Uppvärmning

Sjuk av ved

40 inlägg 37806 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536536
Sture Andersson skrev:Nu har jag fått nått att fundera på ,när jag läser om symtomen är den klockren .Har bara ingen lust sluta med vedeldning ,men det verkar som veden behöver ur huset.Frågan är om man kunde flytta ut pannan och veden ur huset men behålla tanken och ladda in till den ,undrar hur långt man kan ladda i meter .

Jag har både panna o tankar i en separat pannhus/ vedbod och har 12m kulvert in, har ingen källare.
Ett ställe jag var med en röris på i veckan har ca 30m mellan pannan ute o tanken i källaren.
Så visst fungerar de så med.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Cat554  
#536670
Sture Andersson skrev:Nu har jag fått nått att fundera på ,när jag läser om symtomen är den klockren .Har bara ingen lust sluta med vedeldning ,men det verkar som veden behöver ur huset.Frågan är om man kunde flytta ut pannan och veden ur huset men behålla tanken och ladda in till den ,undrar hur långt man kan ladda i meter .

God ide! Du forlorar ca 1 grad pr. 100 meter varmeslang, så det er inget problem. Lag til for enklest mulig handtering av veden/flisen.
OH

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Sture Andersson  
#536742 Nu börjar jag fundera på pannrum utanför huset ,har en tanke på att ta en container ,behöver ju bara plats för pannan och veden ,om jag har kvar tanken i huset .Men då kommer jag till en fundering jag haft förut ,måste man ha skorsten till en Baxi panna med fläkt ,det är väl bara dra ut röret genom väggen .Vad ska jag ha skorsten för ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Cat554  
#536746 Du skal ha en skorsten. Om du drar røret ut av veggen vil den bli kjenslig på vindretning. Og du bør ha isolert skorsten, da for snabb avkjøling av røken påvirker draget, samt at det gir kondens.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

Vedhyggning  
#538037 Hej jag har inte några svar på ditt problem. Men jag har inte några problem med veden. Jag har byggt vedbod med rundvirke i botten och jag har två fack så den ved som jag nu till våren eller sommaren gör, den ligger i boden sommaren ,hösten, vintern, våren, sommaren, till hösten då jag använder den på vintern. Så den har torkat ett år. Och jag tar in två eller tre meter till källaren inte mer än att det räcker en stund och då ligger den i hög bara. Sedan är frugan duktig på att sopa och ta bort flisorna.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

Stenhaga  
#538039 Hej

Vi köpte en gård för ett par år sedan av ett äldre par då mannen i huset inte orkade längre, symptomen liknade dina.
Han misstänkte att det var sotet och röken som var boven i dramat då han spenderade mycket tid vid vedpannan, eftersom anläggningen var gammal och för liten fick han stoppa in flera gånger om dagen på vintern.

Han blev snabbt mycket piggare efter att dem flyttat till ett hus i byn med bergvärme.
Vad exakt han blev sjuk av vet jag inte men visst finns det risk för att det var veden som gjorde det

Vi övervägde om vi skulle installera en ny vedanläggnig eller köra med ytjordvärme men valet föll på jordvärme och det har jag inte ångrat en sekund.

Björken jag får från och stormfällen och gallringar klyver jag upp och säljer som kaminved i stället på det viset kan jag välja om jag vill hålla på med ved eller inte. :-bd

Källaren är nyligen dränerad och huset har vi blivit totalrenoverat sedan vi tog över så vi vet att det inte finns något mögel någon annanstans i huset.

Fredrik

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

trojka  
#538089 jag får en allergisk reaktion av gran, när jag till exempel röjer i granplantering. så det kan ju vara så att du reagerar på granveden. du nämner dåligt flås och hosta vilket låter som att kroppen reagerar på något i luftvägarna. du skulle kunna prova att ta antihistamin tabletter och se om det blir bättre. om du skulle bli bättre av tabletterna så kan du prova att ta ut granveden ur huset.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

trojka  
#542736 hur går det med veden sture?

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Sture Andersson  
#542751 Hej har inte gjort några för ändringar än ,funderar på att köpa ett par solpaneler och köra med dom över sommaren och se om jag blir bättre ,kollar även på om det går att ozonbehandla rummet varje gång jag kört in ny ved ,finns utrustning för 3-4 tusen att köpa .Men det kanske skapar andra problem ,nån som har koll på det? Du skrev om antihistamin vad är det för något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

trojka  
#542765 antihistamin är vanliga receptfria allergitabletter, cetrizin eller kestin. det förhindrar att histamin frisätts i kroppen vilket hindrar allergiska reaktioner. om dina problem försvinner så beror det förmodligen på en allergisk reaktion.jag tycker att du i första hand ska ta reda på vilket ämne det är din kropp reagerar på. så kontakta en allergiläkare i första hand, det är också mycket billigare än att lägga pengar på att ozonbehandla rummet.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Sture Andersson  
#542781 Jag har varit och testat mig men fick inget utslag på testen ,men tydligen är det så att om man utsatts för mögel och blivit överkänslig gör det inget utslag på testen .

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

trojka  
#542791 nej precis, de ämnen som kroppen reagerar på måste ju finnas i den vätskan som man testar med. det går ju inte att testa för hundallergi, med allergener från katter tex. har du gjort tester för gran? hittade den här sidan https://www.netdoktor.se/allergi/pollen ... -granbarr/. så prova med allergi tabletter och se om det blir bättre, om det inte fungerar så går det ju åtminstone att utesluta allergi.
jag vet inte om du röker, men rökning leder ju till skador på lungorna. som kanske kan göra så att lungorna blir mer känsliga från partiklar från veden.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

jannee  
#542808 Röker du minskar risken för allergi, i alla fall känsligheten. Du har ju redan rökt bort flimmerhåren som är första utpost.
"Allergitabletter" = bedövningstabletter.
Minskar inte problemet, bara dövar symptomen för tillfället, som alla andra piller man får utskrivna av läkare. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

trojka  
#542822 jo de flesta läkemedel fungerar ju genom att antingen öka eller minska olika enzymer, hormoner och signalsubstanser i kroppen. exempelvis antihistamin som blockerar hormonet histamin från att utsöndras.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Sture Andersson  
#550656 Nu har jag inhandlat tre solpaneler ,som jag tänkte ställa utanför väggen provisoriskt ,och köra över sommaren och se om jag mår bättre .
Men i samband med detta träffa jag en som prata sig varm för att jag skulle ha en ozongenerator i pannrummet ,han mena att jag kunde köra 1 timme när jag fått in ny ved .Sen kunde jag köra nån halvtimme i veckan .När jag läser om detta, verkar det finnas väldigt olika åsikter om detta .
Nån här som har koll på detta.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).