Uppvärmning

vilken varmvattenberedare?

19 inlägg 5579 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

axwell  
#524690
Hema skrev:Kräver den mer ström totalt eller just att den har kortvariga strömpikar? För mängden energi för att värma en bestämt volym en grad är väl alltid desamma, tänker jag.


Den måste ha mycket högre effekt, ändå är det svårt att få lagom varmt och högt flöde samtidigt.

Fördelen är att såna beredare tar mindre plats och är praktiska när hus skall kallställas.

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524691
Hema skrev:
Henrik- skrev:De genomströmningsberedare jag monterat ger ett väldigt litet flöde. (Funkar till ett tvättställ) Så man ska nog kolla upp det först. Och som tidigare sagts kräver den mycket ström

Kräver den mer ström totalt eller just att den har kortvariga strömpikar? För mängden energi för att värma en bestämt volym en grad är väl alltid desamma, tänker jag.

De är den kortvariga piken, under tiden du spolar för den finns ingen buffert som i en beredare.
Så ur en 10A 3fasgrupp kan du ta ut 6,9kw, är de en 2fas 10A grupp ca 4kw.
Vi gjorde ett prov vid en spaanläggning o monterade en på 15kw ,ca 25A 3fas, som stöd till duscharna men var för strypt invändigt så de funkade ingen vidare med flera duschar

Användarvisningsbild

Re: vilken varmvattenberedare?

Henrik-  
#524692 själv eldar jag med flis i ett uthus. kulvert därifrån till mitt hus med slavtank i källaren. Matar sedan över värme och varmvatten till gårdshuset där det sitter en 80l spetsberedare. Funkar fint :-bd

Avatar Fallback

Re: vilken varmvattenberedare?

Hema  
#524696
gnisten83 skrev:
Hema skrev:
Henrik- skrev:De genomströmningsberedare jag monterat ger ett väldigt litet flöde. (Funkar till ett tvättställ) Så man ska nog kolla upp det först. Och som tidigare sagts kräver den mycket ström

Kräver den mer ström totalt eller just att den har kortvariga strömpikar? För mängden energi för att värma en bestämt volym en grad är väl alltid desamma, tänker jag.

De är den kortvariga piken, under tiden du spolar för den finns ingen buffert som i en beredare.
Så ur en 10A 3fasgrupp kan du ta ut 6,9kw, är de en 2fas 10A grupp ca 4kw.
Vi gjorde ett prov vid en spaanläggning o monterade en på 15kw ,ca 25A 3fas, som stöd till duscharna men var för strypt invändigt så de funkade ingen vidare med flera duschar

Helt klart blir det en större ström då flödet ökar och/eller vattentempen sjunker. Så man får helt klart ta sin anslutningssäkringsstorlek i beaktning vid val av vattenvärmare. Fördelen som jag ser det, är att den inte tar så stor plats. Det kan ju vara ett krav.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).