 Vi har ägt gården sen 1890 ca och vi har nog aldrig gjort något med murstocken förutom renoverat lite på vinden kanske. Huset är någon gång ifrån 1700-1800. Så kan tyvärr inte svara på hur den är byggd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).