Uppvärmning

Lärk

5 inlägg 3347 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lärk

gub  
#533567 Har kommit över en del lärk som jag tänkte såga till plank och brädor. En del är så vekt att det bara blir ved.
Jag undrar om någon har erfarenhet av att elda lärk i vedpannan. Sotar det väldigt mycket eller är det bara att köra på.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärk

JensSkoog  
#533590 Jag har inte eldat det i vedpanna, men i gjutjärnskamin med
glasdörr, och jag kan inte säga att den sotade värre än björk. Men, som
med björk så får man inte "fiselda", men heller se till att elden får bra med luft. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lärk

gub  
#533739 Tack för ditt svar Jens. Det verkar inte vara något problem att elda. Blandar nog upp lärken med andra träslag.
Ska bli spännande att prova såga lärk på solosågen. Har inte sågat lärk tidigare trots att jag haft sågverket i mer än 20 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärk

JensSkoog  
#533780 Var en bondsåg här som sågade lite av varje. Tyvärr är gubben som hade den borta nu, men han berättade att det var två trädslag som han reknade som lite svåra, och det var lärk och klibbal. När han sågade dom, fick han alltid ha kilar för handen så han kunne slå i så inte sågen stannade. Här blåser det mycket och ofta, och jag tror att det gör att några trädslag blir vridna och vresiga.

Avatar Fallback

Re: Lärk

Førland  
#533796 er helt enig med han som saget lerk,har også saget noe lerk,å noe med mere spenn i har jeg ikke vært borti.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).