Uppvärmning

logistiklösningar i källarpannrum

25 inlägg 10265 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Kenya Cane  
#508853 :-bd

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Panntemp  
#797874 Intressant tråd! Fler bilder vill vi se, upp med dem bara!

Som nybliven vedeldade är jag redan trött på källartrappan, trots en anpassad magasinkärra och ramp. Får in 0.75m3 travat i pannrummet vilket är 8 kärror.

Torkar/lagrar i bingar gjorda av US-pall (110x100cm ca).

Murad grund, så leker med den angenäma tanken att gräva ut utanför pannrummet, ta upp ett hål i grunden, gjuta golv och mura ut ett utskott som rymmer en binge med 1.5m3, vilken lyfts ner med hjälp av lyftbord som står på golvet. Utrymmet ska då hållas uppvärmt mha spillvärme från panna/tankar.

Bingen placeras medelst eltruck (handjagare med motor), men har inte riktigt löst hur man får till en övergång mellan trädgårdsgång och nya väggen/lyftbordet, som samtidigt har en bra lösning på öppningsbart tak eller dörr, som håller tätt när det är stängt.

Någon som konstruerat ngt liknande eller har generella tips?

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Rossignol  
#797950
molnia skrev:Hur ska man bygga den bästa luckan ner till ett vedinkast? klassiska källarluckor är enkel men kan bli tunga att öppna.
Hur skule det funka med en lucka som skjuts helt horsontellt? typ som vägverkets gamla grus och saltlager?

Vardon skrev:Nästa bekymmer är att det skulle bli tvärnej att få bygga en stor praktisk inlastning utanför vardagsrumsfönstret...
Så planen är väl att kasta veden från säck / pall / skopa på en ränna ner genom källarfönstret.


Älskling jag har funderat på en sak, vad säger du, skulle det inte vara trevligt med en uteplats här utanför vardagsrummet? Hmm host med inlastning av harkel ved till pannrummet under Host harkel..

:lol: :grin:


Kanske göra ett sådant utrymme som Olli har gjort. Ovanpå det så bygger du en altan på hjul som du kan dra bort.

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797968 Jag har funderat en del på detta med, har precis som TS, 1,5 kubiksäckar som jag tömmer för hand och slänger ner genom ett fönster till pannrummet, och där nere staplar jag upp veden.
På hösten när jag fyller pannrummet får jag in typ 10 säckar om jag vill, sen när jag tömt och det är dags att fylla på så kör jag fram tre säckar och staplar på ena sidan för att ligga för tork, medans jag eldar på det som står på andra sidan....

Det är ett jäkla staplande....

Har funderat på om man skulle kunna skaffa typ postburar som man ställer direkt under fönstret och kastar direkt i, när buren är full är det bara att rulla iväg den till lämplig plats och rulla fram en ny bur.

Absolut bästa hade ju varit om man kunde ställa in hela säcken på pall och dra in med handtruck till pannan, men det blir svårt med källare...

Sen hade det ju varit smidigt om man bara kunde tippa ner veden i källaren, men jag har nog ingen riktigt bra ide på detta.

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Rossignol  
#797975
Zixten skrev:Jag har funderat en del på detta med, har precis som TS, 1,5 kubiksäckar som jag tömmer för hand och slänger ner genom ett fönster till pannrummet, och där nere staplar jag upp veden.
På hösten när jag fyller pannrummet får jag in typ 10 säckar om jag vill, sen när jag tömt och det är dags att fylla på så kör jag fram tre säckar och staplar på ena sidan för att ligga för tork, medans jag eldar på det som står på andra sidan....

Det är ett jäkla staplande....

Har funderat på om man skulle kunna skaffa typ postburar som man ställer direkt under fönstret och kastar direkt i, när buren är full är det bara att rulla iväg den till lämplig plats och rulla fram en ny bur.

Absolut bästa hade ju varit om man kunde ställa in hela säcken på pall och dra in med handtruck till pannan, men det blir svårt med källare...

Sen hade det ju varit smidigt om man bara kunde tippa ner veden i källaren, men jag har nog ingen riktigt bra ide på detta.


Det rödmarkerade uppnår du med Ollis lösning. Kanske sätta en saxlyft i botten av utrymmet. Beroende på hur djup källaren är och vilka maskiner du har.

Att ha 10 säckar ved i pannrummet går väl långt bortom vad brandskyddsregler och försäkringsvillkor säger. Men det ligger utanför trådens ämne.

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Hema  
#797999 Om man inte kan bygga vid huset, så kanske man kan bygga en tunnel för ett underjordiskt conveyerband, kopplat till en lucka längre bort eller annan byggnad. Klart det blir inte den billigaste installationen/investeringslösningen, men kanske låg rörlig kostnad framöver. Slippa starta någon bränsledriven maskin osv.

Här är en annan lösning, för att slippa stapla veden flera gånger. Dock lämnar lösningen en del o önska, men inget som man med enklare medel kan förbättra. Smörja rälsen eller sätt hjul på lastbärarna, samt dra allt framåt med hjälp av en vinsch? Men det blir bara en stapling.


En viktig aspekt att ta hänsyn till vid val av lösning, är vedlängden. T.ex. är ved kortare än 25cm värt att ens stapla, risken är överhängande att staplarna kan komma att rasa. 1m-ved kanske kräver en vedkap i slutet för eldning?

Jag själv med en Kedddy insatskamin, var först inne på att försöka få all ved till 33cm, men då kaminen är tårtformad, så uppskattar man de kortare bitarna eller variationen i längd. Så första tanken var att gå över till 1m-ved, för att sedan i efterhand kunna kapa till önskad längd 20, 25, 33, 50cm beroende på vad som folk och jag sjäv önskar, har lagts på is tills vidare.

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798005 Nu vet jag inte hur mkt en cord är men de var inte så mycket ved ändå.
Men visst de värsta vedhamstrarna får ha en halv bangård utanför pannan o en bulldozer för att knuffa fram 🙃

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Hema  
#798013
gnisten83 skrev:Nu vet jag inte hur mkt en cord är men de var inte så mycket ved ändå.
Men visst de värsta vedhamstrarna får ha en halv bangård utanför pannan o en bulldozer för att knuffa fram 🙃

De hade ju kunnat svetsat på U-balken som satt under bärarna, upp&ned på rälsen, för att sedan satt passande hjul under bärarna. Men konceptet FIFO (först in, först ut) gillar jag.

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

jannee  
#798017 Av vedförrådets storlek brukar man kunna avgöra åldern på vedens ägare :grin:
Billigaste och kanske det mest optimala är att nyttja en skottkärra till att forsla veden till pannrummet.
Du blir varm men än bättre är motion du erhåller.
Mitt första riktiga arbete var att transportera in veden till bostaden, vintertid gick det åt 3 korgar med ved = precis vad cykelkärran rymde, när det var snö fanns det en kälke att tillgå.
Sommartid kunde en korg vara en hel vecka.
Nu är det innehållet i korgen jag menar och inte själva korgen om nu någon besserwisser ska påpeka. :twisted:

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798020
gnisten83 skrev:Nu vet jag inte hur mkt en cord är men de var inte så mycket ved ändå.
Men visst de värsta vedhamstrarna får ha en halv bangård utanför pannan o en bulldozer för att knuffa fram 🙃


Enligt wikipedia är en cord = 3.62 m3, och det vedutrymmet kunde lagra 9,75 cord, så ca 35m3 får man plats där.

Det där var ju ändå en ganska så ok vedförvaring, om man kan ha pannan precis intill.
Allt enligt FIFO, man eldar alltid den älsta och torraste veden.

Kunde man se få till en lösning med räls in i pannrummet med så man kan putta in två eller tre "Vagnar" så kan dom stå inne i värmen ett par dagar innan eldning och torka till det där lilla extra...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).