Uppvärmning

Torsbypannan, erfarenheter

7 inlägg 3895 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torsbypannan, erfarenheter

beas  
#576685 Värmer idag gården med en Baxi Multiheat 2.5 som vi från början körde havre igenom.
Funkar perfekt,men fn går den på pellets vilket känns onödigt kostsamt .
Har egen vedtillverkning och gott om skog så vedeldning känns lockande.
Fick en välskött och rejäl Torsbypanna vedvolym 230 l av en granne den har några år på nacken men är helt ok.
Har tre acktankar på totalt 6.5 m3
inköpta via blocket för ca 6000 kr.
Vi värmer två bostadshus på totalt ca 400m2 + pannrummet på ca 60 m2 där som även är en mindre verkstad.
Frågan är om snålheten bedrar visheten i val av relativt omodern panna bara för att jag fått den gratis.
Men å andra sidan så är det ju inte svårt att byta ut gamlingen mot typ en Baxi excellent på 50 kw om det visar sig bli för mycket eldande.
Undrar om det finns nån erfarenhet
av Torsbypannan här på forumet

Bor utanför Karlstad nära Vänern och
vintrarna är väl inte som i Norrland precis .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Torsbypannan, erfarenheter

Nyborg  
#576691 En äldre panna utan keramisk förbränning går inte att jämföra med en ny effektiv. Går nog åt nästan dubbelt så mycket bränsle, de Torsbypannor jag har sett har alltid haft dålig förbränning, (beror väl kanske på inställningar och den som eldar?) Ska man ändå göra jobbet med en nyinstallation tycker jag att det är bättre att göra rätt från början. De jag har sett som har den nya baxin är jättenöjda, den förbrukar mindre ved än föregångarna, som också var riktigt effektiva. :-bd

Avatar Fallback

Re: Torsbypannan, erfarenheter

bgl  
#576717 Gamla vedpannor går möjligen att spara för nödeldning, men inte installering av en gammal panna!

Avatar Fallback

Re: Torsbypannan, erfarenheter

beas  
#576752 Ja ni har säkert rätt i det, ang gamla pannor.
Det är ju lätt att bli lockad av dels ett stort rejält vedmagasin och en panna man fått gratis som förre ägaren var nöjd med.
Ska väl kolla in priset på Baxin,
men anar att det är runt 70 000.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torsbypannan, erfarenheter

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576775 Jag vet inte vad de är för effekt på Torsby pannan men räcker de med 50kw panna till 6,5m3 tank?
Du såg min Värmebaronen som ska vara på 50kw och de kör jag mot 3m3 tank

Avatar Fallback

Re: Torsbypannan, erfarenheter

beas  
#576803 Min nuvarande plan är att de tre tankarna som blir 6.5 m3 ihop går att fylla efter behov.
När jag tidigare varit i kontakt med Baxi så var inte ca 6 m3 inte för mycket för den pannan.
Men Torsbypannan är nog som ni säger inte att jämföra mot en mot en modern panna tyvärr....skit också jag som hoppats på en totalkostnad på under 25000 för material
Men att ha överkapacitet på acktank volym som är reducerbar borde väl funka

   TS
Avatar Fallback

Re: Torsbypannan, erfarenheter

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576806 Eldar bara mot 3m3 på vintern, så här års eldar jag eller kör solpanelerna mot halva volymen.
Har kranar på 2 av 3 rör mellan tankarna för att förhindra cirkulationen mellan tankarna när jag vill

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).