Uppvärmning

Hjälp med uträkning av ved

23 inlägg 35426 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

morco  
#740043 Ok, tack för svar, får väl hoppas på lite vindfälle och toppbrott under vårvintern så det fyller på lite i vedhögen då...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med uträkning av ved

svampbob  
#740066
morco skrev:Ok, tack för svar, får väl hoppas på lite vindfälle och toppbrott under vårvintern så det fyller på lite i vedhögen då...


Jag vill minnas att det finns typ ett exjobb gjort på travad ved. Det jag minns är att först klövs veden grovt, staplades och mättes. Sedan klövs klabbarna en gång till och då ökade volymen på traven. Hur mycket minns jag inte.
Utifrån det drar jag slutsatsen att din vedmängd borde öka när du klyver upp klabbarna.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med uträkning av ved

Vedproducent  
#740075 Det blir ju mer luft bland vedträna ju mer du klyver isär dom. Klen långved i trave har också mer luft jämfört med grövre. Vedvolymen inkl luft (stjälpt mått) kommer öka. Kanske inte jättemycket men ökar gör den.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

jannee  
#740078 På den gamla "goda" tiden när ved såldes i meterved (björk handlade då mest om), såldes veden på lösmeter, staplad men oklyvd. MEN när den sedan väl var klyvd (oftast då bara spräckt) blev det mindre antal meter än oklyvd.
Så var det bara, vet själv om hur min morfar blev vansinnig, eftersom kunden ville ha klyvd ved men inte betala mer än det överenskomna priset för oklyvd och mängd.
Kontentan av det hela var att först bjuda på klyvning dessutom sälja mer ved för samma pris.
Kanske blir helt annorlunda resultat när det handlar om stjälpt mått än staplat - vet ej.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med uträkning av ved

Vedproducent  
#740082
jannee skrev:På den gamla "goda" tiden när ved såldes i meterved (björk handlade då mest om), såldes veden på lösmeter, staplad men oklyvd. MEN när den sedan väl var klyvd (oftast då bara spräckt) blev det mindre antal meter än oklyvd.
Så var det bara, vet själv om hur min morfar blev vansinnig, eftersom kunden ville ha klyvd ved men inte betala mer än det överenskomna priset för oklyvd och mängd.
Kontentan av det hela var att först bjuda på klyvning dessutom sälja mer ved för samma pris.
Kanske blir helt annorlunda resultat när det handlar om stjälpt mått än staplat - vet ej.

Ja det blir något annat när du staplar kluven ved. Då fylls hålrummen upp mycket mer. Norskved.no anger fastvolym till 74 procent för kluven 30 cm ved. Som långved så ska björken vara ganska rak och fin för att hålla 50 procent. Så det är längden på veden och att den packar ihopa sig bättre när den är kluven som gör att fastvolymen blir så hög.
Men jag som väger säckarna ibland ser att det alltid är den mest finkluvna veden som väger minst. Således blir volymen större när du klyver isär den extra mycket som stjälpt ved.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

jannee  
#740170 Sanningshalten i följande ska vara hög, men?
På 40 och 50 talet när det höggs meterved fick huggaren betalt på hur mycket ved han avverkat.
Allt mättes upp när det låg uppstaplat i en flo.
Gällde m.a.o. att floa (stapla) veden så den tog så stor plats som möjligt.
Var en huggare som tydligen var ganska duktig på detta och när en granne (hemmansägare som de kallades på den tiden) fick se den uppstaplade meterveden tyckte att det såg väl djävligt ut.
Han sa:
- Kan ge mig fan på att jag kan kasta hatten genom floan (stapeln).
Han fick göra två försök innan han lyckades :smile:
M.a.o. de kunde förr också.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

Brorsan  
#740238
jannee skrev:Sanningshalten i följande ska vara hög, men?
På 40 och 50 talet när det höggs meterved fick huggaren betalt på hur mycket ved han avverkat.
Allt mättes upp när det låg uppstaplat i en flo.
Gällde m.a.o. att floa (stapla) veden så den tog så stor plats som möjligt.
Var en huggare som tydligen var ganska duktig på detta och när en granne (hemmansägare som de kallades på den tiden) fick se den uppstaplade meterveden tyckte att det såg väl djävligt ut.
Han sa:
- Kan ge mig fan på att jag kan kasta hatten genom floan (stapeln).
Han fick göra två försök innan han lyckades :smile:
M.a.o. de kunde förr också.

Farfar och farsan körde ut meterved under 40 talet. När dom lastade kälkarna efter en huggare
vart det nästan hälften på lasset, den huggaren var duktig på att stapla glest.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med uträkning av ved

isteskog  
#740239 Likaså var det med kolvedresen. Gillrade man dom på ett speciellt vis så "byggde" dom snabbare upp till 1,10 m. 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).