Uppvärmning

Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

32 inlägg 12441 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

Arvid0  
#557211 ja jag vet ju inte hur din situation ser ut eller varför du kan/vill vänta fem år med en permanent lösning. ska du leja rörmokare mm för en tillfällig lösning så kommer det inte bli billigt. shuntautomatik kommer du behöva senare så det skulle jag kanske rekommendera att du installerar tillfälligt. annars är mitt tips att du kör elpatron och eldar det du kan medan du lägger den tid och pengar du har på en permanent lösning. skulle tro att om du lånar pengar och gör permanent lösning i år så har du tjänar in räntekostnaden på lånat flera ggr om jämfört med merkostnaden för en tillfällig lösning.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera med begagnad ackumulatortank?

TobiasGå  
#558336 Mycket är väl en kostnadsfråga att jag inte gör den bästa lösningen på en gång, men även att jag inte helt bestämt mig för hur jag vill värma husbil och tappvarmvatten.
Ved är väl främsta tanken. Borra i berget, verkar många göra som säljer dina vedpannor på blocket. Eller en flisaläggning..?

Bara en shuntautomatik skulle göra mycket, att kunna hålla en samma tempo ut i systemet oavsett om ackumulatortanken är 50 eller 80°C. Nu måste jag hålla 80°C till shunten får att klara vinterkylan.

Men då har jag sparat både tid och pengar med era tips! Tack!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).