Uppvärmning

Ackumulatortankar till Vedex 3300

4 inlägg 3713 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ackumulatortankar till Vedex 3300

moraggarn  
#514924 För ett tag sedan startade jag en tråd gällande Nibes Vedex 3300. Kanske skulle jag fortsatt i den tråden men väljer att göra en ny, moderator får flytta om det inte är okej.
Då till min fråga! Jag har nu köpt pannan och väntar på installation. Har sedan tidigare ett system med två 750 liters tankar och har planerat att sätta in en ytterligare på 750 liter, alltså 2250 liter totalt till denna Vedex. Vad tror ni om detta, är det för mycket? Ska jag fortsätta med enbart de 1500liter jag har? Jag är just nu lite villrådig gällande detta och behöver lite input. Huset är på 125 kvm + 75kvm källare och är byggt 1941, två plan.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortankar till Vedex 3300

Arvid0  
#514926 Vad har du för vedutrymme? Jag kan tycka att ackvolymen ska motsvara ett fullt iläggs värme. Men aldrig fel med mycket ack-volym om du tror att du kommer lägga på extra ilägg om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortankar till Vedex 3300

källshult  
#514955 Jag har Värmebaronen vedolux 37 och kör mot 3 st 750 tankar och det funkar mycket bra. En Nibe 3300 kommer att funka mycket bra att ha tre 750 tankar. Jag har ett gammalt timmer hus på ca 125 kvadrat och eldar enbart på kvällen under vinter och när det har varit som kallast på vintern har jag fått lägga i två gånger och då är tankarna uppe på 100 grader nere i botten på tankarna. När jag tittade på ett system till min bostad så var det två 750 tankar. Hade tur och kom över tre st 750 begagnade ångra inte det är hel nöjd med tre tankar.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortankar till Vedex 3300

moraggarn  
#514969 Tack för era svar!
Vedutrymmet är på 95 eller 100 liter, räknar man då enligt x18 metoden så blir ju 1500l för lite.
Det låter ju toppen att det verkar fungera fint med 3x750l.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).