Uppvärmning

Blåsa in flis i förråd

5 inlägg 3236 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blåsa in flis i förråd

JohanJ  
#563881 Tjena
Ska sätta in en flispanna som jag helst vill ha i det gamla pannrummet i källlaren. Jag kommer göra av med ca 120 m3 om året, men har bara plats för 20 i källaren. Hela källaren ligger ovan mark.
För att slippa ha ett flisförråd precis utanför huset, men ändå få det hyffsat rationellt och kunna fylla förrådet i källaren helt, har jag funderat på om det går att blåsa Flisen från en lada 20 meter bort med typ en gammal hökanon eller annan rejäl fläkt.
Allra Helst med nedgrävda rör.

Är det fullständigt hopplöst idiotiskt eller kan det fungera?



   TS
Avatar Fallback

Re: Blåsa in flis i förråd

Avslutat-02  
#563884 Är nog bättre att satsa på en skruv istället, då kan du kan en kulvert som skruven går i under jord, och ha förrådet längre bort.

Eller ha en flisburk efter väggen och fylla på med traktorn.

Avatar Fallback

Re: Blåsa in flis i förråd

Jckssn  
#563887 Tror inte alls på att blåsa in fliset i huset, flis kan orsaka rejäla problem med hälsan och att blåsa in det och riskera din luft inne i bostadshuset skulle jag aldrig göra.

Har du plats för fristående pannhus är det en bättre lösning för att slippa hälsoproblem / krav på brandceller och en möjlighet till bättre hantering av flisen.
Samt att det underlättar vid installation / service.

Jag har själv flisuppvärmning i fristående pannhus och skulle inte vilja ha den anläggningen i huset.

Avatar Fallback

Re: Blåsa in flis i förråd

Cat554  
#563929 Som Jckssn! Legg et dubbelt varmerør de 20 meterne og lag pannrum og flisforråd i laden. Uten tvekan. Jeg har montert 100 anleggningar og gått for pannrum utanfor bolig. Alle er nøyda i ettertid!
OH

Användarvisningsbild

Re: Blåsa in flis i förråd

Henrik-  
#563953 Byggde om ett gammalt svinhus till pannrum. Har en garageport i gaveln där jag kan fylla med skopa. Är helnöjd och skulle inte sätta pannan i huset på grund av ljud, damm och brandrisk. (Trots att moderna pannor har bra brandskydd)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).