Uppvärmning

Högbyggd vedbod??

23 inlägg 7775 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högbyggd vedbod??

Hultebergarn  
#498784 Hej!

Påväg söderut från Branäs förra helgen passerade jag två gårdar som hade byggt vedboden på höjden. Det var alltså byggt som ett torn på kanske 5-6meter. Konceptet känns ju riktigt smart förutsatt att man lätt får ut veden i botten. Man kommer ju alltid att ha den torra veden tillgänglig och all "ny" ved hamnar sist i flödet. Någon här som har erfarenhet av liknade bygge?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

Bax  
#498803 Ingen egen, men en här i byn har byggt på höjden.
4 telefonstolpar i fyrkant, sen byggt ett tak uppepå.
Väggar av gammalt fårstängsel.
Sen har han vedtransportören så den skickar upp veden i toppen så får de ramla inuti.

Avatar Fallback

Re: Högbyggd vedbod??

Edner  
#507926 Smart.
Hur löses utmatningen i botten?

Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

Bax  
#507940 Han plockar genom maskorna i fårstängslet till sin vedkorg.

Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

Sne4  
#507952 Gillar denna typ av konstruktion skarpt. Alltid den torraste veden i botten.

Finns en del av denna typ i klarälvsdalen. I en jag kikade närmare på så satt det en normal bred dörr längst ner. Inanför så var ett STADIGT tak byggt, så att det så att säga fanns en vedfri zon. Det gäller dock att tänka till så att det inte kan häkta sig så lätt och om det skulle ske att det finns en plan för hur man kan peta med en stör utifrån t.ex. Annars kan lätt en potentiell livsfara uppstå.

Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

Sne4  
#787065 Sitter och skissar lite på en vedbod som ska byggas intill en byggnad med källare. Tanken är att fylla på högst upp i vedboden och låta det rasa ner i källaren. Då kommer veden ner i rätt plan för att lätt kunna hanteras till vedpannan som ska installeras.

Dilemmat är att jag kan inte göra något praktiskt prov om det riskerar att häkta sig eller inte innan bygget.
-Någon som vågar sig på en gissning på minimimått för att det inte ska häkta sig i någon trång sektion?

Veden blir halvmeters, vedbodens (inner)bredd blir nog knappt 4 meter. För att stabilisera vedboden är det enklaste sättet som jag kommit på att bygga ett horisontellt kors med reglar så att vedboden så att säga delas upp i 4st 2x2m sektioner på lämplig höjd.
-Vågar sig någon på en uppskattning om det kan göra att veden "hänger sig"?

Avatar Fallback

Re: Högbyggd vedbod??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787076 Ska du köra direkt från vedmaskinen upp i denna vedbod?
Isf borde du nog ha en renstrumma imellan annars får du in en massa skräp med ner i pannrummet.
Har min vedbod över pannrummet men kör numera veden i notsäckar och tömmer ner genom ett hål i golvet som inte är stort nog.
De är kanske 45x80 och de hänger sig frisk men har inte varit sugen på att växla av bjälklaget för större bredd

Avatar Fallback

Re: Högbyggd vedbod??

Hema  
#787080 Jag är nyfiken på hur man ska ta veden? Kommer det vara lite som lösgodisbehållarna?
Samt hur stort förråd kommer det bli? X-kubik staplat vs. själpt, det bygger på.

Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

molnia  
#787096 Du tänker bygga ett "vedtorn" med förstrkningsstag som ett kryss eller ska du bygga ett torn med 4 st 2x2 kanaler för veden?
Att ha mindre "kanaler" tror jag är bättre än stålstag eller vad du tänker.
Skulle jag bygga en vedförvaring på höjden skulle jag definitivt bgga det så at utrymmet blir bredare nertill så borde det fastna mindre.

Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787103 Vi hade tidigare en högbyggd vedbod, transportband ända till nocken så fick det falla som det ville.
Plockade ut från sidan nertill, man fick stapla ved i öppningen så det inte rann ut när man fyllde.
Öppningen var 2X2m, alltså lite för liten för traktorskopan så en ny vedbod hade fått 2,5m bred öppning.
Nu kör vi med storsäck så behovet finns inte.

Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

molnia  
#787109 Men ett torn på 4x4meter känns inte orimligt att bygga ytan kryss i mitten?
Visst det blir tryck längst ner men får bygga som en väggform, tätare med reglar längst ner.

Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

Sne4  
#787188 Många bra synpunkter, jag hoppas jag fick med allt här:

Nu har jag kladdat lite i cad:en. Pil in är där det är tänkt att transportbandet ska mata in. Där är det 2m mellan stolparna. Längst bort i bilden är en 3m sektion inritad, där är det tänkt att en del blir det lite spisved till vedspis och kakelugn, sedan kanske cyklar eller något i bortre delen(eldar absolut noll idag i vedspis o kakelugn).

Takvinkeln är just nu inritad med 45 grader, troligen minskar jag detta(höjer lägsta sidan som nu är 4m) - just nu matchar vinkeln det intilligande huset. Tanken är även att använda detta taket till solceller om det ska installeras, då bör det finnas plats för c:a 10kW maxeffekt. Jag slängde bara dit 'ett lock' i bilden så att det går att se var taket ska vara.

@molnia:
Hmm, jag kanske kan grova på stolparna så kanske det räcker att sätta reglar för att hålla ihop sidorna först på 3-4m höjd, jag kanske är för försiktig av mig. I värsta fall går det ju att stödja upp från utsidan tills man kan sätta på en förstärkning i stål som inte behöver gå rakt igenom förrådet.

@gnisten83:
Jo, tanken var att mata direkt från vedprocessor. Här är funderingen att hyra en till att börja med. Min fundering var att hantera böset nere i källaren "tändved" eller bara slänga ut en hink då och då i skogen då renstrumma verkar vara ganska dyrt?

Jag gissar att årsförbrukningen nu ligger på c:a 35m3/år stjälpt mått blandved. När stora huset är färdigisolerat så kommer jag troligen ner till 20-25m3/år. Tanken är att detta förråd ska svälja åtminstone 70m3 pannved (~4x4x4+råge).

Det sluttande planet är en glidplåt. Just nu bara ditritad med 15 graders vinkel, där ska jag försöka göra den så stor som möjligt. På så sätt hoppas jag att det blir tillräckligt mycket större area så att veden "lossnar" och man ändå kan ha raka väggar på förrådet och det inte blir villa villerkulla från utsidan sett.

@Hema:
Lösgodisbehållare var en bra liknelse. Tanken är att första året får det bli en provisorisk prototyplucka som är hängd i överkant och som lämnar en spalt på c:a 1m mot golv. Den ska dels kunna vippas inåt källaren => Veden rumlar förhoppnings fram, därefter hängs den ner mot veden och ska kunna fixeras så att man kan tryggt plocka veden, trava upp på en pall som därefter dras in i pannrummet när tidigare pall är tom.

@Slurfi:
-Hur såg det ut med rasvinkel när du tog med skopan DVS hur brant blev sluttningen på ett ungefär -veden binder väl ihop ganska bra tyvärr?
-Hur kralliga stolpar hade du på den vedboden och såg nu några utbuktningstendenser?


Fruktansvärt surt om konceptet inte fungerar - vad tror ni - hissa eller dissa?


1672920814_screenshot_2023-01-05_131202.png

Avatar Fallback

Re: Högbyggd vedbod??

hfab  
#787189 Jag kan ha missat något.

Hur är tankarna kring torkning av veden?
Det är inte kul om veden ligger och möglar i källaren.

Avatar Fallback

Re: Högbyggd vedbod??

Hema  
#787200 Vore även smidigt om veden kommer ut i arbetshöjd, så slipper du böja dig. 👍

Avatar Fallback

Re: Högbyggd vedbod??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787229
hfab skrev:Jag kan ha missat något.

Hur är tankarna kring torkning av veden?
Det är inte kul om veden ligger och möglar i källaren.

Tanken var nog att de skulle vara mer än ett års förbrukning i vedboden, så att den äldsta veden hela tiden tittar ut i botten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).