Uppvärmning

Modifierad primärluft till Calmarpannan v33

3 inlägg 6207 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Modifierad primärluft till Calmarpannan v33

JDS  
#536058 Har modifierat min Calmarpannan v33 för att få den att brinna utan övertändning.

Fick inspiration från den modiferade v50 som jag sett på diverse forum tidigare.

Modden består av att ta bort den ursprungliga primärluften i luckan och genom kanal sänka ner den i botten av magasinet. Provade först detta med profilrör som var mindre och hade då även vertikala rör som skulle fördela ut primärluften längst sidorna där nere. Detta då jag trodde förbränningen skulle ske mest i framkant annars. Den första versionen fungerar inte så bra, pannan fick för lite luft helt enkelt och tog lång tid på sig att komma igång, men då den ändå brann jämt förstod jag att det var på rätt väg.

Ändra sedan till en större dimension profilrör, nu 60x30mm. Fungerade bättre men dom verktikala rören bromsade luften något, samt var i vägen för veden så den hängde upp sig på dom. Det hela slutade med att jag tog bort dom vertikala rören helt och istället har ett hål i sidan på rören som går nedåt där dom vertikala profilerna brukade sitta.

Resultat blev mycket bra. Jag lastar den full varje gång och pannan brinner jämt och fint hela tiden. Den övertänder aldrig, den kan inte övertända då det inte finns något syre högre upp i kammaren. Eftersom profilerna bara är 30 mm tjocka så tar stjäl dom inte heller något utrymme i magasinet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Modifierad primärluft till Calmarpannan v33

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558271 Detta har jag funderat på att göra i många år. Släpper du ut luften ända nere vid keramiken?

Användarvisningsbild

Re: Modifierad primärluft till Calmarpannan v33

JDS  
#560904 Ja exakt, så långt nere som möjlig vid hörnen i framkant. Bifogar en bild där man ser dom vertikala profilrören med hålen som släpper in luften och keramiken. Den var lite skräpigt i botten när bilden togs, syntes otydligt vars keramiken är så ritade in en röd linje där den är.

Inser att jag skrev fel i mitt första inlägg, skrev att jag tog bort dom vertikala rören, menade dom horisontella rören.

Efter att ha eldat klart vintersäsongen nu så kan jag utvärdera lite mer och tycker att lösningen fungerar bra.
Fördelarna har jag redan påpekat. Det finns några nackdelar som jag passar på och delar nu.
- Det tjärar ganska mycket i övre delen av vedmagasinet, antar att detta beror på att det aldrig blir varmt där uppe då det inte brinner så högt upp, samt att den delen i pannan är vattenmantlad och kyler. Som jag förstår det har premiumpannorna ingen vattenmantling förutom i tuberna.
Egentligen är väl detta inget stor problem, men det leder till följande.
- Spjället som öppnar med lucköppningen måste rengöras ganska ofta, annars gör tjärbildningen att det inte sluter tätt, vilket i sin tur leder till att förbränningen blir lite ojämn och kan tappa i effekt.

calmarpannan-primärluft.png

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).