Uppvärmning

Vedpanna

45 inlägg 20065 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623211 P=T/V (om vi sätter lite konstanter och så till 1)
Så är det ju och därför behöver vi ett expansionskärl. Men nu har jag börjat fundera. Har ju eldat mot acktankar i flera år nu. Varför inte tömma ut en lämplig mängd vatten ur dem bara och låta vattnet expandera där? Då slipper man ju den pjäsen som expansionskärlet utgör.
Eller ska jag börja tänka på något annat i stället? :???:

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

lodin92  
#623228 Antar du inte har dina ackumulatortankar ovanför elementen? Om du då tömmer tankarna blir elementen expansionskärl.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623237 Verkar som folk vill få luft i värme systemet. =))

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

rokon  
#623240 Vad skönt att man inte har någon fabrikstillverkad panna med en massa krångliga finesser. Min vedpanna är bygd lokalt i ett exemplar och saknar fläkt saknar cirkulationspump saknar keramik saknar roster.

I går morse var utomhustempen -31,6 grader och jag klarar mig med ett inlägg om dygnet.
Ackumulatortank 1800 liter där finns dock automatshunt ut mot radiatorer och golvvärme.

Pannan i källaren nedkast där jag tömmer snösskopan med meterved direkt ned till pannrummets förrådsficka.

2 våningshus murad skorsten ut genom nock ger bra drag, 2 turbulatorer gjorda av spiraler från grov isborr tror det var 220 mm.

Liggande eldstad, överförbränning med vedlucka 58 cm i diameter, eldstadens djup (in från luckan) 1,3 meter Så eldar med en kombination av klyven björkmeterved klyven i mitten bara samt bakaved gran/furu i meterlängd. Får efter 5 till 10 minuter en ren förbränning med fin vit rök endast.
Inga konstigheter.
Värmer hus ca 128 m2 samt garage med golvvärme likaså på 60 m2

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623241
fendt311 skrev:Verkar som folk vill få luft i värme systemet. =))


Nu ska du inte vara sån där bara för du visste nåt mer än jag! :lol:
Man lär ju få låta funderingar löpa fritt ibland till morgonkaffet. Särskilt när rörmokaren är på väg för att byta expansionskärl. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623246 Fast om man sätter en gummibälg inne i en av acktankar då skulle det fungera. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623266
Uvskogen skrev:Fast om man sätter en gummibälg inne i en av acktankar då skulle det fungera. Eller?

Svarar mig själv, det skulle fungera. Rörmokaren berättade om en kund som byggt sig en sån 3 kubikstank. Blir problem förstås om bälgen går sönder.
Hos mig blev det så här. Det gamla kärlet var mycket bredare så klar förbättring :smile:
1580988186_20200206_122242.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623272
Uvskogen skrev:
fendt311 skrev:Verkar som folk vill få luft i värme systemet. =))


Nu ska du inte vara sån där bara för du visste nåt mer än jag! :lol:
Man lär ju få låta funderingar löpa fritt ibland till morgonkaffet. Särskilt när rörmokaren är på väg för att byta expansionskärl. :smile:

Ber om ursäkt. Ville inte verka som en besserwisser. Har själv ved eldning så jag har byggt ett eget system för några år sedan. Upptäckte efter många år att rörmokaren hade kopplat fyrvägs shunten på acc tanken fel. Så jag satte mig ned klurade ut det optimala systemet och byggde ett eget system. Satte dit en automatisk själv luftare för att slippa luft i värme systemet.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623273
Uvskogen skrev:
Uvskogen skrev:Fast om man sätter en gummibälg inne i en av acktankar då skulle det fungera. Eller?

Svarar mig själv, det skulle fungera. Rörmokaren berättade om en kund som byggt sig en sån 3 kubikstank. Blir problem förstås om bälgen går sönder.
Hos mig blev det så här. Det gamla kärlet var mycket bredare så klar förbättring :smile:
1580988186_20200206_122242.jpg

Det där blir kanon. ser att du har trycksatt system.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623276 Det viktigaste när man har ett ved eldat värmesystem med acc tankar. Är att man har skiktning i acc tanken. Har man rätt skiktning är det max ladd temp 80-95 grader. 8-10 cm nedanför är det min returtemp 15-30 grader. Sedan flyter skiktningen upp och ner som en kork. Beroende på om du eldar eller skickar ut värme i värme systemet. Detta med att parallel koppla flera acc tankar är fel. Dessa ska man alltid serie koppla. Annars får man inte rätt skiktning.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623279
rokon skrev:Vad skönt att man inte har någon fabrikstillverkad panna med en massa krångliga finesser. Min vedpanna är bygd lokalt i ett exemplar och saknar fläkt saknar cirkulationspump saknar keramik saknar roster.

I går morse var utomhustempen -31,6 grader och jag klarar mig med ett inlägg om dygnet.
Ackumulatortank 1800 liter där finns dock automatshunt ut mot radiatorer och golvvärme.

Pannan i källaren nedkast där jag tömmer snösskopan med meterved direkt ned till pannrummets förrådsficka.

2 våningshus murad skorsten ut genom nock ger bra drag, 2 turbulatorer gjorda av spiraler från grov isborr tror det var 220 mm.

Liggande eldstad, överförbränning med vedlucka 58 cm i diameter, eldstadens djup (in från luckan) 1,3 meter Så eldar med en kombination av klyven björkmeterved klyven i mitten bara samt bakaved gran/furu i meterlängd. Får efter 5 till 10 minuter en ren förbränning med fin vit rök endast.
Inga konstigheter.
Värmer hus ca 128 m2 samt garage med golvvärme likaså på 60 m2

Enkel fråga. Hur hög är temperaturen i grader som du skickar ut på elementen, golvvärmen?
Hur gammalt är huset?

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Göt  
#623295
Uvskogen skrev:P=T/V (om vi sätter lite konstanter och så till 1)
Så är det ju och därför behöver vi ett expansionskärl. Men nu har jag börjat fundera. Har ju eldat mot acktankar i flera år nu. Varför inte tömma ut en lämplig mängd vatten ur dem bara och låta vattnet expandera där? Då slipper man ju den pjäsen som expansionskärlet utgör.
Eller ska jag börja tänka på något annat i stället? :???:


Hos mej satte dom in ett öppet expansionskärl på vinden när jag bytte panna 150 liter ( 10%) av tankvolymen tycker det fungerar bra

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Brorsan  
#623306
fendt311 skrev:Det viktigaste när man har ett ved eldat värmesystem med acc tankar. Är att man har skiktning i acc tanken. Har man rätt skiktning är det max ladd temp 80-95 grader. 8-10 cm nedanför är det min returtemp 15-30 grader. Sedan flyter skiktningen upp och ner som en kork. Beroende på om du eldar eller skickar ut värme i värme systemet. Detta med att parallel koppla flera acc tankar är fel. Dessa ska man alltid serie koppla. Annars får man inte rätt skiktning.


Om du seriekopplar tankarna:
Hur får du det varma toppvattnet från tank 2 att rinna in till tekniktanken?
Har du en pump till det?
Var i tekniktanken pumpar du in varmvattnet från tank 2?

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623324 Är du nybörjare som inte vet hur en anläggning fungerar? Eller har du självtryck på hela din anläggning? Om du inte förstår annars. Så vet du inte hur en anläggning fungerar. Är på jobbet så skriva får jag göra senare.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623332 Tekniktank rekommenderar jag om man har väldigt stor acc tank typ olja cictern. Då behöver man inte elda så mycket för tappvatten på sommaren. Eller om man i ett senare tillfälle vill koppla in jord, berg värme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).