Uppvärmning

Nyinstallerad inomhusgivare - ESBE CUA110

6 inlägg 2716 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyinstallerad inomhusgivare - ESBE CUA110

Plauwt  
#531906 Hej.
I veckan som var så var den lokala rörmockaren här och installerade en inomhusgivare med dess tillbehör.
Sakerna som han installerade var en shunt (?) som heter ESBE Series 90 med en givare som heter ESBE Series CUA110.

Nu till mitt problem - Den reglerar inte värmen!
Vi har haft 26-27+ grader inomhus ( 0-10+ utomhus). Jag läste att givaren har två lägen, ett konstantläge och ett läge där den ska hålla en och samma temp inomhus.
Jag gissar att den står inställd på konstantläge då temperaturen är som den är.
Ett till tecken som tyder på det är att jag värmer upp mina tankar till 85-90 grader (2x500L) men likförbannat så är alla tankar nere på 40 grader efter 15-20h.

Jag vänder mig till forumet en gång för att förhoppningsvis kunna få hjälp med instruktioner om hur jag själv kan ställa in så att den försöker hålla en jämn temp inomhus och inte ett konstant flöde. Mina planer är annars att ringa han som gjorde det så han får komma och ställa in så det blir rätt, men jag tänker mig att jag lär mig mest om jag får instruktioner av er och gör det själv.

Är ni en fena på modellerna så får ni gärna hojta till. Antingen om du skriver ut instruktioner eller så hörs vi på telefonen och du får guida mig igenom inställningarna.

Tack så mycket så hoppas vi att jag inte behöver skämma ut frugan med att springa runt halvnaken hemma och svettas! MVH Peter Jonsson Bollnäs


PS. Installatören sa att "kolla så det blev bra, jag är inte så bra när det kommer till sånt här med el så grabben fick hjälpa mig med inställningarna." Kanske inte det mest förtroendeingivande att höra efter en installation?
Och manualen.... När alla inställningarna är OK och allt funkar som det ska är det de första jag ska elda upp! :) DS.



   TS
Avatar Fallback

Re: Nyinstallerad inomhusgivare - ESBE CUA110

jannee  
#531910 Jag installerade något liknande system i slutet av 80 talet = för att alltid ha en jämn inomhustemperatur.
INGEN fick någonsin den till att fungera, ha m.a.o. inte för stora förväntningar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nyinstallerad inomhusgivare - ESBE CUA110

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531912 När vi installerade liknande system här så var det något som kopplades fel, så när den skulle stänga så öppnade den och tvärtom. Tror det bara var att skifta plats på två kablar :-bd
När väl detta blev rätt har det funkat bra!

Om du bra har 1000 liter tankar kanske det är i minsta laget och det är därför dom blir kalla fort....

Användarvisningsbild

Re: Nyinstallerad inomhusgivare - ESBE CUA110

Plauwt  
#531913
Zixten skrev:När vi installerade liknande system här så var det något som kopplades fel, så när den skulle stänga så öppnade den och tvärtom. Tror det bara var att skifta plats på två kablar :-bd
När väl detta blev rätt har det funkat bra!

Om du bra har 1000 liter tankar kanske det är i minsta laget och det är därför dom blir kalla fort....


kontaktade du dom som satte in grejerna som fick åtgärda det? Eller var det något en elektriker eller du som åtgärdade det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyinstallerad inomhusgivare - ESBE CUA110

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531919 Antar att det är en trevägsventil.
Kolla så att ventilen är rättvänd och att varmt kommer dit det ska. (Ingen katastrof om det är fel så det bara är att ändra läge på shunten). Sätt ställdonet i manuellt läge och håll handen på rören för att känna var värmen tar vägen i de olika ändlägena och jämför med installationsmanualen hur det ska vara kopplat. Kan även vara så att tempgivarna för framledningen sitter fel(för när shunten) så att den tar tjuvvärme från primärvärmen. Det borde även finnas någon typ av regelsystem vilket kan vara felinställt t.ex. beräkningsfaktorn mellan inomhustemperaturen och framledning. Många tänkbara fel och väldigt svårt att lösa utan att vara på plats. Ring installlatören :-)

Användarvisningsbild

Re: Nyinstallerad inomhusgivare - ESBE CUA110

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531932
Plauwt skrev:
Zixten skrev:När vi installerade liknande system här så var det något som kopplades fel, så när den skulle stänga så öppnade den och tvärtom. Tror det bara var att skifta plats på två kablar :-bd
När väl detta blev rätt har det funkat bra!

Om du bra har 1000 liter tankar kanske det är i minsta laget och det är därför dom blir kalla fort....


kontaktade du dom som satte in grejerna som fick åtgärda det? Eller var det något en elektriker eller du som åtgärdade det?


Jag fixade själv... Kommer inte ihåg exakt hur jag fixade, men jag såg att när det borde öppna så stängde det istället, var enkelt att åtgärda i alla fall... Men jag kommer som sagt inte ihåg hur, antingen var det två sladdar jag bytte plats på, eller så var det någon detalj som var monterad på fel håll, och i så vall var det bara å vända på den...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).