Uppvärmning

Rönnved?

23 inlägg 12769 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rönnved?

anersimyra  
#679283 Poppel - chopo eller alamo
(Populux)
Hårdhet: mjukt
Densitet: 380 kg per m3
Eldning: inte så hög värmefaktor, liten men stadig flamma, skapar mycket aska.

Avatar Fallback

Re: Rönnved?

Avslutat-02  
#679289 Hmm vete fan om det inte får bli till mull istället..
Tror inte jag lägger energi på att frakta den veden hem... Bättre med Björk isåfall..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rönnved?

anersimyra  
#679297
vinterrojarn skrev:Hmm vete fan om det inte får bli till mull istället..
Tror inte jag lägger energi på att frakta den veden hem... Bättre med Björk isåfall..

Håller med, skiten surnar och möglar direkt om man missar det minsta med förvaringen och går likt möglig Björk aldrig att få att brinna ordentligt..😝

Användarvisningsbild

Re: Rönnved?

Bax  
#679298 Huh, är du i Härjedalen än? Vart växer det poppel?

Avatar Fallback

Re: Rönnved?

Avslutat-02  
#679299 Bygget... Herren i huset ville inte ha dem.. 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Rönnved?

jsn  
#679338 Min föräldrar tog ner ett 30tal popplar i trädgården för många år sedan, flera av dem var väl säkert omkring 30m höga och 60-70cm i diameter, vi hade dem som landmärke för de syntes på drygt ett par mils håll...
De gick till flis, vete frågan om farsan fick betalt ens, ingen annan ville i alla fall ha dem, veden är som nämnts rejält trådig, närmare omöjlig att klyva.

Avatar Fallback

Re: Rönnved?

bgl  
#679343 Trevligt @jsn, du beskriver väl den balsampoppel vi hade i trädgården och som jag skrev om i en tråd.
35m hög, stod högt så den syntes på 15 km håll!
Igen vile ha veden så vi smög in den i en trave med diverse annan trädgårdavverkning.

Avatar Fallback

Re: Rönnved?

jsn  
#679348 Nej @bgl, tror inte farsan hänger på skogsforum 😉.. Det var iaf inte balsampoppel, trädformen och bladen liknade mer pyramidpoppel men är osäker på artnamnet. (Bladen blev stora som tallrikar och var hemska att kratta men kvävde gräsmattan om de inte försvann fort)
Träden stod på Billingen och syntes från Kinnekulletornet..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).