Uppvärmning

Ackumulatortank utomhus?

9 inlägg 6266 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ackumulatortank utomhus?

Teufel  
#509657 Hej!

Ny här, så ni får ursäkta om frågan har besvarats tidigare.

Har en arrendegård med kombipanna från 60-talet med pellets och ved.
Med tanke på bristsituationen nu i vintras på pellets, samt att vi har en hel del naturbetesmark som behöver röjas (dvs "gratis" ved), så har jag funderat på att installera en ackumulatortank så man bara behöver elda en gång per dygn. Behövs ju inte när man har pelletsuppvärmning, men ska man slippa elda en gång i timmen när man kör med ved, så vill man ju ha det.

Problemet är att pannrummet är extremt litet. Vi har fått bygga ett mindre förråd på utsidan för pelletsförrådet, med en skruv som går igenom ytterväggen.

Men hur skulle det kunna funka att installera en ackumulatortank i förrådet och leda in/ut vattnet samma väg som pelletsskruven? Finns det ackumulatortankar på säg 1000 liter som kan monteras "liggande" ovanför pelletsförrådet? Det finns ingen plats bredvid pelletsförrådet men väl ovanför.

Mvh Patrick



   TS
Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank utomhus?

Forestboy  
#509659 Bäst om du kan göra isolerat rum för tank och kopplingar...

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank utomhus?

ulfgustav  
#509680 Bygg ett separat pannrum för panna och acctankar samt med möjlighet för rationell hantering av veden, det kommer du att tjäna igen, tänker du på längre sikt så tycker jag att du skall förbereda takkonstruktionen på pannrummet så att du där kan montera solfångare, då kommer det att bli bra spareffekt

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank utomhus?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510681 Tror inte pannan fixar det, möjligen med en vedförugn tillkopplad.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank utomhus?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510682 Eller skit i ack.tank, sätt förugn på pannan, enklaste och finaste eldning som finns.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank utomhus?

Forestboy  
#510697 Förungn betyder det fliseldning?

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank utomhus?

halvproffs  
#510709 Man eldar med vedträn- Behöver inte vara torra för det blir väldigt varmt i pannrummet.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank utomhus?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511370
Forestboy skrev:Förungn betyder det fliseldning?

Finns vedförugn, men principen är den samma

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank utomhus?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511371
halvproffs skrev:Man eldar med vedträn- Behöver inte vara torra för det blir väldigt varmt i pannrummet.

Veden ska vara torr

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).