Uppvärmning

Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

23 inlägg 19949 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562237 Hallå alla vedeldare!
Har en fråga som jag misstänker ni kan besvara.

Jag eldar med ved i min panna å inga som helst konstigheter med det. Men nu börjar jag få slut på torr ved att elda med. Jag läste nånstans i detta forum att det är väll bara att åka upp på skogen å hämta en torr gran.
Sagt å gjort jag tog mig upp på skogen med vagn å hjuling.
Hittade ett lämpligt träd som stod utan bark å kvistar. Slog med yxan i det å det klinga rejält av torrhet enligt mig.
Jag fällde det å såga upp på plats , hem å lät min faxe klyv arbeta hårdare än vanligt.

Men döm om min förvåning när jag tände upp, det tog sig rejält bra å brann kanon. Men efter ca en timme gick jag ner å titta då elementen inte var varma alls. Då var det bara stora kolsvarta klabbar som låg å pyrde🤔

Jag mätte då fuktigheten med min fuktmätare å den visa 0 % givetvis. Men jag rafsade runt lite i brasan å kastade in lite björkved jag hade kvar med 15% fuktighet i sig. Å då brann allt upp å värmde bra.
Jag tänkte inte mer på det men sedan har det inträffat varje gång jag eldar med torrgran, jag måste blanda i annan ved annars brinner det inte🤔

Vad är problemet ? Måste ved vara lite fuktigt för att brinna?

Isåfall blir man ju orolig, jag har ca 100 kubik på gården som jag högg i vintras . Kommer den bli oduglig om den torkar för länge?

Jag tänkte hugga vindfäll hela påsken nu, men fan blir veden oduglig när den blir för torr så är det ju helt onödigt😱

Har 3 årsförbrukningar kluven å staplad på tomten nu,, är jag körd ?

Med vänlig hälsning, nybliven vedeldare👍🏻🔥



   TS
Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

80-90  
#562239 Kan vara att du måste ställa om sekundär å primär luften i din vedpanna ! Evt öppna dragluckan mera .

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562240 Oftast behöver torrgranar och andra trädslag mycket drag i pannan, blanda gärna ut med års ved.


Så här gör jag, tändved, först sedan den veden som brinner bäst så jag får upp värmen, sedan lägger jag på torrgranar och lite fuktigare ved, sedan dit med någon av den veden som går bäst igen för att bibehålla värmen. PS mycket drag i början, kanske emellanåt också.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562241 Aha ok,, ska öppna draget mera å blanda lite.
Men vad tror ni om veden jag har kluven på gården då? Kommer den bli lika dryg att elda om 3 år?😱

Hur länge kan man förvara ved om man har tak å luftigt? Finns det någon tumregel?

Jag tycker det är så kul att hålla på i skogen, så jag vill liksom inte få lov att sluta med det pga att veden blir för torr.
Men om jag blir tvungen får jag väll hitta en annan hobby i 3 år nu😁
Senast redigerad av Medua81 ons 17 apr 2019, 09:06, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562242
Medua81 skrev:Hallå alla vedeldare!
Har en fråga som jag misstänker ni kan besvara.

Jag eldar med ved i min panna å inga som helst konstigheter med det. Men nu börjar jag få slut på torr ved att elda med. Jag läste nånstans i detta forum att det är väll bara att åka upp på skogen å hämta en torr gran.
Sagt å gjort jag tog mig upp på skogen med vagn å hjuling.
Hittade ett lämpligt träd som stod utan bark å kvistar. Slog med yxan i det å det klinga rejält av torrhet enligt mig.
Jag fällde det å såga upp på plats , hem å lät min faxe klyv arbeta hårdare än vanligt.

Men döm om min förvåning när jag tände upp, det tog sig rejält bra å brann kanon. Men efter ca en timme gick jag ner å titta då elementen inte var varma alls. Då var det bara stora kolsvarta klabbar som låg å pyrde🤔

Jag mätte då fuktigheten med min fuktmätare å den visa 0 % givetvis. Men jag rafsade runt lite i brasan å kastade in lite björkved jag hade kvar med 15% fuktighet i sig. Å då brann allt upp å värmde bra.
Jag tänkte inte mer på det men sedan har det inträffat varje gång jag eldar med torrgran, jag måste blanda i annan ved annars brinner det inte🤔

Vad är problemet ? Måste ved vara lite fuktigt för att brinna?

Isåfall blir man ju orolig, jag har ca 100 kubik på gården som jag högg i vintras . Kommer den bli oduglig om den torkar för länge?

Jag tänkte hugga vindfäll hela påsken nu, men fan blir veden oduglig när den blir för torr så är det ju helt onödigt😱

Har 3 årsförbrukningar kluven å staplad på tomten nu,, är jag körd ?

Med vänlig hälsning, nybliven vedeldare👍🏻🔥



Var inte orolig, jag eldar från det jag klyver nu, alltså ved som legat under presening under vintern, är sedan i fjol.

Gör som i före gående inlägg..

Kör hårt.

Tips, på Lidl har de braständare, små kuber med lite etanol och annat brinner skitbra och ger en lätt tändning i brasan.
Skulle tro att fler har dessa, annars lite diesel och olja.... Var försiktig bara....

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562243
Medua81 skrev:Aha ok,, ska öppna draget mera å blanda lite.
Men vad tror ni om veden jag har kluven på gården då? Kommer den bli lika dryg att elda om 3 år?😱


Nä, ved som kommer in i vedskjulet är det inga problem med.
Visst lite sämre ved värde i densitet kanske men den brinner bra, tall förlorar lite terpentin när den ligger, va är det för ved vi pratar om? Blandat? Björk? Gran?

Användarvisningsbild

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562244 Gran å tall 75% 25 %löv👍🏻

Hugger å klyver allt jag springer på😜👍🏻
Senast redigerad av Medua81 ons 17 apr 2019, 09:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562245 Jag kan ta någon bild på min ved välta så får du se gammelved... Den är ca 3 år och har legat under presening i vinter, är hur hård och fin som helst, blandar med asp och björkved nyhuggen i vedskjulet.

Då räcker den längre.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562248
Medua81 skrev:Gran å tall 75% 25 löv👍🏻



Då är det inga problem.

Det som blir sämst fortast är alvirke, den liksom ruttnar bort fort.

Sälg och björk klarar sig längst, asp tar en jävla tid att få torr men rensar skorstenen från tjära och sot. :-bd billigare brandförsäkring finns inte... :d

Ligger det dessutom på slag närmast marken då kan det ligga länge.

Användarvisningsbild

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562249 Gör gärna det🤘🏻🤘🏻🔥

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562252 Jag lägger det såhär , sedan tänkte jag täcka med plåt med rejält överhäng till hösten. Funkar det måntro?
Lite dåliga bilder, tog dom snabbt från altan med paddan😜👍🏻

   TS
Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562253 Det där är ju helt fantastiskt, jag har mitt ja rakt ner på backen vid kapning, sedan rakt in i vedskjulet, och det fungerar.

Men det där kommer bli jättebra till vintern.
Om sommaren blir som i fjol då har du helt torr ved till midsommar.

Huvudsaken är att luftspalt finns uppåt så att fukten vädras bort..
:-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

jannee  
#562254 Eldade med ruttten gran i nästan 10 år. Tjärar eller koksar igen pannan något rent ut förbannat.
Fick köra mycket med överförbränning annars blev det 1 cm stelnande tjära på pannväggarna.
Gran brinner annars bra, ger bra värme kortsiktigt, kräver gott med luft annars bara koksar (tjärar) pannan igen.
Grangrenar, kottar men även finkluven granved vad som man eldade bäst med i köksspisen, denna sotade ej igen beroende på att lufttillförseln var optimal, värmde t.o.m. en stor del av nedervåningen - på den gamla "goda" tiden :grin:

Avatar Fallback

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Avslutat-02  
#562255
jannee skrev:Eldade med ruttten gran i nästan 10 år. Tjärar eller koksar igen pannan något rent ut förbannat.
Fick köra mycket med överförbränning annars blev det 1 cm stelnande tjära på pannväggarna.
Gran brinner annars bra, ger bra värme kortsiktigt, kräver gott med luft annars bara koksar (tjärar) pannan igen.
Grangrenar, kottar men även finkluven granved vad som man eldade bäst med i köksspisen, denna sotade ej igen beroende på att lufttillförseln var optimal, värmde t.o.m. en stor del av nedervåningen - på den gamla "goda" tiden :grin:


Det där slipper man med aspved, den rensar allt va sånt heter.....jag eldade ölburkar förr, ger samma effekt. Men fick ju dricka så förbannat ibland :d :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Torr Ved brinner inte? 🔥🔥🔥

Medua81  
#562256 Luftspalt säger du, ska jag lägga några reglar el pallar ovanpå vedhögarna sedan på med plåt?

Då får jag rejält med luft igenom👍🏻

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).