lör 09 mar 2019, 12:38#555637
Jag har funderat lite och tänkte dela med mig av mina tankar...
Hörde en mans tankar om detta och han tyckte att panna och tankar skulle vara två separata system, alltså när pannan ryker skall det bra vara att riva ut den och sätta in en ny utan att röra ackumulatortankarna, har man sen en elpatron i tankarna så blir det inte så panikartat att byta pannan utan man kan klara värmen i huset skapligt bra utan pannan och slipper då göra en paniklösning med ny panna, utan man kan istället ta det lugnt och vänta ut den pannan man vill ha, även om det är lite längre leveranstid.
Samma om tankarna går sönder, bara byta ut dom utan att röra pannan, men eftersom om tankarna enligt denne man skall vara centralt i systemet blir det då mer panikartat att byta ut en tank...
Därför tycker jag att TS skall fundera på sitt hus långsiktiga uppvärmning, om TS kommer fram till att han skall fortsätta med vedpanna tycker jag att han kan börja med akumulatortankrna.
Sätt in en tekniktank på 5 - 800 liter, med varmvattenslinga/ beredare eller vad du nu väljer, elpatron, solslinga om du har funderingar åt det hållet, detta kommer att bli "navet" i din anläggning, du tar ut värmen till elementen från denna tanken och allt varmvatten.
Koppla sedan på valfritt antal tankar till detta, så stort du bra får plats med och in genom dörren, oisolerade så får du in större.... lättare att då isolera på plats, isolera rejält!
Om du idag begränsas av din panna så tycker jag att det är en bra ide att förbereda för den dagen du skaffar en ny panna genom att redan nu ha en plan för hur du skall få plats med mer ackumulatortankar, kanske redan nu skaffa så stort expansionskärl att du kan få in lite mer tankar.
Jag skulle satsa på nya tankar för dom här skall förhoppningsvis sitta kvar länge...
Montera på många termometrar, gärna 4 - 5 uppifrån och ner på tekniktanken, då kan du kolla så du håller bra skiktning i tankarna och ser hur mycket du behöver elda för att fylla på fullt, har man bara en i toppen och en i botten så går topptermometern snabbt upp i 80 - 90 grader medans botten håller sig på 30 - 50 grader under hela eldningen ända tills det blir fullt, har man då otur och inte har full koll på hur mycket man eldat lägger man in fullt i pannan precis innan bottentermometern börjar röra på sig och man riskerar att pannan går i kok...
Övriga tankar räcker men en i botten och en i toppen, ev en på mitten, i alla fall om dom kopplas samman så att dom funkar som en enda stor tank.
Enligt mig skall volymen vara så stor att man klarar sig på att elda varannan dag även om det blir -10 grader ute, då blir man inte så bunden till att vara hemma varje kväll och elda.
Skaffa en bra laddomat som styr laddning av tankar, dimensionera den så du slipper byta den när pannan skall bytas, om du nu inte redan har en som funkar bra...
Sätt in en bra shuntautomatik som styr värmen ut i huset på ett bra sätt.
Gör du detta nu så har du förhoppningsvis ett bra system och det blir enkelt den dagen du bestämmer dig för en ny panna, "bara" att sätta in den så är det klart

ev. fylla på med någon mer tank om du inte redan har tillräckligt stor volym.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten