Uppvärmning

Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

23 inlägg 19920 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562257
Medua81 skrev:Luftspalt säger du, ska jag lägga några reglar el pallar ovanpå vedhögarna sedan på med plåt?

Då får jag rejält med luft igenom👍🏻

Helt perfekt, fan du kan ju det här lika bra som någon som en annan som hållit på i ca 25 år med ved.

:d :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562259 Haha nu ska vi inte överdriva😂

Men kanon då är hela påsken räddad, går all in för 50 kubik kluven å travad tills på måndag kväll🌲💪🏻💪🏻💪🏻

Fan vad plåt jag måste köpa, tur man känner en plåtslagare så man kan köra lite byteshandel 🤑🤑🤑
Senast redigerad av Medua81 ons 17 apr 2019, 09:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562260 Torrgran har aldrig brunnit bra i pannor och kaminer, bildas ingen gas av torrgran.

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562264 Det går lika bra med presening om man vill spara in lite men plåt håller längre...

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562265
bengt.a skrev:Torrgran har aldrig brunnit bra i pannor och kaminer, bildas ingen gas av torrgran.


Nä, men om man blandar ut det lite med björk eller liknande då går det bra...
:-bd

Själv har sådan lyx att jag har spispanna inne och i verkstaden har jag en vedpanna.
Med tankar och allt, men jag ska gräva kulvert till sommaren och koppla ihop.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562268 Brukar lägga en välta framför vedskjulet, på ca 20 kbm så har jag en stund...

Tog en bild på min vedvälta för i år, och hur jag gör med björkar. Fäller dem runt nu och sedan får naturen dra ur saven ur den.
Sedan bara att kvista och kapa. :-bd

Min hövagn som jag köpte ifjol, som jag kör ut ved med, bara att lasta och mata av med banan.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562363 Fan det ser bra ut det där, hade jag haft mer plats hade jag med gjort liknande.
Men nu kapar jag upp allt på skogen sen klyver jag hemma, slipper jag massa sågspån på gården med.
Plus arga grannar när man kör motorsåg i tid å otid hemma😜

Har iofs bara en granne , men känner att jag kan vara lite snäll med sågandet ändå🤘🏻

   TS
Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562367 Jasså, nja jag har ca 35-40 meter till min första vedgård och sedan en stor välta nedanför, där vagnen står är det en hö åker.

Men jag har en hel jävla stugby ovanför ca 100 m upp i berget.

Jag använder spånet som blir till rökning av kött och fisk.

Säljer lite al,asp,gran spån på påse för 25 kr. Ca 8 liters påsar. :-bd

Allt går att göra pengar på.
Plus att jag slipper ha alla redskap på gården.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).