Vi har kämpat med vår gamla pelletsbrännare (PX-21) i två dagar nu och det är riktigt kallt i huset.
Det började med att matarskruven gick av, men vi lyckades att hitta en identisk (begagnad med motor) ganska snabbt och satte dit.
Sen valde vi även att köpa en helt ny fläkt och ett tändelement och satte i det igår kväll. (fläkten gnisslade och kämpade på så det var dags)
Men nu har vi svårigheter med att få fyr på eländet.
Vi kan se att tändelementet börjar glöda när brännaren hämtar startdosen, sen börjar fläkten blåsa lite försiktigt.
Efter ett tag börjar fläkten öka i hastighet, men sedan händer det inte så mycket mer.
Svårantändligt som sagt.
Vi har dock lyckats att få upp den i högfartsläge vid två tillfällen men brännaren har sedan stannat efter ca 20-30 min med röd lampa (driftstopp).
Vi har belyst flamvakten och den verkar fungera, men med lite "ojämna" resultat. *svårt att föklara*
Mätte även under högfartsläget och då går den från 4.8V ner till 3 sen upp till 4.5 sen ner till 1.6 sen upp igen.
Lite oregelbundet.. ska det vara så?
Det verkar inte finnas någon möjlighet att få tag på någon ny flamvakt i helgen heller, om inte någon här på forumet har en och bor i Örebro med omnejd?
Sambon har testat att tömma -och starta om brännaren 3 ggr redan idag, men den vägrar att tända.
(Jag själv har lite svårt att göra så mycket p.g.a. en stroke i somras.)
Men det blir bara en hög med obrända pellets i brännarröret varje gång.
Det hörs att det är ett j*vla drag i skorstenen, men det har det varit hela tiden, (tror jag).
(Vi har bara haft 3 av totalt 9 turbulatorer i pannan, men kan sätta i fler om det skulle behövas?)
När vi lade oss ca kl. 01.00 inatt, hade brännaren kommit upp i högfartsläge och panntempen stod på ca 50 grader.
Kunde se via en webbkamera att pannan lyste grönt runt kl 03.00, men sen måste den ha stannat någon gång.
Sambon berättade att det var lite sot i brännarröret, men annars var det säkert 2 startdoser med obrända pellets i brännarröret efter sista försöket inatt.
Vi är helt rådlösa och pelletsbrännaren är vår enda värmekälla i huset, så vi måste få igång den snarast möjligt.
Belöning utlovas!
Vi är så desperata nu, så trots att vi har väldigt lite pengar (då båda är sjukpensionärer), betalar vi 500 kr till den person som kommer på felet men som också guidar oss till att få igång brännaren igen.