Uppvärmning

Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

28 inlägg 11847 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

Ola63  
#544188 Jag kommer att köra luft/luft i mina uthus efterhand som de blir klara med isolering. Mycket enklare lösning för större lokaler som garage och verkstäder tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

bgl  
#544203 Tänk då på att välja pumptyp och dimensionering som både orkar värma lokalen till den minimitemperatur som krävs och som dessutom i förekommande fall har elslinga för separat avfrostning

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544210
bgl skrev:Tänk då på att välja pumptyp och dimensionering som både orkar värma lokalen till den minimitemperatur som krävs och som dessutom i förekommande fall har elslinga för separat avfrostning

Ja de billigaste funkar inte med avfrostningen utan fryser igen när utetemperaturen ligger strax över nollan o gråväder, har provat de :oops:
En som är anpassadför norden funkar däremot utmärkt bara man kommer ihåg att dammsuga filtret i innedelen som har en förmåga att samla in allt damm som man har i en verkstadslokal :d

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

Cat554  
#544218 Når du har infrastrukturen, ville det da ikke være mer fornuftig med flis? Avhenger jo av tilgang, men regner med du har tilgang på trevirke siden du er på SF. Da beholder du samme framledningstemperatur osv. også, da vi ofte er borti at det ikke går bra med radiatorer og varmepumpe. Tommelregelen er at du får halvdelen av varmen utav en radiator med varmepumpe sammenliknet med fyr. Og med såpass forbruk som du har, skal du se om du har el nok intallert til å drive kompressoren. Du skal også påregne noe mer el til forbruksvannet, da det skal toppes med direkte el etter en varmepumpe. Vi går nå ut ifra at pannan din er utslitt. Ellers skal du la den gå levetiden ut. OH

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

jannee  
#544230 Det bästa måste ändå vara att ringa runt till några rörisar och be dem ge offert - med GARANTI
Nibe hör troligtvis till de bästa värmepumparna.

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

stone66  
#544247
bgl skrev:Pratade nyss med en pensionärskompis som stor del av sitt aktiva yrkesliv arbetat byggupphandling, i vissa fall i största skala.
Nämnde om denna tråd och han svarade direkt: köp projektering separat från upphandling av anläggning! Det är bara vanliga villapumpar på max 12 kW som kan hanteras i någorlunda standardiserad form, allt som ska vara större blir unikt efter rådande omständigheter. Att ta in anbud utan goda handlingar leder bara till bud som inte kan jämföras och dessutom i värsta fall till kommande tvister.

Precis så är det ingen standardinstallation direkt

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

stone66  
#544250
bgl skrev:Tänk då på att välja pumptyp och dimensionering som både orkar värma lokalen till den minimitemperatur som krävs och som dessutom i förekommande fall har elslinga för separat avfrostning

Elslingan är inte till avfrostning. Den är till för o hålla bottentråget isfritt så vatten kan rinna ut när värmepumpen går i avfrostning som styrs av fyrvägsventilen

Användarvisningsbild

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

Traktorkusk  
#544251 Totala längden på kulverten är ca 70m, pannan är inte slut men börjar vara 15år gammal. Har 25A säkringar idag så vet ej hur stor värmepump proppskåpet klarar av.

Tror däremot inte att pannan använder alla 50kw idag för att värma.

Att kunna fara hemifrån utan att fundera på om pannan brinner och få ner uppvärmningskostnaden är väl de största orsakerna till att jag funderar på jordvärme.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544252 Med 25A proppar kan du ta ut 17KW som då i teorin kan ge ca 70kw

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

stone66  
#544255
Slurfi skrev:Med 25A proppar kan du ta ut 17KW

17kw värmepump eller totalt?? Satt in en 12kw värmepump vid brorsan han hade 16A men fick säkra upp till 20 A ibland när det va mycket på i huset o pumpen startade så gick säkringarna. Efter uppsäkring har det inte hänt.

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

stone66  
#544258 Förlåt nu såg jag vad du skrev slurfi

Avatar Fallback

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544265 Apropå huvudsäkringens storlek så brukar de tillkomma några kW ren eleffekt för att klara värsta minusgraderna och då är de bra om värmepumpen har en inkopplad effektvakt som styr bort elpatronen när annan effektkrävande verksamhet pågår tex när tvätt o torktumlare o diskmaskin mm är igång

Användarvisningsbild

Re: Byta ut 50kw pellets mot jordvärme?

Traktorkusk  
#568194 Har fått som förslag att antingen sätta in 1st 12kw + 1st 16kw inverterpumpar i varsin byggnad med totalt 2800m slang, alternativt 1st 28kw inverterpump i garagedelen med kulvert till resten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).