Uppvärmning

Vedpannor HJÄLP

16 inlägg 10260 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedpannor HJÄLP

jörgen.s  
#557852 Hej allihopa.
Jag är helt färsk här på forumet, och kanske kommer med frågor som det redan finns en massa trådar om. Men tänker att ni är många här som har ett otroligt stort kunnande när det kommer till eldning.

För snart 10 år sedan köpte vi ett hus byggt på 40 talet. Då fanns det endast en gammal kombipanna i hust. Så vi kikade på ny lösning av uppvärmning utav huset. Började kika på vedpannor då, men blev styrda på ett sidospår som vi fått ångra sedan dess. Vi köpte och instalerade en luft/vatten pump från Thermia. Hade billigare offerter från andra märken, men valde Thermia för att det var ett stort känt märke. Något som vi fått ångra i snart 10 år. Och dom skiter i drabbade kunder. Men nog om dem, vi satte på prov in en begangnad vedpanna på prov, och har sänkt våran elförbrukning så mycket som med 68% feberuari i år mot feberuari i fjol.
Grejen är att vår panna är lite för liten för vårat hus då vi får lägga flera brasor per dag. Vi har idag en beg Atmos 18 kw panna och 1000 liter acctank. Får absolut upp temp i tankarna men det krävs många brasor när det är som kallast. Vi har även satt in en trådlös styrning från Essbe.

Vi bor i västerbotten och har ett skapligt välissolerat hus på ca 250kvm.
Tänker mig en större vedpanna på 30-40kw och utöka accumulator tankar till 2000 liter.
Men ju mera jag läser om pannor desto mera knäpp blir jag. känns lite som med bilmärken. Vissa gillar en del men inte andra och så vidare.
Då vi redan öst pengar i sjön med allt vad vi gjort för att få till ett väl fungerande värmesystem, så funderar jag i banorna om en större begad panna och tankar.
Har heller inte jätte stort utrymme för pannan.
Har ev hittat en beg calmarpanna v33 med tankar och div tillbehör.
Men skulle vilja få lite mera info och råd kring den mm.
Bla har den skorstensanslutningen uppe på pannan, men jag måste ansluta bakåt. Kan man tex göra en böj och ansluta bakåt ?
Kan någon länka instruktionsvideo hur denna panna funkar ?
Eller vad säger proffsen om Viadrus pannor ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

Avslutat-02  
#557853 hej jag har skaffat mig en viadrus gjutjärnspanna, på 50KW.

ska värma ca 2,5 kubik tankar med denna.

jag har en Triolia spispanna, nu utan tankar, och slutar man elda ja då blir man utan värme.

men jag betalar aldrig mer än högst 1100 kr för elförbrukningen och det är runt jul, annars ca 400-500 kr.

jag tycker att gjutjärn är bland det bättre pannorna, då den inte går sönder så lätt och det är lätt att kunna elda på rejält i dem.....

va du än hittar lycka till, bra val att börja elda istället. :-bd :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vedpannor HJÄLP

Fredrik Reuter  
#557855 Hej,
Ja, det är mycket tycke och smak även inom detta produktsegment.
Jag själv satsade på en V33 år 2004 och den är kvar än. Ser den lite som en Volvo 240. Stabil, fungerar och det som inte fungerar är oftast lätt och inte sällan billigt att laga. Många har haft problem med förbränningen på V33 och de gånger jag haft det så har det varit för torr ved. V33 går bäst med lagom torr ved.

Jag gillar den alltså men man måste vara aktsam med veden. Ytterligare plus är mycket billig keramik och att den rätt eldad ger över 50kW trots att den är typad för drygt 30.

Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

V65an  
#557857 Hej! Har en Calmarpanna V65 med 4st tankar á 750 liter alltså 3000l haft den sen 2003 värmer ca 210m2, har för vårthus (byggt 1956) varit en perfekt balans, ångrar inte en sekund att jag valde den stora pannan. Från 40 gr igankarna till 80 på 1,5 brasa och varmvatten var 6e ev 7e dag på sommaren...Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Vedpannor HJÄLP

Göt  
#557859 Jag har en värmebaronen UB 40 som fungerar bra.Har till 2st 750 liters tankar, skulle kunna ha lite mer tankvolym...

Användarvisningsbild

Re: Vedpannor HJÄLP

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557899 Vi har sedan ca 8 år en Värmebaron UB32 med 2*750 ack. Fläktstyrd med batteribackup. Gått hur bra som helst i alla år. Inte bytt keramik än. Vi värmer 3 våningar på cirka 80kvm var. Elräkning, tja cirka 500-600 per månad. Elpatron som reserv ifall vi reser bort eller så.
Lättskött och installatören drog mitt rökrör i en krök snett bakåt. Fungerar utmärkt. Acktankar står i rummet bredvid pannrummet. Långa kopparrör men även det fungerar utmärkt.
Skitkallt blir det två eldningar, morron och kväll, annars en.
Vad skulle jag gjort annorlunda idag? Mer effekt på pannan, typ 40-45, och 2500 liter ack. Annars inget annat. Friheten och oberoendet med vedeldning slår allt det andra. Dessutom får man ju den underbara doften när man eldar barrved! :d

Användarvisningsbild

Re: Vedpannor HJÄLP

jörgen.s  
#557905 Sitter å sneglar på en calmarpanna v33 med tre tankar med el patron och ett expansionskärl. har två tankar redan nu. så jag skulle få 2-2500liter acctank till anläggningen i så fall.
Tror mer på den lösningen än den jävla skitpumpen från Thermia. vår första elräkning då vi satte in skiten var på 15.000:- för två månader. och då kostade ju skiten bara 120.000:-

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

dwurg  
#557909 Har en Fröling s40. Mycket mer som kan krångla men oerhört skönt när det fungerar, vilket det har gjort än så länge. 3x750 l har jag och det är i minsta laget.
Tycker det är viktigare att få in mycket ved i pannan än höga kw.

Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

Avslutat-02  
#558049 Vill helst ha både och.....

Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

Forestboy  
#558098 Högre kw snabbare blir tanken varm.. Lite kw kanske tanken aldrig blir varm vid kallt väder..

Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

Avslutat-02  
#558101 Nu har jag äntligen fått igång den ena halvan av det nya systemet, eldar som en liten tok inne, men ute i gamla ladugården där eldar jag nu mera, två brasor om dagen.

2.5 kubik tank och en jävla massa varmvatten, då ja kopplade in två varmvattenberedare i systemet...

Nu blev frugan sugen på en tvättstuga där ute, fan man får inte va ifred någonstans...

Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

Nybyggeluen  
#558104 Jag var en Atmos DC50 och en 3000 liters tank. Har fungerat klockrent de första 10 åren (peppar peppar). Nu bor vi i USA och svärmor har flyttat in i vårt hus och det har fortsatt funkat bra med eldningen. [emoji1303]

Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

stektlök  
#558106 Trådstartaren skrev väl att huset var på 250 kvadrat ?! Då är väl ett minimum på 2500 liter i acktank. Plus att norrland e kallt å kåken gammal och kanske inte med topnotch-isolering! 3-4kubik och en panna på minst dubbla effekten.

Avatar Fallback

Re: Vedpannor HJÄLP

Avslutat-02  
#558107 Säg 4, och en panna på ca 55-75 kw.
Då har de så de klarar det mesta.

Kostar en del, men det är det värt i det längre loppet.

Jag har boyta 180 kvadrat och 2.5 kubik kommer bli lite lagom... Men inte bra.

Skulle vilja ha 4-5 kubik.

Användarvisningsbild

Re: Vedpannor HJÄLP

Nyborg  
#558108 För effektiv eldning utan skyhög vedförbrukning krävs nog en fläktstyrd keramisk panna, kan tänka mig att ca 50 kW är lagom.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).