Uppvärmning

Pann frågor

24 inlägg 6312 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pann frågor

Kime  
#580397 Har kommit till det stadiet nu att jag ska byta panna och tank.

Erfarenheter om Baxi?

Har även en lite idé att bygga pannrum i uthuset och dra kulvert då pannrummet är väldigt litet i huset. Men hur mår igentligen huset av att sluta elda? Huset är från början av 1800 talet så murstocken är väl ganska viktig att hålla varm.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Nyborg  
#580399 Har du inga andra eldstäder i huset?

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Kime  
#580400 Har endast en stor öppen kakelugn i det såkallade fin rummet på övervåningen kvar.
Man kan ju alltid öppna upp till hålet i murstocken där en kakelugn på undervåningen fanns förr i tiden och montera en insatskamin, men är ju yttligare en kostnad för tillfälligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pann frågor

stone66  
#580402 Bygg pannrummet i uthuset för röken o brandriskens skull. Har du inga andra eldstäder. Jag har tre en kakelugn en modern braskamin på övervåningen o en vedeldad köksspis i köket. Den skulle jag inte vilja vara utan då jag bor på Gotland. En hel del strömavbrott nu för tiden.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

JensSkoog  
#580409
Kime skrev:........Men hur mår igentligen huset av att sluta elda? Huset är från början av 1800 talet så murstocken är väl ganska viktig att hålla varm.

Det där är nog ganska viktigt. En kall murstock är ingen höjdare i ett så gammalt hus.
Alternativet kan ju vara att riva den bort, och senn göra pannrum i uthuset. Mycket jobb, men bra för huset.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

källshult  
#580419 Jag har ett gammalt timmerhus som det är en gammal skorsten mad bakungn i som är gjord av murad upp med natursten . För 4 år sen drog jag in vattenvärme och byggde pannrum i ut huset och det fungera mycket bra . Det är bra med ett nytt pannrum för då kan man anpassar vedhanteringen till säckar eller som jag har ved häckar.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Camaro1969  
#580431 pannrum i uthuset och montera braskamin för att hålla murstocken varm. och bra som backup

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Bumpkin  
#580466 Vad är det för problem med att inte använda murstocken och hålla den varm?

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Kime  
#580467 Problemet är att huset inte har några eldstäder kvarnförutom en stor öppen kakelugn på övervåningen och pannan på undervåningen, och den försvinner ju då eventuellt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Camaro1969  
#580468 har man otur kan man tex få hussvamp, eller vadsomhelst..

beror lite på konstruktion m.m. men ett hus som haft varm murstock i 100 år skulle jag inte vilja testa på =/

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Arvid0  
#580475 att man inte får värme från murstocken tror jag är ett mindre problem än om man stoppar luftflödet. en varm murstock drar ut otroliga mängder luft och skapar ett undertryck som drar in frisk luft från springor mm. så säkerställ att luften vandrar samma väg som innan och att du inte gör de klassiska misstagen med att byta till täta fönster, diffusionsspärrar och tilläggsisolera med mineralull/gullfiber el dyl. jag flyttade ut panna till ett pannrum och installerade en kamin inne istället. huset mår bara fint såhär +10 år senare. har taket öppet just nu för omläggning.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Camaro1969  
#580477 och att få ner värme i krypgrunden då murstocken troligen står på marken

så inte murstocken börjar ta upp fukt

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Arvid0  
#580479 jag skulle vilja syna det påståendet att murstocken skulle värma upp en krypgrund, jag hör det ofta men förstår inte hur. en krypgrund är normalt sett ventilerad med luft utifrån. värme stiger, installerar man då en modern panna så har jag jättesvårt å se att den skulle värma upp murstocken 1,5 m (cirka) nedanför där den går in i murstocken. ska den då göra nytta så måste man ju elda varje dag på sommaren när det är fuktig luft. har man fuktproblem i en krypgrund på vintern så har jag svårt att se att en varm murstock skulle råda bot på det. men jag skulle gärna se tester eller en teoretisk förklaring på hur mycket den värmer och vilken nytta det gör. i mina tankar funkar det inte men jag är beredd att ändra mig.

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Camaro1969  
#580482 ja jag har inga belägg att komma med, och har funderat precis som dig...

men på vintern eldar man ju varje dag vilket borde innebära att det blir värme ner till krypgrunden, och att den då kanske kan torka ut?

jag har själv renoverat hussvamp som funnits kring muren så jag är väl lite mer skraj än övriga kanske=)

Användarvisningsbild

Re: Pann frågor

Arvid0  
#580483 jo samtidigt så börjar hussvamp nästan alltid vid murstocken för att den får näring av kalket. släckt kalk är ju bra att ha i kutter och sågspån mot möss men man göder eventuella svampar... jag föredrar möss :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).